Britse No4 MkIII Gasmasker, Container en Haversack

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Bolt Action
Lid

Britse No4 MkIII Gasmasker, Container en Haversack

Bericht door Bolt Action »

De Britse No4 General Issue Gas Mask, een gasmasker uitgebracht in - uiteindelijk - 3 verschillende varianten. In de onderstaande afbeeldingen te zien met een een filterbus en haversack. Echter, wat mij dwarszit is dat de No5 al in 1939 was ingevoerd in het britse leger. Een verschil van circa 2 jaar tussen de invoering van een nieuw model en de productiedatum van een oude vindt ik enigzins apart, zelfs voor wat ik tot nu toe gezien heb. Of zijn er redenen waardoor dit goed mogelijk was?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Uncle Goose
Lid
Contacteer:

Re: Britse No4 MkIII Gasmasker, Container en Haversack

Bericht door Uncle Goose »

Tussen productie, assemblage en overdracht naar het leger durfde nogal wel eens wat tijd te zitten, zeker bij het uitrusten van grote legers zoals dat van Groot Brittannië. Dus het is goed mogelijk dat dit gasmasker al een tijdje in stukken ergens in de fabriek lag en pas later inééngezet is.

Het masker dat jij hebt is een MK4 T-MIC longhose, deze waren voor mensen die een radio moesten gebruiken. De lange slang was gereserveerd voor mensen die geschut moesten bedienen of zittend hun job moesten doen. Er zijn wel meer dan 3 varianten te vinden. Voornamelijk de filter werd in de loop van de jaren veranderd om tegen nieuwere gassen te werken, alsook zijn er een aantal industrieële varianten.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Plaats reactie