Medailles opmaken of zo laten?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Medailles opmaken of zo laten?

Bericht door D_Dutch »

Hallo,

Ik ben al een tijd in het bezit van enkele medaille van een Britse soldaat, deze zijn echter niet opgemaakt, maar op een soort improvisatorische manier bevestigd door de soldaat zelf. Hij heeft elk lintje van de medaille vastgeplakt met een soort plak achtig iets. Ook zijn clasps heeft hij gewoon met plakband bevestigd. Ik vraag me nu af wat ik moet doen. Zal ik het professioneel laten opmaken door Spink of het zo laten? En, als ik ze laat opmaken, wil ik graag eerst de lintjes reinigen, zou het kwaad kunnen om ze te wassen o.i.d.?

Met vriendelijke groet,

Koen. :)
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Medailles opmaken of zo laten?

Bericht door coco »

Ik zou het lekker zo laten, ben niet zo van het prutsen aan originele spullen en dit zeker niet geeft een speciaal tintje eraan omdat het door een veteraan zelf is gedaan.
Omtrend schoonmaken, geen idee hoe dat kan, maar ook dit zou ik niet doen.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Medailles opmaken of zo laten?

Bericht door Kugelblitz »

Ik kan me niet echt een beeld vormen van hoe het eruit ziet, misschien een foto?
Lintjes reinigen kan het best met een warm sopje, met wat zeep ofzo. Zou het echter niet brandschoon maken, maar enkel de ergste vlekken weghalen, mits nodig.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Medailles opmaken of zo laten?

Bericht door 779 »

Als je mooi en shiny spul wilt, zal ik adviseren om repro of moderne militaria te verzamelen.

779
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Medailles opmaken of zo laten?

Bericht door Haplo »

Indien het zo door de militair zelf is gedaan: afblijven.
Zo heeft het in mijn ogen de meeste waarde.
Wil je een mooi opgemaakt setje, koop dan een aantal Britse medailles die niet op naam staan en laat die opmaken.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Medailles opmaken of zo laten?

Bericht door D_Dutch »

Bedankt allemaal voor de reacties. :)
Kugelblitz schreef:Ik kan me niet echt een beeld vormen van hoe het eruit ziet, misschien een foto?
Lintjes reinigen kan het best met een warm sopje, met wat zeep ofzo. Zou het echter niet brandschoon maken, maar enkel de ergste vlekken weghalen, mits nodig.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Ik zal vanmiddag even een foto maken, ik wist zelf ook niet zo goed hoe ik het moest beschrijven.
779 schreef:Als je mooi en shiny spul wilt, zal ik adviseren om repro of moderne militaria te verzamelen.

779
Ik zeg niet dat ik het allemaal mooi wil maar ik vind het nogal zonde als die medailles overal aan blijven plakken. :/


Edit:

Foto bijgevoegd.
Medailles 1.jpg
richard757
Lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 mar 2009, 22:19
Contacteer:

Re: Medailles opmaken of zo laten?

Bericht door richard757 »

ik zou er niet aan prutsen mooizo laten als ze in een vitrine kast liggen valt het niet erg op volgens mij zit het aan de achterkant
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Medailles opmaken of zo laten?

Bericht door Kugelblitz »

Valt allemaal toch nog wel mee zo te zien... Ik zou het ook zo laten of desnoods de plakresten proberen te verwijderen met een lauw sopje. Dat plakken is natuurlijk niet echt optimaal, maar zolang het op de achterzijde zit zie je het niet zo.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Re: Medailles opmaken of zo laten?

Bericht door Miller »

Schoonmaken plakresten: in een sopje van warm water en een klein druppeltje citroensap. Met een ouwe tandenborstel moet je de ergste meuk wel eraf krijgen. :yes:
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Plaats reactie