KNIL holster

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

KNIL holster

Bericht door racefiets »

In het boek Nederlandse Vuurwapens, Knil en Militaire Luchtvaart van de Vries en Martens staat op blz 40 een holster afgebeeld. Is bij iemand ondertussen al bekend voor welke revolver dit holster gemaakt is? Ik heb eenzelfde holster enkel uit Januari 1942 en ook bij deze is er een duidelijke afdruk van een revolver te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
pistole38
Lid
Contacteer:

Re: KNIL holster

Bericht door pistole38 »

Hallo Racefiets,

De letters c.w. staan voor "Rijksartillerie Constructiewinkel at Soerabaja".

Mijn eerste indruk is dat dit holster voor een Nederlandse luger is.

Maar als je zeker bent dat er een revolver bijhoort dan zou ik gaan voor de m/73-91 revolver. Deze werden tot ruim in WO2 gebruikt, totdat de japanners indonesie innamen. Ook was er een kleine hoeveelheid S&W revolvers in gebruik onder de naam m31.

grtz,
D.
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

Ha Biomass,
Holster is zeer zeker niet voor een Luger. En de standaard revolver is te groot voor dit holster. Er heeft langere tijd een revolver in de tas gezeten, de afdruk is nog duidelijk te zien. Qua vorm doet het meer aan een rijksveldwachter revolver denken. Ook gezien de vrij kleine trommel waarvan je de afdruk nog ziet. Nu is de tas al van begin 42 en in die periode deed de KNIL aankopen in de VS. Misschien een tas voor een aangekochte revolver.
pistole38
Lid
Contacteer:

Bericht door pistole38 »

begin 1940 heeft de KNIL ook veel wapens van Australie en Canada gekocht. Dus kan het best zijn dat er een Lee enfield No2. mk1 of een webley mark IV in het holster zat. Het laatste is meer waarschijnlijk aangezien de KNIL tussen 1945 en 1950 ook met webley revolvers rondliep.
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

Een webley is het zeker niet. Van de nok voor de trommel is geen afdruk in het leer te zien.
Stefke
Lid

Bericht door Stefke »

Zou het niet voor een S&W .38 kunnen zijn? zoals biomass al aangeeft anders zou ik het niet weten heb de boeken van martens en de vries er op na geslagen maar kan niks anders concluderen dan een S&W maar is moeilijk te zeggen zonder duidelijke afmetingen cq referentie's
If you wish for peace, understand war.
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

Holster is verkocht dus ik kan geen extra maten meer geven.
Plaats reactie