helmen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
beno
Lid

helmen

Bericht door beno »

Deze twee helmen heb ik een eind geleden gekocht. Ze zijn beiden uit de tweede wereldoorlog en vermoeddelijk frans. Weet iemand welke modellen? en of de tweede helm ook frans is, of belgisch?
mvg
Benoit

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: helmen

Bericht door Peter »

Het zijn beide Adrian helmen, waarvan de eerste zeker Frans is, de tweede kan Belgisch zijn maar Frans kan ook naturlijk. Beide zijn WO2 en bestaan uit 2 delen ( Kam en helmschaal ) in tegenstelling tot de Adrian uit 1915 ( M15 ) die uit 4 delen bestaat ( kam, helmschaal, voorste deel van de klep en het achterdeel van de klep ). Het embleem tel ik even niet mee.

mvg, Peter.
Daar is 'ie weer!
Akko
Lid

Bericht door Akko »

Ik denk dat de 2de adrian helm ook frans is.
Heb namelijk een adrian helm en deze is veel dunner langs de zijkanten.
Hier een foto. (enkel leeuwenembleem is vermist,haan ingeslagen,en binnenkant is duits van WO2)

Afbeelding

Maarja zeker ben ik ook weer niet
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
dutchhelmets
Lid
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

the_beno,

De bovenste is een m26(Frans) en de onderste is een m26-31(Belgisch, wordt ook wel m31 genoemd). Verschil zit in de rand. De m26 heeft een hoek van ongeveer 45 graden en de m26-31 een hoek van ongeveer 30 graden! Het zijn zeker GEEN Adrian helmen. Enkel de m15 mag als Adrian worden genoemd!!! Het is een grote misvatting dat de m26 en m26-31 ook als Adrian genoemd mag worden. Dit heeft namelijk met de ontwerper te maken. Gen. Adrian heeft namelijk enkel de m15 ontworpen en zeker niet de m26.
Wat wel vreemd is, is dat jou m26 wel een wo1 embleem heeft van de m15 Adrian.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Weer wat geleerd. Dat er verschil is tussen de Franse en de Belgische wat de rand betreft wist ik niet! Ik heb een enorm zwak voor helmen ( met name de US helm ) en dit soort zaken zijn altijd leuk te weten. :)
Daar is 'ie weer!
beno
Lid

Bericht door beno »

dutchhelmets schreef: Wat wel vreemd is, is dat jou m26 wel een wo1 embleem heeft van de m15 Adrian.
Dank je voor de mooie uitleg, kheb dus weer bijgeleerd. Dat wo1 embleem zal er inderdaad wel nadien opgezet zijn,
de verkoper weet er namelijk iets van om met helmen te prutsen. Deze helm kwam ook van die verkoper... http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=35&t=22464
mvg
Benoit
dutchhelmets
Lid
Contacteer:

Benoit,

Ik moet mijzelf corrigeren. Een M26 met oude type embleem kan wel degelijk. Heb net mijn documentatie afgezocht en zag dat deze combinatie werd gebruikt door o.a. het Vreemdelingen Legioen en enkele Afrikaans eenheden. Ik twijfelde of het een m23 kon zijn maar daar wijkt de rand te veel van.

groet,
Akko
Lid

Bericht door Akko »

En we hebben weer wat bijgeleerd,
Thnx
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
magicdutchmen
Lid
Contacteer:

Bericht door magicdutchmen »

Wat wel vreemd is, is dat jou m26 wel een wo1 embleem heeft van de m15 Adrian.
Komt inderdaad wel zeker voor. En volgens mij niet alleen bij de eenheden die je daar noemt.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
dutchhelmets
Lid
Contacteer:

magicdutchmen,

Een aantal andere eenheden zijn: Infanterie algemeen(oud model), cavalerie en een onderhoudeenheid voor de spoorwegennet.
Aangezien we nu toch bezig zijn met identificatie van eenheden die de oud model embleem op de m26 droegen ben ik benieuwd naar de infomatie van andere forum gebruikers hierover.

Voor de duidelijkheid: Verschil tussen de m23 en m26 is de ophanging van het binnenwerk. Bij de m23 is deze gelijk als de m15 Adrian en de m26 heeft 4 T-vormige ophang stukken(veren). Uiterlijk zijn ze nagenoeg gelijk op een klein detail na mbt de helmrand.

groet,
magicdutchmen
Lid
Contacteer:

Bericht door magicdutchmen »

Door de grote hoeveelheid surplus die er van deze badges bestond werden ze gebruikt voor de nieuwe modellen. Het komt dus vaak voor dat je een M26 helm ziet met een M15 badge. En dat geldt voor infanterie maar ook alle andere variaties (koloniaal, Medisch, artillerie). Hier een paar bekende foto's van het Franse vreemdelingen legioen in Narvik:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Even terzijde:
De kam van de M26 is van aluminium en de M15 van metaal en bovendien loopt de kam van de m26 uit in een scherpe punt en van de m15 niet (tussen de verschillende makers zit er bij de m15 wat kleine variatie in het model van de kam). De M26 helmschaal is uit een geheel gemaakt en dat geldt niet voor de M15.

De makkelijkste manier om een Belgische M31 en Franse M26 te onderscheiden is door te kijken naar de vorming van de helmkam aan de voorkant. Die van de Belgische loopt rond af, in tegenstelling tot de Franse met een punt.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
dutchhelmets
Lid
Contacteer:

Mooie foto's!

Om de Franse m26 en Belgische m26-31 van elkaar te onderschijden kijk ik zelf liever naar de rand. Ik heb al samengestelde helmen in handen gehad, ervan uitgaande dat de Belgische kammen allen identiek zijn.

groet,
Plaats reactie