Britse helm uit 1940

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Hawker17
Lid

Britse helm uit 1940

Bericht door Hawker17 »

Goedemiddag allemaal.

Ik ben nieuw op dit forum en erg geinteresseerd in ww1 en ww2. In de loop der jaren heb ik het nodige materiaal verzameld qua uitrustingsstukken en gebruiksvoorwerpen. Graag zou ik hulp willen hebben bij de identificatie van onderstaande helm.

De helm is gecodeerd JSS 1940, maar ik heb twijfels over de binnenhelm, die deels uit rubber en een bruin geraamte bestaat. Er staat 58 in. Weet iemand ook waar de witte getallen voor staan?

Alvast hartelijk dank!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
yente
Lid

Re: Britse helm uit 1940

Bericht door yente »

Dit lijkt mij een na-oorlogs belgisch binnenwerk(het rubberstuk toch). Staat er in dat rubber stuk nergens 'ABL'?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Is geen ABL maar een typisch Nederlands binnenwerk.
Deze helm is naoorlogs door gebruikt door onder andere de BB.
Mvg/Best regards, Sipke
yente
Lid

Bericht door yente »

Oke. Dat rubberig kruis werd ook door de belgen gedragen. Maar normaal gezien hebben de belgen een bruin binnenwerk dus je zal gelijk hebben.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Men of Valor
Lid

Bericht door Men of Valor »

Dat "rubberige kruis" noemt men een Crownpad.
Deze zit by the way ook gewoon in Engelse en Canadese WO2 helmen.

grt
Voorheen bekend als Rinke Feenstra op dit forum.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Bericht door asjemenou »

Zoals Haplo al heeft geschreven is dit een Britse MkII helm welke Nederlands naoorlogs is doorgebruikt.
Na de oorlog werden deze helmen aan Nederland geleverd. Ze werden gebruikt door de Nederlandse strijdkrachten maar ook door de BB (Burger Bescherming). Nederland voorzag de helm van een eigen gefabriceerde binnenhelm en kinband. Tevens werden de helmen overgespoten in een groene kleur voor het leger of in een leverbruine kleur voor de BB. Zo aan de kleur van jouw helm te zien gaat het hier om een helm welke door de BB is gebruikt. Ik meen dat de BB deze helmen tot ergens in de zestiger jaren heeft gebruikt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Hawker17
Lid

Bericht door Hawker17 »

Hartelijk dank voor alle snelle reacties mensen! Fijn dat er hier zoveel expertise is. Ik dacht zelf dat het even om een RAF helm ging (althans dat hoopte ik), kwam met google op deze link van een RAF helm (namelijk precies dezelfde die ik heb):

http://www.captainjacksmilitaria.com/in ... raf-helmet
asjemenou

Bericht door asjemenou »

Zoals je ziet is de helm op captainjacksmilitaria's website grijs/blauw van kleur en niet bruin/leverkleurig zoals jouw exemplaar. Als je goed kijkt dan zie je dat de RAF helm ook nog de originele kinband heeft. Het model met de gesp.
Ik heb overigens wel mijn bedenkingen over de binnenhelm van de RAF helm. Dit lijkt mij een Nederlandse naoorlogse variant. Typisch voor de Nederlandse variant is de "gebobbelde" structuur op de bekleding en het rood/bruine frame van de binnenhelm. Zover ik weet is de oorspronkelijke Britse WOII binnenhelm daarentegen van een glad zwarte bekleding. Ook is het frame hierbij zwart. Althans bij mijn exemplaar is dit zo.
Als je de andere Bitse helmen op de website bekijkt dan zie je wat ik bedoel.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Hawker17
Lid

Bericht door Hawker17 »

Bedankt voor je uitleg weer, ik snap wat je bedoelt op de website. Dan heb ik nu het antwoord op mijn vraag, waarvoor hartelijk dank aan jou.

Aangezien de helm die ik bezit wel de JSS 1940 stempel heeft, kan het dan wel zo zijn dat die tijdens de oorlogsperiode door de Britten is gebruikt of zullen deze partijen na de oorlog vanuit nieuwe stock zijn overgespoten?
asjemenou

Bericht door asjemenou »

Hawker17 schreef:Bedankt voor je uitleg weer, ik snap wat je bedoelt op de website. Dan heb ik nu het antwoord op mijn vraag, waarvoor hartelijk dank aan jou.

Aangezien de helm die ik bezit wel de JSS 1940 stempel heeft, kan het dan wel zo zijn dat die tijdens de oorlogsperiode door de Britten is gebruikt of zullen deze partijen na de oorlog vanuit nieuwe stock zijn overgespoten?
Moeilijk om te zeggen maar het is gelet op de Britse stempel mogelijk dat de helm gedurende de oorlog door een Britse militair is gebruikt. Er zijn namelijk ook genoeg van dit soort helmen in omloop die na de oorlog in Nederland zelf zijn gemaakt. Deze zijn voorzien van een Verblifa (VB) stempel en een zelfde model kinband als bij de eveneens Nederlandse M53 helm. Hoe en precies wanneer deze Britse MkII helmen naar Nederland zijn gekomen durf ik niet te zeggen.
Hawker17
Lid

Bericht door Hawker17 »

Nu ik weet dat ik wel een originele britse MkII helm uit 1940 bezit, die ook nog in Nederland zijn nut bewezen heeft, vind ik het reden genoeg deze een mooie plek in huis te geven. Nogmaals dank voor het verhaal achter deze helm!
Plaats reactie