Weet iemand hoe de stormdolk werd gedragen was dit altijd aan het bokkentuig aan de riem of gebeurde dit ook gewoon los aan de riem ik kon er zo even geen foto,s van vinden.
mvg
Hoe word de stormdolk gedragen.
- Jasper J
- Lid
Re: Hoe word de stormdolk gedragen.
Stormdolken werden zowel aan het koppel als in de sabeldrager gedragen. Aan het koppel horen ze officieel (voor de drager) links naast de pistooltas. Op p. 240 van Martens en de Vries staat een afbeelding van de stormdolk met een schede bestemd voor de sabeldrager.
- Jasper J
- Lid
Bedankt lau heb je enig idee waarom niet alle stormdolk holsters om de sambrown passen waren dit de dolken die alleen om de manschap riem werden gedragen of voor in het speciale riemen stelsel?
mvg
mvg
Aude Audenda
- Gijscollector
- Lid
Officieren droegen de stormdolk in de sabeldrager die je links aan de Sam Brown kan bevestigen. Hiervoor waren aparte schedes met een (simpele) bevestiging voor aan die sabeldrager.
"Op den bresch voor Nederland"
- Jasper J
- Lid
Bedank voor de info gijs nu weet ik hoe ik het geheel op de pop ga hangen.
mvg
mvg
Aude Audenda
De stormdolk is ingevoerd in 1917. De Sam Browne is pas ingevoerd in 1928, tot die tijd droegen officieren nog het 'gewone' koppel voor manschappen. Het is dus volkomen logisch dat de riem van het draagriemstel vaak niet door de passant van de dolkschede past. Daarbij was het draagriemstel per definitie buitenmodel, waardoor de breedte van de riem kon variëren. Officieren droegen de dolk daarom in de sabeldrager.Jasper J schreef:Bedankt lau heb je enig idee waarom niet alle stormdolk holsters om de sambrown passen waren dit de dolken die alleen om de manschap riem werden gedragen of voor in het speciale riemen stelsel?
mvg
Onder de rang van vaandrig of adjudant-onderofficier werd er geen draagriemstel gedragen, dus onderofficieren en minderen droegen de dolk aan het koppel.
- Jasper J
- Lid
Aha dat verklaart een hoop lau ,ik moet mijn riem dus compleet maken zodat mijn dolk er op kan
.
mvg

mvg
Aude Audenda
- Gijscollector
- Lid
Hier een voorbeeldje van een stormdolk met standaard schede die in een sabeldrager is geschoven

"Op den bresch voor Nederland"