Trenchgun

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Trenchgun

Bericht door racefiets »

Gijscollector schreef:Ehm, een enkelloops hagelgeweer is geen enkelloops kogelgeweer...? :bonk:
Als je mij kan vertellen waar dat staat geloof ik je gelijk. Net zoals waar staat dat een kogelgeweer trekken en velden dient te hebben.
Gebruikersavatar
Gijscollector
Lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 jan 2009, 20:06
Locatie: Breda

Re: Trenchgun

Bericht door Gijscollector »

racefiets schreef:
Gijscollector schreef:Ehm, een enkelloops hagelgeweer is geen enkelloops kogelgeweer...? :bonk:
Als je mij kan vertellen waar dat staat geloof ik je gelijk. Net zoals waar staat dat een kogelgeweer trekken en velden dient te hebben.
Het punt is dat bijzondere wetten kaliber 12 enkel als een hagelkaliber ziet; voor slugs is geen discipline. Een enkelloops Kal 12 geweer is dan dus automatisch een enkelloops hagelgeweer...

De KNSA (en dus ook bijz wetten) is o.a. watbetreft de historische wapens de laatste tijd veel strenger geworden, zo krijg ik ook geen 6mm flobert en 9mm flobert bijgeschreven met de reden dat er voor Flobert geen discipline bestaat :bonk:

Maargoed, eigenlijk hoort deze discussie meer thuis op http://www.vuurwapens.net ...
"Op den bresch voor Nederland"
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Trenchgun

Bericht door racefiets »

Eigenlijk wel ja. Heb nog wel een naam voor je met wie je eens een babbeltje moet gaan maken. Die heeft het al voor elkaar gebkregen met bovenstaande...
trenchgun
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2011, 19:20

Re: Trenchgun

Bericht door trenchgun »

ik ben bij bijzondere wetten geweest en krijg geen munitie voor de trenchgun op verlof.

hun redenen:

1.elk achterlaad geweer in een hagelkaliber, niet zijnde een schutterijbuks, word als hagelgeweer bestempeld en mag nooit als gladloop kogelgeweer op verlof gezet worden.
2.semi-automatische, en repeterende (pomp/hendel/grendel) hagelgeweren zijn ongewenste wapens en daarmee automatisch bij geen enkele knsa moderne discipline toegestaan.
3. de discipline "francotte" is alleen voor wapens van model voor 1889. de trenchgun valt daar buiten met model 1893 en model 1897.

als aanvulling kwam de ambtenaar met de volgende informatie: of het betreffende wapen een gladde loop of trekken en velden heeft (zoals bijvoorbeeld een uitvoering gemaakt voor slugs" doet er niet toe.
vanwege het kaliber 12 gauge valt het wapen onder de hagelgeweren (16 gauge, 20 gauge, 24 gauge enzovoorts idemdito).
verder gaf hij aan regelmatig mensen over de vloer te krijgen met bijvoorbeeld rolling block geweren waarvan de kamer was opgeboord tot 20 of 28 gauge.
voor deze wapens word ook geen munitie op verlof gezet tenzij de aanvrager de discipline "francotte" kan beoefenen, wat in principe niet mogelijk zou zijn omdat het wapen oorspronkelijk geen hagelgeweer was en daarom door de knsa geweigerd word of kan worden.

hiermee is helaas weer aangetoond dat de knsa de wet bepaalt binnen de wapenwet

als "tip" kreeg ik nog mee dat om slugs te kunnen schieten puur voor het plezier van slugs schieten, de aanschaf van een Taurus Judge revolver met 3" loop prima mogelijk zou zijn. (.45 colt en .410 hagel/slug. helaas maar een kleine slug maar toch fijn dat de ambtenaar meedenkt)
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Trenchgun

Bericht door racefiets »

Semi automatische en repeterende achterlaad hagelgeweren zijn zeker niet ongewenst. Ze vallen niet binnen een KNSA discipline en zijn daarmee niet bij te schrijven, dat is wat anders als ongewenst.
trenchgun
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2011, 19:20

Re: Trenchgun

Bericht door trenchgun »

racefiets schreef:Semi automatische en repeterende achterlaad hagelgeweren zijn zeker niet ongewenst. Ze vallen niet binnen een KNSA discipline en zijn daarmee niet bij te schrijven, dat is wat anders als ongewenst.
in de circulaire van 2005 op pagina 46 onder 2.7.2 het 4e puntje


2.7.2. Ongewenste wapens
Wapens die voldoen aan onderstaande criteria zijn ongewenst ten behoeve van de schietsport. Een
verlofaanvraag voor een dergelijk wapen dient dan ook te worden afgewezen tenzij op de aanvraag de
overgangregeling (zie onderdeel B 2.8.1.) van toepassing is.

· Semi-automatische- en repeterende (pomp mechanisme, hendel- en grendelrepeteer)
hagelgeweren32;
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Trenchgun

Bericht door racefiets »

Daar heb je gelijk in enkel het hele verbod op enkelloops hagelgeweren had niet in de CWM geregeld mogen worden. Dat de hele circulaire vol staat met zaken die daar niet in geregeld mogen worden is inmiddels wel bekend.
Het verbod op dergelijke wapens staat niet in de wet. Enkel in de circulaire en die is geen wet.
trenchgun
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2011, 19:20

Re: Trenchgun

Bericht door trenchgun »

ja daar heb je inderdaad gelijk in. door de aangetoonde verkeerde positie van de knsa (ik krijg die vier letters bijna niet meer uit mn strot) klopt er nagenoeg niks van de hele wet/ circulaire.
het is dan ook te hopen dat de minister de nieuwe of aangepaste circulaire zo opstelt dat alle onrechtmatigheden en alle onterechte invloeden van die club eindelijk ongedaan gemaakt worden.

de circulaire maakt overigens juridisch wel een deel uit van de wet. het word gezien als een soort aanvulling/bijlage
Otto_Von_Bismarck
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2017, 22:49

Re: Trenchgun

Bericht door Otto_Von_Bismarck »

Heb je een vergunning nodig om het wapen te bezitten? Ik weet wel dat Black Powder is toegestaan hier (zolang het wapen voor 1945 gemaakt is), maar zou iemand als ik, zonder vergunning, dit wapen kunnen bezitten?
Groeten!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Trenchgun

Bericht door racefiets »

Zoals ik je al eerder geadviseerd heb, steek je licht even op op vuurwapens.net. Daar lopen voldoende verzamelaars rond. Bovendien zijn er veel leden van de Nederlandse verzamelvereniging lid en wie weet wat er vervolgens op je pad komt.
Plaats reactie