Beste mensen,
Bestond er voor de geallieerde legers een veralgemenisering van verfkleur, zoals de Duitsers hun kleuren vastlegden in RAL-codes? Ik ben namelijk op zoek naar de juiste kleur (of kleuren?) van een Britse parahelm zoals gebruikt in september 1944.
Kleur Britse parahelm
Re: Kleur Britse parahelm
De Britse helmen werden wel omschreven welke kleur ze moesten hebben. Maar de juiste kleuren waren niet vastgebeiteld in steen zoals sommigen menen. De fabrikanten die verf aanmaakten hadden niet altijd alle ingredienten in de juiste hoeveelheid in huis. Dus er was bij iedere partij die gefabriceerd werd wel tint verschillen.
Tamiya spuitbus olive drab TS-5 en olive green zijn vrij geschikte kleuren
Tamiya spuitbus olive drab TS-5 en olive green zijn vrij geschikte kleuren
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
- Mallory
- Lid
Bedankt voor je antwoord, Jim.
Is het ook niet zo dat dit soort verf met zand of iets anders werden gemengd? Hoe zat dit en hoe zou ik dit nu ook weer kunnen doen?
Is het ook niet zo dat dit soort verf met zand of iets anders werden gemengd? Hoe zat dit en hoe zou ik dit nu ook weer kunnen doen?
De helmen werden voorzien van zand of zaagmeel of gemalen kurk. Ik weet niet welke staat jouw helm is. Maar als de helm licht roestig is is eroverheen spuiten / verven meer als genoeg.
Heel weining materiaal toevoegen is al meer als genoeg.
Techniek is hetzelfde als die mensen toepassen voor het restoreren van US M1 helmen.
Hier een van de vele voorbeelden op internet:
http://www.90thidpg.us/Equipment/Projec ... index.html
Heel weining materiaal toevoegen is al meer als genoeg.
Techniek is hetzelfde als die mensen toepassen voor het restoreren van US M1 helmen.
Hier een van de vele voorbeelden op internet:
http://www.90thidpg.us/Equipment/Projec ... index.html
And not all the monkeys are in the zoo.
- Mallory
- Lid
Beste Jim,
Bedankt voor deze informatie, hier kan ik wel wat mee. Het gaat om een zoldervondst die helaas na de oorlog is opgeschuurd en in het babyblauw is overgespoten (spelende kinderen he...).
Bedankt voor deze informatie, hier kan ik wel wat mee. Het gaat om een zoldervondst die helaas na de oorlog is opgeschuurd en in het babyblauw is overgespoten (spelende kinderen he...).