glider pilot - market garden

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
utmi
Lid
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 21 keer

glider pilot - market garden

Bericht door utmi »

Wat zou een glider pilot aan kleding hebben gedragen tijdens market garden?

Ik ga uit van het standaard m43 uniform, maar wat hadden ze aan extra uitrusting/kleding?

Als iemand foto's heeft van glider pilots, graag posten!
Their name liveth for evermore
lee enfield
Lid

Re: glider pilot - market garden

Bericht door lee enfield »

wat bedoel je nou britse of us gilder piloot
voor us ligt aan welk onderdeel
en britse piloten hadden gewoon standard kloffie

lee
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ga er vanuit dat hij US bedoeld aangezien de Britten niet over een M43 uniform beschikten. :wink:
utmi
Lid

Bericht door utmi »

sorry, had inderdaad duidelijker moeten zijn: ik bedoel de Amerikaanse glider pilots, omgeving groesbeek-overasselt (82nd airborne division).
Deze vochten na de landing direct mee, dus ik ga ervanuit dat ze de standaard m43 outfit droegen, maar wat hadden ze extra?
Er zijn bijvoorbeeld in deze omgeving flakvesten en m3 flakhelmen gevonden. Ik neem aan speciaal voor de (glider)pilot om deze te beschermen daar hij de troepen veilig aan de grond moest zetten...
Jim
Lid
Ontvangen: 28 keer

Bericht door Jim »

utmi schreef:sorry, had inderdaad duidelijker moeten zijn: ik bedoel de Amerikaanse glider pilots, omgeving groesbeek-overasselt (82nd airborne division).
Deze vochten na de landing direct mee, dus ik ga ervanuit dat ze de standaard m43 outfit droegen, maar wat hadden ze extra?
Er zijn bijvoorbeeld in deze omgeving flakvesten en m3 flakhelmen gevonden. Ik neem aan speciaal voor de (glider)pilot om deze te beschermen daar hij de troepen veilig aan de grond moest zetten...
Van de Amerikaanse glider pilots werd niet verwacht dat ze mee gingen vechten. Wat ze eigenlijk moesten doen wisten vele zelf niet. Ze hadden geen infantrie opleiding. De meesten verzamelden zich bij Divisie hoofdkwartier tot ze geevacueerd konden worden.
Een aantal is ingezet om krijggevangenen te bewaken. Later heeft een 100-tal zich vrijwillig gemeld als bewaking voor divisie hoofdkwartier zodat de betreffende eenheid ergens anders ingezet kon worden. Een aantal heeft daadwerkelijk meegevochten. Veel zijn gaan "rondzwerven" een soort van slagveld toerisme. Dit tot ergernis van de bevelhebber van de 82nd airborne division Generaal Gavin, die wel weer bewondering had voor de vele piloten die zich ingezet hebben voor andere taken..
Aan uniform en uitrusting kan je elk mogelijke combinatie bedenken van infantry uniform en uitrusting.

Jas M43 en M1941 Field Jacket (met airforce embleem.)
Broek m43 en wool 1937 trousers
schoenen: Elk mogelijk in het veld gebruikte schoen al dan niet met leggings.
Uitrusting. Aangezien het voornamelijk officieren betrof de webbing uitrusting bijbehorende een M1 Carbine.
Al dan niet met pistool.
Standaard infantrie helm met bijhorende (officiers) tekens erop
Of Flakvesten en helmen tot de uitrusting van de piloot behoorde of deze behoorde bij de uitrusting van de (vele) neergkomen vliegtuig bemanning kan ik niet zeggen.

Foto 2 Glider pilots in M43 uniform Market-Garden:
http://www.pointvista.com/WW2GliderPilo ... vasion.jpg
Snuffel eens rond op deze website over Amerikaanse glider pilots:
http://www.pointvista.com/
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Richard1976
Lid
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

In tegenstelling tot de Britse collega's, moesten de Amerikaanse Glider piloten zo snel mogelijk na het landen terugkeren naar eigen gebied cq Engeland, zodat ze weer beschikbaar waren voor andere vluchten. Aangezien ze tijdens MG ver achter de frontlinies landde was dit natuurlijk niet altijd mogelijk.

Het flakjacket werd ook gebruikt door de troepen die in het laadruim van de glider zaten. Veelal ging men op het vest zitten, dit vanwege beschietingen vanaf de grond.
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Britse gliderpiloten waren inderdaad wel getrained om mee te vechten. Hiervan hebben zich zelfs onderdelen gevormd die nog tot aan het eind van de Slag om Arnhem in de Oosterbeekse corridor door hebben gevochten.
Richard1976 schreef:Het flakjacket werd ook gebruikt door de troepen die in het laadruim van de glider zaten. Veelal ging men op het vest zitten, dit vanwege beschietingen vanaf de grond.
Heb je dit ergens gelezen, zo ja, waar?
Het is mij namelijk niet bekend dat dergelijke vesten in Gliders gebruikt zijn.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Richard1976
Lid
Contacteer:

SiNiStEr schreef:Heb je dit ergens gelezen, zo ja, waar?
"Hell's Highway" van Koskimaki.
utmi
Lid

Bericht door utmi »

SiNiStEr schreef: Heb je dit ergens gelezen, zo ja, waar?
Dat komt weer uit bij de kern van mijn vraag:
In de omgeving groesbeek zijn wel degelijk vlakvesten gevonden en een enkele flakhelm.

Daarom mijn vraag wat droegen de (piloten) extra? En is hier fotografisch bewijs van.
Het lijkt me niet dat troepen die vervoerd werden door een glider een flakvest kregen, alleen al niet door het gewicht wat het met zich meebrengt.
Voor de piloot kan ik het me echter wel voorstellen, daar deze de glider veilig aan de grond moest krijgen en deze een dure training had gehad.
Richard1976
Lid
Contacteer:

utmi schreef: Het lijkt me niet dat troepen die vervoerd werden door een glider een flakvest kregen, alleen al niet door het gewicht wat het met zich meebrengt.
Uiteraard zal het zeker meer een uitzondering geweest zijn dan standaard. Dat beweer ik ook verder niet. Heb er verder ook geen fotografisch bewijs van.
Heb het bovengenoemde boek er even bijgezocht en het stukje proberen terug te vinden waar ik het meen gelezen te hebben. Heb een stukje tekst teruggevonden van 1LT Barnes (326th Med). Hierin beschrijft hij het volgende:
Barnes schreef:My flak jacket had been taken off and my 'Mae West' was on the floor. I had put my flak jacket under me because I felt more shooting would be coming from below than ack-ack explosions from above.
Echter beschrijft hij ook dat hij op de stoel van de Co-pilot zat. Misschien dat hij daardoor wel een flak jacket tot zijn beschikking had. Ik zoek nog even verder.
Jim
Lid
Ontvangen: 28 keer

Bericht door Jim »

Richard1976 schreef:In tegenstelling tot de Britse collega's, moesten de Amerikaanse Glider piloten zo snel mogelijk na het landen terugkeren naar eigen gebied cq Engeland, zodat ze weer beschikbaar waren voor andere vluchten.
Even off topic.: Ook Britse gliderpilots moesten zo snel mogelijk terug keren na landing. En als mogelijk zich niet in een gevecht begeven. Degenen die met artillerie en anti-tank geschut geland waren moesten bij de geschuts bemanning blijven tot nader order.
Er waren minder Amerikaanse gliderpilots in aantallen vandaar dat men ook 1 piloot per glider liet vliegen.
Het was de bedoeling dat de piloot 1 van de aanwezige passagiers tijdens de vlucht de basis vaardigheden van besturing aanleerde in geval van een noodsituatie!
De Amerikaanse gliderpilots waren ingedeeld bij de troop carrier squadron die ook de gliders trok en om hun vaardigheden op peil te houden (en verveling tegen te gaan) vlogen ze geregeld mee met de gemotoriseerde toestellen en vlogen als 2de piloot.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie