2 nieuwe US m1 helmen erbij, 1 met owner

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
RobbyMB
Lid

2 nieuwe US m1 helmen erbij, 1 met owner

Bericht door RobbyMB »

Wilde even mijn 2 nieuwe US m1 helmen showen.

De eerste is een fixed bale Mccord met brass raised buckle. Lot nummer is 619B, wat neerkomt op september 1943. De originele cork en kleur zijn in mooie staat. Er overheen zit een origineel brits netje. De liner is van een zeldzamere fabrikant namelijk MSA die 3% van de productie voorzich nam. Hij is genaamt met waarschijnlijk een nickname "depew" maar dit is niet genoeg om meer van de helm te achterhalen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zal nu even de fotos uploaden van de 2de helm.
RobbyMB
Lid

Re: 2 nieuwe US m1 helmen erbij, 1 met owner

Bericht door RobbyMB »

Bijdeze mijn tweede nieuwe plankgenoot. Nu weer een Mccord fixed bale met brass raised buckle, maar dan een wat vroegere dan hierboven. Lot nummer is 196C, zal rond juni 1942 zijn gedateerd. De liner is een zeldzame transitional 2nd pattern low pressure liner van St Clair. Te zien aan de gele stempel. De sweatband is dan ook van het type met snaps. En de liner chin strap is een vroege greenbuckle. Liner is van omstreeks midden 42 tot begin 1943. Het kersje op de taart is dat bekend is van wie de helm is geweest. De "original owner" was Bernard Goldberg uit Baltimore en was lid van de USAAF. Helaas overleden in 1990.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dankje voor het kijken. vragen hoor ik graag :)
Joep
Lid
Gegeven: 1 keer

Bericht door Joep »

Prachtige helmen !

Mvg, Joep! :mrgreen:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Iwan
Lid

Bericht door Iwan »

Dat zijn een paar mooie exemplaren en zeker de liner met naam..
Jonasj
Lid

Bericht door Jonasj »

zeer mooie helmen. :)
Maar ik heb ook een vraag: Hoe kan je bepalen voor welke datum (jaar/maand) het lot nummer staat?
ik ben namelijk opzoek naar het overeenkomstig jaartal en maand van volgend lot nummer 768B. en ik vind het maar niet.
alvast bedankt
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
RobbyMB
Lid

Bericht door RobbyMB »

Hi

In sommige boeken zoals Helmets of the ETO staan schemaatjes. Ik kan ze niet plaatsen omdat er copyright op zit. Maar heb wel even voor je gekeken, je helm shell is van
Januari 1944.
Jonasj
Lid

Bericht door Jonasj »

Heel erg bedankt. Is het dan mogelijk dat deze helm fixed bails heeft? want op het internet heb ik gevonden dat helmen met fixed bails slechts geproduceerd werden tot oktober 1943. Of is hier moeilijk een datum op te plaatsen? In ieder geval al erg bedankt voor je hulp.
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
RobbyMB
Lid

Bericht door RobbyMB »

Dat klopt inderdaad. Gekke vraag, Maar als jij die helm hebt dan weet je toch of de helm fixed of swivels heeft. Fixed werd nog wel eens omgebouwd naar swivel ondat de bales nog wel eens af wilde breken
Jonasj
Lid

Bericht door Jonasj »

ik had mijn vraag anders moeten formuleren. :) mijn helm heeft fixed bails (geproduceerd tot 1943), en het lot nummer zegt dat hij van januari 1944 is... kan het dat dit lot nummer er dan later is opgezet? of heb je hier een andere verklaring voor?
RobbyMB
Lid

Bericht door RobbyMB »

Moeilijk uit te leggen. Kan natuurlijk zijn dat de Swivel bale als in productie waren en fixed bale stock nog aan het uitgeven waren. Misschien is het schema een indicatie.
Geen idee. Stel is duidelijk te zien? Is niet bijvoorbeeld 168 ipv 768? Wat voor buckle zit er aan?
Jonasj
Lid

Bericht door Jonasj »

buckle is helaas niet meer aanwezig, en er staat duidelijk 768B
RobbyMB schreef:Misschien is het schema een indicatie.
over welk schema heb je het hier?
RobbyMB
Lid

Bericht door RobbyMB »

Die vermeld staat in het boek helmets of the ETO. Zal vast niet tot op het nummer correct zijn. Meer een indicatie.
Jonasj
Lid

Bericht door Jonasj »

bedankt voor de hulp.
Plaats reactie