M16 (Model 1916) Helm vraag

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

M16 (Model 1916) Helm vraag

Bericht door Edgar »

Beste verzamelaars,

Ik zit met een specifieke vraag. Ik heb een M16 (model M1916) helm gekocht, met nog het lange riempje naar het Franse model (met de kleine gespjes en bruine kleur). Het binnenwerk betreft het normale model binnenwerk wat je verwacht in de M16A-D en heeft een CM stempel uit 1924. Het betreft dus een 1916-1917 geproduceerd exemplaar, die gedurende 1922-1924 opnieuw geverfd is in de grasgroene korrelige verf en voorzien van een nieuw binnenwerk door de firma de Booij. Echter, het staal is 1.15mm dik (aan de rand). Betreft dit dan de eerste productie run, aangezien deze 1mm dik staal hadden, of is het de tweede run van 1.5mm dik en is het staal bij de rand dus gewoon net iets dunner?

Kan iemand me helpen?
MVG edgar
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Lau
Lid
Ontvangen: 2 keer

Re: M16 (Model 1916) Helm vraag

Bericht door Lau »

Dutchhelmets kom d'r maar in!
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Ik bedacht me net dat die 0,15 mm extra natuurlijk de verf zal zijn.. Dus ik ga er vanuit dat dit een 1mm exemplaar is die eigenlijk niet meer opnieuw gerefurbished had moeten worden in de jaren '20 (volgens de Joode)?
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
dutchhelmets
Lid
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

Edgar,

Even enkele vragen van mijn zijde voordat ik een weloverwogen antwoord kan geven.
1- Waarom denk jij dat het een vroege 1916-1917 helm betreft,
2- Is deze ook van Heijst gestempeld,
3- Zou je foto's kunnen plaatsen van de kinriem, kinriembeugels en holnieten.

Ik zal ondertussen even mijn documentatie in duiken.

mvg,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Ik heb de helm nog niet binnen, maar wel wat detailfoto's.

Ik denk dat het een vroege is ivm de kinriem naar Frans model (met de hele kleine gespjes). Ik heb deze niet op mijn andere M16A's zitten, in ieder geval. En, de latere M16's zijn toch 1,5mm dik?

PS: Wat denk je van de betekenis van de etiketjes in de Nederlandse helmen in het andere topic? Ik plaats er zo nog eentje bij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lau
Lid

Bericht door Lau »

Prachtige helm, Edgar.
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Bedankt, maar wat is jouw idee over deze helm? Vroege productie of toch niet? Zelfs de Joode kan me niet echt uitsluitsel hierover geven.
Lau
Lid

Bericht door Lau »

Edgar schreef:Bedankt, maar wat is jouw idee over deze helm? Vroege productie of toch niet? Zelfs de Joode kan me niet echt uitsluitsel hierover geven.
Over de helm zelf kan ik niet zo heel veel zinnigs zeggen. De 1mm dikke M.16's die ik ken hebben bijna allemaal een golvend oppervlak langs de rand vanwege de povere staalkwaliteit. Jouw helm lijkt mij een wellicht dun uitgevallen M.16A met een kinriem van het tweede model (doorngesp)? Volgens mij had de kinriem naar Frans model een schuifgesp. Is het korte deel van de kinriem wel compleet en op lengte of ligt dat aan de foto? Dutchhelmets kan er vast dieper op ingaan, ik heb de Joode hier ook niet bij de hand.

Ik vind vooral het CM stempel interessant. Zie: http://nederlandsemilitaria.com/viewtop ... it=stempel
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Bedankt voor je reactie. Het korte deel mist dus, helaas. Er zit dan ook geen gesp op, enkel het lange deel van de kirniem die wel geheel op lengte lijkt te zijn,

Erg interessant, dat van die stempel was me nog niet eens opgevallen. Zal eens mijn andere M16's bekijken.
dutchhelmets
Lid
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

Edgar,

Kinriem is de 2de Nederlandse model, dus geen Franse of 1ste Nederlandse (naar franse) model, beiden met een schuifgesp. Deze 2de model NL kinriem werd gefabriceerd tussen '22 en '24 en werden uiteindelijk vervangen door de 3de model vanaf 1926. Aan de linkerzijde hoort het gedeelte te zitten waaran de doorngesp (zwart gelakt) is bevestigd.
De stempel is een EM 1925 stempel. Waar EM voor staat is mij nog steeds een raadsel. Zelf heb ik 3 van zulke stempels en weet van meerdere.
De helm lijkt mij op het eeerste gezicht ook geen van Heijst uit de periode 1916-1917. Maar ik sluit niets uit. In principe werden de 1mm van Heijst helmen niet gereviseerd naar de specificaties wat vanaf 1922 in gebruik werden genomen. Deze helmen werden afgekeurd en afgestoten. Echter, afkeuren was natuurlijk mensenwerk en er werden wel eens fouten gemaakt. Heb genoeg voorbeelden van "foutjes" in de collectie, dus het zou wat dat betreft best kunnen.
Zelf heb ik ook en helm exact als die van jou en bij deze heb ik ook niet het idee dat het om een van Heijst gaat.
Vwb het golvend effect op de 1mm van Heijst helmen zal ik even moeten nakijken. Naar mijn mening was dit niet altijd het geval. Hier kom ik op terug.

mvg,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Thanks voor je uitgebreide hulp.

Ik heb net een andere vorige week aangekochte M16A erbij gepakt, met een 3de model kinriem. Deze heeft ook precies dezelfde EM stempel, alleen het laatste cijfer is helaas weggevallen (192..). Als ik 'm binnen heb bekijk ik 'm nog wel even goed.

Wat ik me tevens afvraag, twee van mijn M16A's hebben de korte riem linkerkant, als je de helm van de binnenkant bekijkt met de langere kant boven. Twee andere, waaronder deze in dit topic, hebben de lange riem juist aan deze kant ipv het korte riempje. Klopt het dat het 2de model kinriem zo werd geplaatst, en het 3de model tegenovergesteld?
Plaats reactie