lee enfield

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
jurgen
Lid

lee enfield

Bericht door jurgen »

Ik wil eens een kleine zijsprong maken in mijn collectie in de vorm van een lee enfield met bijbehorende bajonet.

Nu heb ik op wikipedia gekeken bij het Engelse artikel over de lee enfield om te zien welke variant er nu in de tweede wereldoorlog (meerbepaald 1943-1945) gebruikt is maar ik kan er niet goed aan uit.

Nu is dit ook nog redelijk belangrijk omdat de spike bajonetten die erbij horen maar op één bepaald type passen.

Dus: welke type lee enfield en spijkerbajonet moet ik hebben?
rood
Lid

Re: lee enfield

Bericht door rood »

Je hebt diverse fabrikaten enfields.

Savage (amerikaanse aanmaak), Long Branch (canadees), Diverse engelse fabrikanten, indiaase fabrikanten.

De engelse zijn over het algemeen het duurst.

Hoe dat zit met de bajonetten kan ik je niet vertellen, ik heb een mooi boekje over de no4 mk1 maar die heb ik uitgeleend.

Gr. Marcel
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Hoe kan het dat de Engelse het duurst zijn? Die hadden toch veruit de meeste soldaten.

En waarom maken Amerikanen lee enfields? Werden deze geleverd aan de Britten?
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Ik heb nog wat verder gezocht en als ik het goed begrijp is de No.4 MK2 reeds in 1942 uitgevonden maar werd niét meer gebruikt tijdens de tweede wereldoorlog, maar pas in 1946 of later.
Het is de Lee Enfield No.4 MK1 die ik moet hebben, en dus ook dat type bajonet (of zijn de bajonetten identiek?).

Kan iemand dit bevestigen?
Men of Valor
Lid

Bericht door Men of Valor »

Hey Jurgen klopt dat je een Lee enfield mk 1 no4 moet hebben.
De Lee gemaakt door Long branch is inderdaad Canadees,Savage werd ook veel gebruikt door de Canadezen.
De soort bajonet die hier ophoren zijn de welbekende spijkerbajonetten.

grtz Rinke
Voorheen bekend als Rinke Feenstra op dit forum.
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Om even verder te gaan op Rinke zijn verhaal en jou vraag,
De Amerikanen maakten inderdaad ook de welbekende No4. MkI Enfields.
Deze werden gemaakt voor het lend lease contract.
Deze werden dus ook in de kaliber .303 uitgevoerd.
Tevens maakten zij ook bajonetten en de .303 munitie.
Bajonetten en munitie konden gewoon gebruikt worden in de lee's gemaakt door de Britse, canadese en fabrikanten in de andere commonwealth landen.
De Savage enfields en bajonetten zijn te herkennen aan een in het metaal gestempelde S of een boxed S.
Het wapen zelf is ook nog voorzien van de tekst US property.
Mvg/Best regards, Sipke
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Dus een spijkerbajonet gestempeld No.4 MK2 past ook gewoon op een enfield no.4 MK1?

Zijn de Amerikaanse enfields ook gewoon door de Britten gebruikt? Ik wil namelijk het type dat door de Britten gebruikt is toen men in september 1944 onze streken bevrijdt heeft.
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

jurgen schreef:Dus een spijkerbajonet gestempeld No.4 MK2 past ook gewoon op een enfield no.4 MK1?

Zijn de Amerikaanse enfields ook gewoon door de Britten gebruikt? Ik wil namelijk het type dat door de Britten gebruikt is toen men in september 1944 onze streken bevrijdt heeft.
De number 4 MK I, II , II* , III passen allemaal op de Lee Enfield NO 4 en op de sten MK V

En de savage Lee enfield is ook door de britten ge.bruikt
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie