Kapmes uit 1942

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Pino1967
Lid

Kapmes uit 1942

Bericht door Pino1967 »

Hoi, iemand een idee van de geschiedenis van dit mes?
Het betreft een kapmes die lijkt op dit plaatje. Er staat een inscriptie in het lemmet van het mes:

J.J.B 1942 (met daarnaast nog een pijltje die omhoog wijst)
Bijlagen
mes.jpg
mes.jpg (4.38 KiB) 1801 keer bekeken
jurgen
Lid

Re: Kapmes uit 1942

Bericht door jurgen »

Een Brits kapmes, vooral gebruikt in Azië.
Pino1967
Lid

Bericht door Pino1967 »

Ok. En weet je waar die initialen voor staan?
zjopske
Lid
Contacteer:

Bericht door zjopske »

De foto is wat klein, aan de handgreep te zien is het inderdaad een Engelse.
De initialen staan voor de maker van het mes; J.J.Beal vervaardigd in 1942.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Pino1967
Lid

Bericht door Pino1967 »

Ok, let wel dat dit niet de originele foto is he. Volgens mij heeft het mes wat ik bedoel niet twee klinknagels (of wat dat ook zijn) naast elkaar een het einde van het heft)

Maar is die J.J.Beal een bekende messenmaker dan?
Jim
Lid
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Dit is inderdaad een Brits kapmes. Een pijltje (broad arrow genaamd) op uitrusting was een teken dat het militair eigendom betrof. Dit kapmes werd echter niet speciaal in Azië / jungle gebruikt. Een brengun team bestond uit 3 personen. De schutter en 2 helpers. Een van de helpers was hiermee uitgerust. Dit om struikgewas weg te kunnen kappen. Er waren zeer vele fabrikanten die dit kapmes hebben geproduceerd.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Men of Valor
Lid

Bericht door Men of Valor »

Klopt wat Jim zegt,een Brengun team bestond uit 3 man en de Lance Corporal was de leider van deze groep hij is ook degene die het kapmes tot zijn uitrusting heeft.
Ben zelf ook nog opzoek naar een canadees exemplaar voor mijn LC.

groet Rinke
Voorheen bekend als Rinke Feenstra op dit forum.
Pino1967
Lid

Bericht door Pino1967 »

Heb inmiddels een foto van de inscriptie gemaakt.
Het pijltje zit overigens zo'n beetje op het zwaartepunt van het mes, is dat toeval?
Afbeelding
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Pijltje staat voor dat het Brits is, heeft verder niets met het zwaartepunt te maken. Is puur en alleen een icoontje om het land aan te geven.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Pino1967
Lid

Bericht door Pino1967 »

Ok bedankt. De letters zijn volgens mij geplaatst met slagletters. Als je dan maar een klein voorwerp hebt waar je het mes op kan leggen tijdens het plaatsen van de slagletters, leg je het mes denk ik vanzelf zo'n beetje op zijn zwaartepunt. Dat zal misschien de oorzaak zijn. (hoewel het waarschijnlijk op een groot aambeeld gedaan is)
Maar ik vond het zo toevallig dat ik dacht dat het een andere reden kan hebben.
Jim
Lid
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Zoals eerder gemeld een pijltje, broad arrow genaamd geeft aan dat het Brits militair eigendom is. Dit om te voorkomen dat militairen /dieven een handeltje gaan drijven met militair materiaal. Het is namelijk mogelijk dat een fabrikant hetzelfde materiaal b.v. kapmessen en andere gereedschappen ook voor burger doeleinden maakt. Militair materiaal dat afgeschreven wordt terwijl dezelfde spullen nog in gebruik zijn kreeg een ander pijltje met de punt tegen elkaar gestempeld. Dit gaf aan dat het oficeel was afgeschreven.
Materiaal dat in grote getale afgeschreven werd daar neemt men echter niet die moeite voor.

Andere Commenwealth landen gebruikten ook een pijltje met letters dat hun orgine aangaf. De Canadezen gebruikten een grote C met daarin een pijltje de Nieuw-Zeeland zette een pijltje tussen een NZ. Zuid-Afrika zette een pijltje in een U, Australië een pijltje in een D of een pijltje tussen twee D's in India een pijltje boven een I.

Een fabrikant van metaal waren gebruikt meestal een (metalen) stempel. Een metaal pers zet met een druk op een knop direkt de naam en of datum in een fraktie van een seconde in het geproduceerde gereedschap.
Voor militair gebruik perste men er het pijltje bij. Soms tegelijk maar daarna was ook mogelijk. Zo is het mogelijk dat een pijltje op een ander gedeelte van het gereedschap staat en niet direct naast de naam.
Als een fabrikant honderden /duizenden stuks produceerd dan is het niet zinnig om er mensen met slagletters aan te laten rommelen. Er bestaam wel hand stempels. Dan staat de naam compleet op 1 stempel dus 1 maal slaan en de gehele naam / nummer /tekst staat er in een keer op.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie