Een tijdje geleden heb ik deze helm, 2de rij (onder de schalkhaar helm) op deze pagina: http://fenrirmilitaria.weebly.com/germa ... lmets.html , particulier weggehaald tesamen met een Duitse M35 SD LW Helm met 1ste model adelaar (zie site). Deze zijn in de oorlog tezamen gevonden in Harderwijk. Ik heb altijd gedacht dat de Nederlandse helm een Luftschutz achtige verf/finish had, maar nu twijfel ik toch.
Het grappige is dat ik vanmiddag een vrijwel identiek exemplaar kocht als de helm in kwestie, die zelfs een Duitse kinriem (een RBN gemarkeerde) had toen een kennis van me de helm particulier kreeg. Ook deze helm is net zo slordig geverfd als die op mijn site, en ook een M34 en de plaat verwijderd. Ze hebben bijna deze aparte grijs-blauwe kleur; het is zeker geen zwart en ook geen normaal feldgrau. Opvallend is dat de helm op de site ook een Tsjechisch (?) ogende kinriem heeft, vrij provorisch aangemaakt. Kan iemand me duidelijkheid verschaffen welke eenheden mogelijk deze kleur gebruikten? Iano wellicht? Staat ook niks in het boek van Kevin de Joode hierover. De oplettende kijker ziet ook nog dat de Duits doorgebruikte Nederlandse helm restjes zandcamo heeft naast de helmplaat, eeuwig zonde dat deze camo verdwenen is.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
De helm die ik gekocht heeft zal begin volgende week geplaatst worden ter vergelijking, ik vermoed dat deze in dezelfde partij geverfd is.
Bedankt,
MVG Edgar