gestempelde namen op veldflessen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Bundeswehr
Lid
Ontvangen: 2 keer

gestempelde namen op veldflessen

Bericht door Bundeswehr »

Beste experts,

af en toe kom je veldflessen tegen die met een naam gestempeld zijn (niet die van de fabrikant, maar echt de naam van een militair). Waarom heeft men de moeite genomen om voor die bewuste soldaat de naam op de hoes te stempelen? Waarom hebben ze dat niet op alle overige hoezen van veldflessen gedaan?

Voorbeelden:
http://www.usmilitariaforum.com/uploads ... 956323.jpg
http://quanonline.com/military/military ... anteen.jpg
Mr Mojo Risin
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: gestempelde namen op veldflessen

Bericht door Mr Mojo Risin »

Dit zijn gewoon markeringen van de producent van deze canteen covers. Heeft niets met de soldaat te maken die deze cover in zijn bezit had.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Mr Mojo Risin schreef:Dit zijn gewoon markeringen van de producent van deze canteen covers. Heeft niets met de soldaat te maken die deze cover in zijn bezit had.
De eerste foto is geen mfg naam. Wat het wel is, durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar lijkt op de gegevens van een (pre) WW1 marinier. Tweede foto is idd van een mfg.
Bundeswehr
Lid

Bericht door Bundeswehr »

Misschien zijn de bezitters zelf ook aan het stempelen geweest?:
http://www.google.nl/imgres?um=1&rlz=1C ... =123&ty=67
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Je ziet wel vaker gemarkeerde items met gestempelde namen en/of ASN's en/of 'laundry numbers'. Zeer gewoon in kleding en ook redelijk vaak te zien op gear.
johan willaert
Lid
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Zowat ALLE uitrustingsstukken die ik nu nog gebruik zijn nog steeds gemarkeerd met mijn naam, nummer EN bloedgroep...Plaatsen van namen heeft/had twee redenen...

*Pikken verhinderen

*Identificatie van uiteengereten menselijke resten vergemakkelijken...
29th Let's Go!!!!!
Mr Mojo Risin
Lid
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

779 schreef:
Mr Mojo Risin schreef:Dit zijn gewoon markeringen van de producent van deze canteen covers. Heeft niets met de soldaat te maken die deze cover in zijn bezit had.
De eerste foto is geen mfg naam. Wat het wel is, durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar lijkt op de gegevens van een (pre) WW1 marinier. Tweede foto is idd van een mfg.
Ow ja, nu ik die eerste foto op mijn pc-scherm bekijk, zie ik inderdaad dat het geen naam van een producent is. Op mijn iPod zag ik het kleiner en het is wel heel netjes gestempeld in de aard van een manufacturer marking. Excuses.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Het aanbrengen van namen is niet iets van de laatste wereldoorlog, hoewel ik dergelijke nette stempelingen niet eerder ben tegengekomen. Wel schrift in watervaste inkt. Ook ingraveringen van blikken en alu uitrustingsstukken zijn niet vreemd. Veldflessen, blikken en alu bekertjes, je komt ze met regelmaat tegen met markeringen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Bericht door asjemenou »

Namen en legernummers kom je inderdaad vaak in militaire kledij en op uitrusting tegen. Het is dan ook van alle tijden en het geeft iets persoonlijks aan het object. Je komt het tegen in de vorm van handgeschreven inkt- of ballpoint pen, met een scherp voorwerp ingekrast, geschilderd, gestempeld, ingeschroeid of ingenaaide geborduurde naametiketjes.
In kleding had/heeft het vaak het doel om het makkelijk te kunnen herkennen. Bijvoorbeeld als het bij de wasserij/stomerij vandaan kwam.
Soms kun je aan de hand van zo'n naam en legernummer e.d. de oorspronkelijke eigenaar ervan achterhalen. Zodoende kun je iets over deze persoon te weten komen. Bijvoorbeeld tot welke divisie/eenheid deze behoorde of waar hij gediend heeft.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie