Vraag over vechtmes.

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Vraag over vechtmes.

Bericht door Robin V »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vraag is nu : Is dit een WOII Amerikaans vechtmes? Mijn vader denkt dat dit ofwel het vechtmes model PAL RH 36 is, ofwel het commandovechtmes CATTARAUGUS 225Q. Ik persoonlijk twijfel ook tussen deze twee, maar een derde optie is ook mogelijk (post-WOII).
Op het mes zelf staat enkel het volgende : R.Bayer. Het handvat is van leder.

:?
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Het is een Pal RH 36. Als je naar het lemmet kijkt, zie je de inkeping. Een Cattaraugus 225Q heeft dat niet. Ook het einde van het handvat is typisch een Pal RH 35. Met een soort deurknop aan het einde. de Cattaraugus heeft een "schijf".

Een PAL RH36 dus. Daar ben ik zeker van.

Alleen vind ik de inkeping een beetje diep, te diep. Dus daarover twijfel ik toch een beetje...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

OK, het goed hiervan is dat ik dit mes gratis gekregen heb (mijn vader eigenlijk van een collega)Het kwam vanop een zolder. De persoon waar het mes gevonden werd, deed de was van veschillende Amerikaanse soldaten. Zal vast een souvenir zijn. :) Helaas is deze persoon sinds kort overleden.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Plaats reactie