Amerikaanse m1 helm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Aart
Lid

Amerikaanse m1 helm

Bericht door Aart »

Hier mijn Amerikaanse m1 helm en een stukje toelichting van een medeverzamelaar (bedankt K.)

De binnenhelm

- is geproduceerd door CAPAC
- In de periode van juli/augustus 1944 t/m mei 1945, omdat deze de bronzen A frames heeft in zwart gecoat (van september 1942 t/m april 1943 waren de A frames blank aluminium, en van mei t/m juli 1944 aluminium met een olijfgroene coating)
- De hoofdband is uit dezelfde periode en heft de brozen gesp in bros et en zwarte coating
- De nekband is va het model van voor november 1944, daarna wede deze verstelbaar

De buitenhelm

- is geproduceerd in de periode van mei 1943 t/m september 1943. Dat valt te herleiden aan de gesep van de kinriem. Deze is van een type dat vanaf mei 1943 is ingevoerd.
- kan je nagaan wat de code is die voor het productienummer staat. Daaruit valt te herleiden of het en helm is die bij McCord is geproduceerd (dat waren de meesten, 19.823.015 exemplaren) of bij Schlueter (2.000.000 exemplaren). Ik kan geen nummer vinden (Aart)
Bijlagen
Amerikaanse m1 helm
Amerikaanse m1 helm
m1-2.JPG
m1-6.JPG
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Aart
Lid

Re: Amerikaanse m1 helm

Bericht door Aart »

en hier de binnenhelm
Bijlagen
m1-7.JPG
m1-10.JPG
m1-15.JPG
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Plaats reactie