pineapple grenade

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

pineapple grenade

Bericht door beno »

Deze amerikaanse M2 heb ik al een tijdje, ik heb hem ooit voor een appel en een ei gekocht, maar ik zit toch nog met vraagjes.
Is er een manier om te weten of de verf orrigineel is? en is het normaal dat sommige "vierkantjes" zo slecht afgewerkt zijn?
mvg
Benoit
Afbeelding
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: pineapple grenade

Bericht door utmi »

the_beno schreef:Deze amerikaanse M2 heb ik al een tijdje, ik heb hem ooit voor een appel en een ei gekocht, maar ik zit toch nog met vraagjes.
Is er een manier om te weten of de verf orrigineel is? en is het normaal dat sommige "vierkantjes" zo slecht afgewerkt zijn?
mvg
Benoit
Afbeelding
Kleur ziet er goed uit,
ja deze zijn slecht afgewerkt: ze zijn gegoten en hoefden niet mooi te zijn :evil:
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: pineapple grenade

Bericht door beno »

utmi schreef: Kleur ziet er goed uit,
ja deze zijn slecht afgewerkt: ze zijn gegoten en hoefden niet mooi te zijn :evil:
tja, zo klinkt het natuurlijk wel logisch :P
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: pineapple grenade

Bericht door SiNiStEr »

Het is zelfs een vroeg model gezien de gele verf die onder de groene te zien is.
Voor de oorlog waren deze granaten geel maar hierdoor vielen ze teveel op als geworpen waren richting de vijand. Hierdoor bestond het risico dat de vijand de granaten snel op zouden kunnen rapen en terug zouden werpen vandaar dat deze werden overgespoten.

De blokjes hoefden inderdaad niet mooi te zijn, ze dienden er enkel voor om de granaat beter te laten fragmenteren. Oftewel wanneer de granaat uit mekaar sprong zorgden deze blokjes ervoor dat er allemaal splinters ontstonden die alle kanten uitvlogen. Bij een fragmentatie granaat was het namelijk niet zozeer de ontploffing die de slachtoffers zou moeten maken maar met name deze metalen splinters die in het rond vlogen.

Zonder deze blokjes op de buitenzijde zou de kans heel groot zijn dat de granaat maar in 2 of 3 stukken uit mekaar zou vliegen waardoor de aangerichte schade veel kleiner zou zijn.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: pineapple grenade

Bericht door johan willaert »

Die gele bovenrand vind je op alle granaten terug, ook op deze die origineel in OD werden geleverd....

Ik zie geen gele verf onder de OD op het lichaam van de granaat...

Kijk eens goed op één van de 'blokjes' voor een afkorting of één of andere letter...
29th Let's Go!!!!!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: pineapple grenade

Bericht door ammo »

Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: pineapple grenade

Bericht door beno »

Ik kan geen letters vinden op de granaat. Toch bedankt voor de reacties
mvg
Benoit
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: pineapple grenade

Bericht door SiNiStEr »

johan willaert schreef:Die gele bovenrand vind je op alle granaten terug, ook op deze die origineel in OD werden geleverd....

Ik zie geen gele verf onder de OD op het lichaam van de granaat...
Dit was mij niet bekend. Weet je toevallig ook waarom ze deze gele bovenrand aan zijn blijven brengen? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Nu je het zo zegt kijk ik nog wat beter naar de gele verf en zie ik zelfs dat deze op de OD kleur aan is gebracht. Je hebt dus gelijk, het kan geen vroege aanmaak zijn.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: pineapple grenade

Bericht door beno »

SiNiStEr schreef:Nu je het zo zegt kijk ik nog wat beter naar de gele verf en zie ik zelfs dat deze op de OD kleur aan is gebracht.
Zeg het me als dit een domme vraag is, maar wat is het OD? :oops:
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: pineapple grenade

Bericht door Mr Mojo Risin »

OD = olive drab, de olijfkleurige verf/kleurstof die door de VS werd gebruikt. Er zijn verschillende kleurengradaties (OD no. 3 en OD no.7 bijvoorbeeld). En het is helemaal geen domme vraag. We zijn hier om elkaar te helpen he. :wink:
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: pineapple grenade

Bericht door beno »

hartelijk dank :)
Plaats reactie