Aparte kleur Nederlandse M34 Helm Duits doorgebruikt

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Aparte kleur Nederlandse M34 Helm Duits doorgebruikt

Bericht door Edgar »

Beste mensen,
Een tijdje geleden heb ik deze helm, 2de rij (onder de schalkhaar helm) op deze pagina: http://fenrirmilitaria.weebly.com/germa ... lmets.html , particulier weggehaald tesamen met een Duitse M35 SD LW Helm met 1ste model adelaar (zie site). Deze zijn in de oorlog tezamen gevonden in Harderwijk. Ik heb altijd gedacht dat de Nederlandse helm een Luftschutz achtige verf/finish had, maar nu twijfel ik toch.

Het grappige is dat ik vanmiddag een vrijwel identiek exemplaar kocht als de helm in kwestie, die zelfs een Duitse kinriem (een RBN gemarkeerde) had toen een kennis van me de helm particulier kreeg. Ook deze helm is net zo slordig geverfd als die op mijn site, en ook een M34 en de plaat verwijderd. Ze hebben bijna deze aparte grijs-blauwe kleur; het is zeker geen zwart en ook geen normaal feldgrau. Opvallend is dat de helm op de site ook een Tsjechisch (?) ogende kinriem heeft, vrij provorisch aangemaakt. Kan iemand me duidelijkheid verschaffen welke eenheden mogelijk deze kleur gebruikten? Iano wellicht? Staat ook niks in het boek van Kevin de Joode hierover. De oplettende kijker ziet ook nog dat de Duits doorgebruikte Nederlandse helm restjes zandcamo heeft naast de helmplaat, eeuwig zonde dat deze camo verdwenen is.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

De helm die ik gekocht heeft zal begin volgende week geplaatst worden ter vergelijking, ik vermoed dat deze in dezelfde partij geverfd is.

Bedankt,
MVG Edgar
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Edgar
Lid

Re: Aparte kleur Nederlandse M34 Helm Duits doorgebruikt

Bericht door Edgar »

Hier foto's van de andere helm, net binnengekomen. Kinband is RBN gestempeld en betreft een laat riempje, helm is tevens in Nederland gevonden en komt particulier weg via een kennis van me toendertijd. De vraag is dus; weet iemand voor welke afdeling deze kleur gebruikt is? Of hebben meer mensen een dergelijke Nederlandse helm met deze verf in hun collectie? Ben erg benieuwd. Duidelijk is ook te zien dat deze helmen in een grotere productie in deze kleur werden geschilderd.. zie de afdrukken van de binnenwerken in de blauwe verf bij het op elkaar stapelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
dutchhelmets
Lid

Bericht door dutchhelmets »

Hallo Edgar,

Interessant!
Deze zouden best Duits kunnen zijn doorgebruikt. Zelf heb ik de nodige tinten Luftschutz al gezien en in handen gehad dat ik deze optie (nog) niet wil uitsluiten. Wat ook een optie is, is PTT laat oorlogs. Grijze tinten werd toen ook wel gebruikt. Wel schat ik deze optie klein in al ik het zo zie.
Feit dat er een Duitse kinriem op zit wil nog niet zeggen dat deze Duits zijn doorgebruikt. Het zou ook naoorlogs kunnen zijn aangebracht, ook dit heb ik vaker gezien.

Om goed te kunnen beoordelen zou ik ze toch eens in handen moeten hebben. Wel wil ik opmerken dat het 2 hele leuke helmen zijn. Mooie vangst!

Is de KNIL helm al binnen?

mvg,
iano
i'd rather die scared to death than die bored to death
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Thanks! Ik schat de optie dat ze PTT zijn doorgebruikt ook erg klein, met name doordat de afwerking toch heel anders is als ik dat zo op je site zie (volledig geverfd, vaak bijna gespoten ipv zo ruw geverfd, hele andere tint). Gezien de bron waar ik de helm met de tsjechische kinband vandaan heb, kan dit eigenlijk niet naoorlogs zijn gedaan.

KNIL helm is nog onderweg, helaas.
dutchhelmets
Lid

Bericht door dutchhelmets »

Edgar,

De PTT heeft tegen het einde en net na de oorlog enkel helmen donker grijs geverfd. Dit werd grof met een kwast aangebracht. Hergebruik was ook een hele sterke eigenschap van de PTT toendertijd. Zelf heb ik ook een exemplaar waar aan de binnenkant nog de donker grijze kleur te zien is.
Samengestelde helmen en aparte kinriemen kom je wel vaker tegen bij PTT helmen. Ik zou deze optie dan ook niet uitsluiten al acht ik de kans wel klein voor beide exemplaren.

Het zijn wel 2 mooie exemplaren. Deze helmen zou ik toch graag in handen willen hebben en vergelijken met enkele van mijn exemplaren om een goed advies te geven. Het blijft moeilijk om enkel van foto's er wat van te vinden...

Zodra de KNIL helm binnen is, zou je enkele foto's willen plaatsen/mailen? Ben erg benieuwd!

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death