Parachute gesp

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Parachute gesp

Bericht door martinus »

Enkele dagen geleden heb ik deze parachute gesp gekregen. Van degene van wie ik hem kreeg vertelde dat het van een Geallieerde piloot was die neergeschoten was. Hij kon zich met z'n parachute redden. Mijn vraag is, hebben jullie foto's waar deze gesp op te zien is en waar het exact voor diende? Bij voorkeur authentieke foto's :wink:
Alvast bedankt!
parachute gesp.JPG
parachute gesp 2.JPG
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Parachute gesp

Bericht door Jim »

Dit is een standaard parachute gesp. Als deze gesp van een parachute harnass afkomstig is zat het op de (Britse) observer harness. De Amerikanen gebruikten deze ook en hadden later in de oorlog hun eigen (kopie)versie. De A-4 parachute harness.

Afbeelding

Een close-up:
Afbeelding

De betreffende gesp zit in een metalen gebogen plaat geklemd dus lijkt op deze afstand niet helemaal hetzelfde.
De parachute zat aan de gespen vast. Bij het openen schoten de gespen uit de klemmen. Volgens een Amerikaanse veteraan gaf dat de sensatie uit de parachute harnass te schieten.

Ik heb zelf een Amerikaanse versie A-4.
Deze gespen worden nog steeds gemaakt en gebruikt. (Bijna elk type gesp uit die tijd wordt nog gemaakt)

Ook te vinden op de Amerikaanse T5 - reserve parachute :
Afbeelding
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Parachute gesp

Bericht door martinus »

Bedankt voor de info en foto's Jim!
Plaats reactie