Amerikaanse veldtelefoon?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Jan Klaassen
Lid

Amerikaanse veldtelefoon?

Bericht door Jan Klaassen »

Hallo verzamelaars!

Heb dit ergens zien liggen (volgens verkoper WOII, maar ja...);
Afbeelding
Afbeelding

Gestempeld op de flap met 'Signal Corps U.S. Army' en nog iets wat ik van de foto niet kan lezen... Dus mijn vragen; is dit WOII Amerikaans, en hoeveel is dit waard (ga er maar vanuit dat het niet werkt...)?

Groeten
Eric
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Amerikaanse veldtelefoon?

Bericht door earlymb »

Standaard EE-8-B telefoon; kan heel goed WO2 zijn. De hoes is het latere WO2 model van canvas (vanaf 1943/44), maar deze telefoons zijn heel lang doorgebruikt. Je kan hem even openmaken (de hoorn ook); losse onderdelen willen nog wel eens een datumstempeltje hebben.

Ze zijn niet zeldzaam, ik denk dat de waarde rond de 15 a 20 euro ligt.

Grtn

David
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

En dat is in het geval van een WOII exemplaar? Zijn ze ook na-oorlogs geproduceerd?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Jan Klaassen schreef:En dat is in het geval van een WOII exemplaar? Zijn ze ook na-oorlogs geproduceerd?
Ja, dat is voor een oorlogse telefoon. Ze werden ook veel in nieuwere (nylon) hoezen gezet. Alleen de vroeg-oorlogse exemplaren met de leren hoes zijn behoorlijk wat meer waard, mits in goede staat. Dit exemplaar zou prima kunnen voor displays vanaf begin 1944 lijkt me.

Ik geloof dat ze ook na-oorlogs zijn gemaakt, maar daar is niet veel over bekend. Kijk maar of je een datum kan vinden op onderdelen op het bedradingsschema (moet je hem voor uit de hoes schroeven).

Grtn :wink:

David
Laatst gewijzigd door earlymb op 16 jun 2010, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

Enige jaren geleden heb ik voor een verzamelvriend die twee van die toestellen op een rommelmarkt had gekocht een nagekeken. Een van die toestellen had een moderne plastic (militair) Nederlandse hoes, ergens jaren 90 gedateerd. Beide toestellen waren de onderdelen in de hoorn 44 en 45 gedateerd!

Ze werken perfect. Ze gaan niet snel kapot.
Toen ik enige jaren geleden in militaire dienst zat was er nog genoeg materiaal uit de oorlog te vinden dat al dan niet herschilderd / aangepast gewoon doorgebruikt werd.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie