Hier een Portugese m 1916 helm met inscriptie.
Er staat in de pot: Portugiesisch L' Epinette / Paradis: Lyschene (?) April 1918
Geen idee of de tekst origineel is.
Ik heb wel het één en ander gevonden. In het voorjaar van 1918 zijn Portugese troepen ingezet in de buurt van het dorpje Epinette, in Noord-Frankrijk. Wellicht heeft een Duitse soldaat de helm meegenomen als oorlogssouvenir; Portugiesisch is de Duitse manier van schrijven.
Het binnenwerk is helaas niet compleet, de stof die normaal het ijzer bedekt, ontbreekt. De rest, inclusief de kinband lijkt wel origineel, ook het rubber tussen de ring en de pot.
Wat vinden jullie van de inscriptie ?
Portugese m 1916 helm met tekst herkomst
- Aart
- Lid
Portugese m 1916 helm met tekst herkomst
Laatst gewijzigd door Aart op 07 feb 2012, 13:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.
Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
- Aart
- Lid
Re: Portuge m 1916 helm
en hier nog foto met de inscriptie
- yente
- Lid
Re: Portugese m 1916 helm met tekst herkomst
Speciale helm!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
- Aart
- Lid
Dank je Yente,
Ik weet inmiddels ook wat Lyschene betekent. De Lys is een rivier (Leie in het Nederlands) en Ebene betekent vlakte in het Duits.Ik heb het niet goed gelezen. Hieronder een bericht van de Heersleitung over het gebied wat de Portugezen moesten verdedigen. Op 9 april 1918 gingen de Duitse troepen in de aanval dus datering in de helm zou kunnen kloppen.
Siegreiches Fortschreiten durch die Lys-Ebene
Berlin, 12. April, abends. (Amtlich.)
Unsere siegreichen Truppen sind im Fortschreiten durch die weite Lys-Ebene zwischen Armentières und Merville. 1)
Ik weet inmiddels ook wat Lyschene betekent. De Lys is een rivier (Leie in het Nederlands) en Ebene betekent vlakte in het Duits.Ik heb het niet goed gelezen. Hieronder een bericht van de Heersleitung over het gebied wat de Portugezen moesten verdedigen. Op 9 april 1918 gingen de Duitse troepen in de aanval dus datering in de helm zou kunnen kloppen.
Siegreiches Fortschreiten durch die Lys-Ebene
Berlin, 12. April, abends. (Amtlich.)
Unsere siegreichen Truppen sind im Fortschreiten durch die weite Lys-Ebene zwischen Armentières und Merville. 1)
- Aart
- Lid
Hier nog een stukje tekst uit het Heeresbericht van 12 april 1918:
Auf dem Südufer der Lys erkämpften sich die Truppen des Generals v. Bernhardi den Übergang über die Lawe und stießen bis in Höhe von Merville vor. Die Gesamtbeute aus der Schlacht bei Armentières beträgt nach bisherigen Feststellungen 20000 Gefangene, darunter 1 englischer und 1 portugiesischer General, und mehr als 200 Geschütze. Die Überwindung des versumpften Trichtergeländes in und vor unserer Ausgangsstellung des 9. April stellte höchste Anforderungen an die Truppen aller Waffen der vordersten Linie. An ihrem Gelingen haben Pioniere, Armierungssoldaten und die hinteren Divisionen hervorragenden Anteil.
Auf dem Südufer der Lys erkämpften sich die Truppen des Generals v. Bernhardi den Übergang über die Lawe und stießen bis in Höhe von Merville vor. Die Gesamtbeute aus der Schlacht bei Armentières beträgt nach bisherigen Feststellungen 20000 Gefangene, darunter 1 englischer und 1 portugiesischer General, und mehr als 200 Geschütze. Die Überwindung des versumpften Trichtergeländes in und vor unserer Ausgangsstellung des 9. April stellte höchste Anforderungen an die Truppen aller Waffen der vordersten Linie. An ihrem Gelingen haben Pioniere, Armierungssoldaten und die hinteren Divisionen hervorragenden Anteil.
- yente
- Lid
Interessant!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver