Nederlands koppel en Helm
- christiaan1989
- Lid
Nederlands koppel en Helm
Ik heb een aantal weken geleden de volgende items "teruggevonden" op zolder, ooit eens gehad en eigenlijk niet meer naar omgekeken.
Een Nederlands koppel:
En een Nederlandse helm
Een nederlands gasmasker
Aangezien de items niet helemaal bij de verzameling passen zit ik er over na te denken deze te verkopen.
Nu heb ik er toch wel een paar vragen over:
1- Is het koppel origineel? Het ziet er volgens mij goed uit, stiksel beslaat ongeveer 3/4 van de riem.
2- De helm is gestempeld met cm1939, heeft aan de achterkant het nummer 5645 ingeslagen in het leer, over een andere naam heen. DP de rooy/booy oid is dit de fabrikant?
3- de helmplaat is ooit verwijderd, klopt het dat het materiaal achter de helmplaat zilver hoort te zijn? lijkt me namelijk een beetje kansloos om een plat van koper te verwijderen en er vervolgens een spiegel voor in de plaats te krijgen.
4- Wat is ongeveer de waarde die ik aan de items kan toekennen?
5- waar is het gasmasker voor gebruikt, het is gestempeld met 1939 en gemaakt in amsterdam, hoort normaal in een tas te zitten die ik nu even niet kan vinden. is het civiel of militair?
Alvast bedankt voor de antwoorden
Een Nederlands koppel:
En een Nederlandse helm
Een nederlands gasmasker
Aangezien de items niet helemaal bij de verzameling passen zit ik er over na te denken deze te verkopen.
Nu heb ik er toch wel een paar vragen over:
1- Is het koppel origineel? Het ziet er volgens mij goed uit, stiksel beslaat ongeveer 3/4 van de riem.
2- De helm is gestempeld met cm1939, heeft aan de achterkant het nummer 5645 ingeslagen in het leer, over een andere naam heen. DP de rooy/booy oid is dit de fabrikant?
3- de helmplaat is ooit verwijderd, klopt het dat het materiaal achter de helmplaat zilver hoort te zijn? lijkt me namelijk een beetje kansloos om een plat van koper te verwijderen en er vervolgens een spiegel voor in de plaats te krijgen.
4- Wat is ongeveer de waarde die ik aan de items kan toekennen?
5- waar is het gasmasker voor gebruikt, het is gestempeld met 1939 en gemaakt in amsterdam, hoort normaal in een tas te zitten die ik nu even niet kan vinden. is het civiel of militair?
Alvast bedankt voor de antwoorden
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
-
- Lid
Re: Nederlands koppel en Helm
de helm is een m.34 helm. wel een leuke. alleen was volgens mij er geen zilveren plaat achter. de helmplaten waren van koper.
volgens mij een militaire helm en geen civiele helm
zonder helmplaat zie de helm er zo uit,
zie deze link over nederlandse helm http://www.leger1939-1940.nl/Uniform/start_uniform.htm
over de rest weet ik niks
gr. ...
volgens mij een militaire helm en geen civiele helm
zonder helmplaat zie de helm er zo uit,
zie deze link over nederlandse helm http://www.leger1939-1940.nl/Uniform/start_uniform.htm
over de rest weet ik niks
gr. ...
- Jan Klaassen
- Lid
Zal het niet gewoon zijn dat die 'zilvere plaat' het kale metaal is wat bloot is komen te liggen na het verwijderen van de plaat met de leeuw?
Lijkt me hier de meest logische uitleg
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Het is gewoon soldeertin , waar de plaat mee vast gesoldeerd wasJan Klaassen schreef:Zal het niet gewoon zijn dat die 'zilvere plaat' het kale metaal is wat bloot is komen te liggen na het verwijderen van de plaat met de leeuw?
Nemo Me Impune Lacessit
- christiaan1989
- Lid
Ok, ik wist niet dat de plaat gesoldeerd was. Nu ik hoe goed bekijk lijkt het inderdaad erg op tin. Thanks!
Iemand misschien info over de andere items?
gr Christiaan
gr Christiaan
Gasmasker is civiel , volgens mij gebruikt door de Lucht Beschermings Dienst.christiaandenhertog schreef:Ok, ik wist niet dat de plaat gesoldeerd was. Nu ik hoe goed bekijk lijkt het inderdaad erg op tin. Thanks!
gr Christiaan
Nemo Me Impune Lacessit
- christiaan1989
- Lid
Bedankt, Klopt het trouwens dat ik met een waarde van 30/35 euro voor de helm en 15 euro voor het gasmasker in de goede richting zit?
Mvgr Christiaan
Mvgr Christiaan
Helm zonder plaat is wel meer waard,hoeveel weet ik niet gasmasker 3 eurochristiaandenhertog schreef:Bedankt, Klopt het trouwens dat ik met een waarde van 30/35 euro voor de helm en 15 euro voor het gasmasker in de goede richting zit?
Mvgr Christiaan
Nemo Me Impune Lacessit
- christiaan1989
- Lid
Weet iemand misschien de waarde van het nederlands koppel? Ik ben de zolder aan het opknappen en het ligt hier maar te liggen, ik maak er liever iemand blij mee.
-
- Lid
- christiaan1989
- Lid
Je hebt pm
- racefiets
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 40 keer
Zou je van de koppel eens een betere foto willen maken van de koperen haak op de koppel? Een indicatie of die voor oorlogs is of niet is of de haak gegoten is of gevouwen van een stukje plaatmateriaal. Dit soort koppels zijn nog heel lang na de oorlog gebruikt.
- christiaan1989
- Lid
volgens mij is het haakje gevouwen van een stukje plaatstaal. houdt dat in dat die dan na-oorlogs is?
Plaatstaal: kan je buigen
Gegoten: als je zover bent dat je het kan buigen is het al gebroken! (moet dus hard zijn en niet buigzaam)
Gegoten: als je zover bent dat je het kan buigen is het al gebroken! (moet dus hard zijn en niet buigzaam)
Their name liveth for evermore