Nederlandse M34 helm 1933

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Nederlandse M34 helm 1933

Bericht door Edgar »

Vandaag nog een leuke helm aan de collectie kunnen toevoegen, een M34 helm met periodiek verwijderde plaat met ruw aangebrachte camouflage. De helm komt uit eerste hand en is verder nooit in verzamelaarshanden geweest. Het binnenwerk is gedateerd CM 1934, de helmschaal CJ 33 (= 1933). Het binnenwerk bevat een waslabel met 7 - 9 - en zijn wasnummer, ik vermoed dat de helm van 7-RI is geweest gezien het eerste getal, maar dit blijft gissen.

In de voorkant van de helm staat 209 in het metaal geperst. Ik vroeg me af, staat dit voor het 209de exemplaar? Dit moet één van de allereerste M34's zijn, aangezien de andere zeer vroege M34's 1935 gedateerde binnenwerken hebben. Zijn er meer helmen bekend met een dergelijk geperst nummer, vóorin in de helm? Ik heb dit zelf nog nooit gezien.

Ik zal morgen wel wat foto's maken.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
dutchhelmets
Lid
Contacteer:

Re: Nederlandse M34 helm 1933

Bericht door dutchhelmets »

Hallo Edgar,

Je komt deze helmen vaker tegen. Mijn exemplaren zijn BS gestempeld. Ik denk dat 209 staat voor de uitgifte nummer of oorlogse LBD. Zie je ook vaak. Is zeker niet nummer 209 van een serie!
Ben benieuwd naar de foto's.

mvg,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij de foto's. Oorlogse LBD kan ik me niet voorstellen ivm herkomst van de helm. De uitgifte nummers staan al op z'n waslabel, of de helm moet later door iemand anders gedragen zijn.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Mike_Utrecht
Lid
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Bericht door Mike_Utrecht »

Hoi Edgar,

Qua welving is de helm een M34 type?
Voor mij interessant om te weten of er inderdaad 33 CJ staat of juist 33 CO zou moeten staan?
Hoe groot acht je de kans dat door de persing de lettercombinatie CO zou moeten staan, maar enkel 33 CJ leesbaar is?
Nog een lederwarenfabrikantstempel kunnen vinden?
Ik ben benieuwd!
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Mike_Utrecht schreef:Hoi Edgar,

Qua welving is de helm een M34 type?
Voor mij interessant om te weten of er inderdaad 33 CJ staat of juist 33 CO zou moeten staan?
Hoe groot acht je de kans dat door de persing de lettercombinatie CO zou moeten staan, maar enkel 33 CJ leesbaar is?
Nog een lederwarenfabrikantstempel kunnen vinden?
Ik ben benieuwd!
Het lijkt mij vrijwel zeker 33 CJ. De kans dat het CO is acht ik zeer klein. De lederwerkfabrikant is de gebr. v.d. Kloot Meijburg & Zn in Alphen aan de Rijn.
Mike_Utrecht
Lid
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Bericht door Mike_Utrecht »

Hoi Edgar,

Andere nummeringen op dezelfde stanswijze en plek ken ik van de burgerwacht Rotterdam helmen.
De kleur van de buitenkant helm komt mij grijsgroen over?
Zouden er decals rondom de koperen klinknagels gezeten kunnen hebben?
Zo ja, dan vermoed ik dat dit een burgerwacht Rotterdam helm zou kunnen zijn geweest.
Ik ben voornemens naar de beurs in Huizen begin juni te gaan en mochten we elkaar daar kunnen zien, dan neem ik twee referentie helmen mee.

Fijn weekend!
Laatst gewijzigd door Mike_Utrecht op 28 apr 2013, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Hey Mike!

Thanks, dit klopt helemaal nu ik beter kijk. De decals lijken verwijderd te zijn. Mogelijk is de helm nog doorgebruikt nadat de burgerwacht Rotterdam is opgeheven?

Ed
Plaats reactie