Hoeveel M1 Carbine tasjes en welke koppel?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Hoeveel M1 Carbine tasjes en welke koppel?

Bericht door Edgar »

Hoi,

Ik ben bezig een US WOII complete soldaat te maken (dus niet airborne ofzo, gewoon standaard infanterie :wink: ). Mijn thema is M1 Carbine.... Ik heb nu 2 tasjes met drie mags, hoeveel tasjes moet ik nog hebben? En welke koppel hoort bij de uitrusting van het .30 M1 Carbine wapen? :arrow:

MVG RelicHunter :)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

3 of 4 tasjes. Verschild een beetje denk ik.

Je kan de M1936 pistol belt gebruiken.
Maar je hebt ook de volgende Cal .30 riemen:

Belt, Cartridge, Cal .30, M1917 dismounted (M1903 U.S. geweer)
Belt, Cartridge, Cal .30, M1918 mounted (M1903 U.S. geweer)
Belt, Cartridge, Cal .30, M1923 dismounted (M1 Garand)

Voor de M1 Carabine gebruik je dus de M1936 Pistol belt en de magazine pockets.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 27 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Je hebt hier inderdaad de M1936 pistolbelt voor nodig. Officieel werd er slechts 1 tasje uitgereikt, dat met de drukknop aan de riem werd bevestigd (links voor), in plaats van het magazijntasje voor het pistool. In de praktijk waren dat er natuurlijk een stuk meer. Ik zou zeggen: nog 2 tasjes extra aan de riem (dus 3 in totaal) en nog eentje aan de kolf van de carbine zelf. Bovendien kun je nog extra magazijnen meenemen in een bandolier voor een Garand. Speciale bandoliers voor de carbine en stripperclips zijn van na WO2! :wink:

MVG

David
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

MM, oke, bedankt, jij heb er wel verstand van zeg (mooie verzameling zeg, verzamel zelf ook alleen Amerikaans en wat duits).
Maar k heb er dus al 2, dus moet er dan nog 1 kope ;) En weet je toevallig een M1936 belt te koop liggen?

MVG RelicHunter
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Guido
Lid

Bericht door Guido »

ik heb er nog 1 liggen dat eventueel maar daar verkoop ik vast een Colt 1911 tasje kahki uit 1918 en een first aid kit uit 1942 ook khaki en op belt staat US en is geheel goed maar Olive drab maar wil wel een goed bod voor want het hoeft niet weg
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 27 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Ik heb er waarschijnljk binnenkort wel eentje te koop, maar het kan nog wel even duren voordat ik die binnen heb. Je hebt trouwens 2 soorten tasjes. De achterkant van het eerste model is één grote lus en het 2e model (combined rifle/carbine) heeft 2 losse lussen. Alleen het eerste model past over de kolf heen. Heb je een carbine of doe je alleen de uitrusting? :)

MVG

David
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

misschien een rare vraag.. Maar hoe kom je in godsnaam aan een M1 Carabine in nederland?

(Behalve illegaal te importeren uit Belgie, Duitsland of Portugal)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
Guido
Lid

Bericht door Guido »

met vergunning op wapen beurzen
seabee
Lid

Bericht door seabee »

Je kan in nederland wel een een legale deco karabijn kopen alleen is dan de loop overlangs in tweeen gezaagd (ziet er niet uit) en is alles vastgelast. wapens verzamelen met vergunning is bijna onmogelijk(alleen voor musea of gerenomeerde verzamelaars/handelaren) als je echt een geweer wil bezitten, kan je het beste kan je lid worden van een schietvereniging, dan mag je 5 wapens bezitten( eerst 1 jaar lid en schieten met verenigings wapen, na 1 jaar mag je zelf 1 wapen bezitten en weer een jaar later mag je er max 5 hebben. Maar je moet er wel je schiet beurten mee maken. Het is een erg leuke hobby als je van wapen hou :!: :lol:
Guido
Lid

Bericht door Guido »

deco K98, Lee enfield, springfield etc is wel deco te verzamelen
seabee
Lid

Bericht door seabee »

Guido schreef:deco K98, Lee enfield, springfield etc is wel deco te verzamelen
Alle grendelgeweren!
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

seabee schreef:
Alle grendelgeweren!
daar word de loop toch niet van doormidden gezaagd. (belachelijk nederlands :oops: )
Bjorn
Lid

Bericht door Bjorn »

Dodo schreef:
seabee schreef:
Alle grendelgeweren!
daar word de loop toch niet van doormidden gezaagd. (belachelijk nederlands :oops: )
Nee, die mag je bezitten indien onklaar gemaakt d.m.v. dichtgemaakte loop, en vastgezette grendel...
Ik ken trouwens iemand die met vergunning in Nederland wel alles mag hebben, waaronder een Sturmgewehr (Mp 44) en een Schmeisser MP40 etc....
Plaats reactie