USN MK2 mes
USN MK2 mes
Wellicht zijn er verzamelaars die de MK2 Ka-Bar in verzameling hebben en of info zoeken waar men op moet letten bij aanschaf.Ik heb zelf een lange periode studie gemaakt over genoemde US vechtmessen, als er interesse mocht zijn wil ik graag bv starten met het MK2 mes om deze hier te bespreken, tevens met hoge resolutie foto's waar men vooral op letten moet bij aanschaf..laat het even horen of daar interesse in is 

Laatst gewijzigd door custom op 03 mei 2013, 22:07, 7 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
- Mr Mojo Risin
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 8 keer
Re: USN MK2 mes
Verplaatst 'Asmogendheden Verzamelwaar' naar 'Geallieerd Verzamelwaar'. Lijkt me duidelijk waarom...
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
earlymb schreef:Dat soort topics volg ik altijd met interesse! Dus ja, wat mij betreft...
Oke mooi al is het ook maar voor een geïnteresseerde

*Publicatie en of overname van dit fotomateriaal,geheel of gedeeltelijk zijn alleen toegestaan met toestemming van de auteur Custom.
De punten waarop men moet letten bij aanschaf of het om een oorlogsproduct gaat zal ik z.s.m aanvullen.
Van dit onderstaande ''Camillus USN - MK2'' mes zijn er het grootste aantal van gemaakt over een miljoen exemplaren. Dit mes is nog in top conditie vaak kom je deze tegen in slechte tot zeer slechte staat , en of dat het mes in een verkeerde schede zit of dat het lemet door prutsers geheel kapot is geslepen of nog erger een kopie MK2''maar die verkocht wordt voor origineel .......etc.
De punten waarop men moet letten bij aanschaf of het om een oorlogsproduct gaat zal ik z.s.m aanvullen.
Van dit onderstaande ''Camillus USN - MK2'' mes zijn er het grootste aantal van gemaakt over een miljoen exemplaren. Dit mes is nog in top conditie vaak kom je deze tegen in slechte tot zeer slechte staat , en of dat het mes in een verkeerde schede zit of dat het lemet door prutsers geheel kapot is geslepen of nog erger een kopie MK2''maar die verkocht wordt voor origineel .......etc.
Om verwarring te voorkomen behandel ik hier vooralsnog genoemde ''Camillus USN - MK2'' mes er zijn natuurlijk vele varianten Ka-Bar messen wellicht kom ik daar nog eens op terug bij voldoende interesse.
*Waar moet men op letten bij aanschaf van een 'Camillus USN - MK2'mes zoals hier afgebeeld.
* Achterplaat zit bij een oorlogs Camillus met een pin door en door geklonken aan 2 zijde.
* Mocht deze aan een zijde een pin hebben dus niet doorlopend dan is het een naoorlogs model 60-70 jaren.
* De eerste Camillus messen hadden een draad nippel waarmee het lemet op de achterplaat zat geschroefd.
* Op de stootplaat bij een Camillus oorlogsaanmaak staat camillus ''N.Y'' USN MK2 zie afbeelding.
* Lemet lengte moet 7inch zijn = 17,5 cm.
* De kling moet strakke geslepen facetten hebben deze mogen niet afgevlakt zijn dat gebeurt soms door veel slijpen of polijsten.
* Schede zijn er zowel in leren uitvoering als kunstof zoals deze MK2 in kunstof.
* Een leren uitvoering is oppassen geblazen daar zit veel fake tussen,als een leren schede met Boyt gestempeld is met jaartal eronder is oke.
* De leren schedes hebben meestal 8-9 klinknagels met evenveel nietjes verdeelt bij de nagels.
* De handgreep bestaat uit leren geperste ringen met 5 groeven evt kunnen er plastiek spacers op het eind zitten in rood of zwart ivm vocht.
* De achterplaat kan met ronden kanten maar kan ook recht zijn en op 3 manieren vast zitten .
* Met schroef nippel het eerste model pin 2zijde geklonken en eenmaal geklonken in stervorm.
* Mes en schede moeten beide met MK2 gestempeld zijn je vaak dat een MK2 in een MK8 schede zit.
* De schede moet marine grijs van kleur zijn zo ook de webbing is grijs met lus.
* Leren schede met US eagle USMC Ka-bar zijn nooit in de 2WO gebruikt Vietnam korea Ka Bar en op repro schedes kom je dit tegen.
* Maar let op! op ebay worden deze leren schedes in grote getallen glashard met mes en al aangeboden voor 2WO Ka-bar.

Dit was een beknopte versie van het camillus MK2 mes mochten er vragen zijn dan betreffende dit mes of een ander type Ka-bar
laat het dan horen ik zal mij best doen om de vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.
bedankt voor het kijken.

Laatst gewijzigd door custom op 04 mei 2013, 18:26, 38 keer totaal gewijzigd.
- earlymb
- Moderator
- Ontvangen: 26 keer
- Contacteer:
Bedankt voor de info!
Heb je toevallig ook een na-oorlogs exemplaar om vergelijkingsfoto's te maken?

earlymb schreef:Bedankt voor de info!![]()
Nee ik heb helaas ik heb geen naoorlogs Ka -bar mes maar wellicht zijn er nog verzamelaars hier die bv een vietnam uitvoering hebben
of een fake Ka-bar die zijn verder bijna gelijk alleen de stempeling is geheel anders en sommige details zijn wat anders.
Als men wat instuurt graag duidelijke plaatjes daar kun je wat mee, tip leg je voorwerp buiten op een witte ondergrond uit de zon
altijd zonder flits, camera op ''Auto en of Manuel'' zetten maar dan macro instelling niet vergeten en dan ziet het er gelijk al beter uit .
i.v.m te weinig interesse
wordt er helaas geen nieuwe item's van andere ''US'' vechtmessen meer opgestart.
vriendelijke groet,
Custom

vriendelijke groet,
Custom
-
- Lid
Hallo Custom,
Ik kon helaas niet eerder reageren maar ik heb zeker interesse in nieuwe items. Ik wil nog zo'n mes kopen dus alle uitleg is welkom. Ondanks de weinige reacties zullen er meerder mensen zijn dit dit waarderen. Dus forumleden maak je interesse kenbaar.
Ik kon helaas niet eerder reageren maar ik heb zeker interesse in nieuwe items. Ik wil nog zo'n mes kopen dus alle uitleg is welkom. Ondanks de weinige reacties zullen er meerder mensen zijn dit dit waarderen. Dus forumleden maak je interesse kenbaar.
@Rien67
Welke type USN mes wil je dan kopen?
NB: Weet je wat het verschil is met vroeger en nu verzamelen .Door het internet kan nu een ieder (bijna) alles zelf opzoeken en daardoor vallen verzamelcontacten deels of soms geheel uit elkaar .Vroeger bv ging je bij elkaar op bezoek om kennis te vergaren en een praatje te maken, nu gaat men even ''Google en dan weet je weet het. De verzamelcontacten zijn daardoor erg verslechtert even snel over de beurs lopen wat men via het net besteld heeft ,en dan de mazzel en weer snel naar huis ...da's het moderne verzamelen van nu
Het lijkt erop dat de verzamelaars de kennis en ervaringen van andere verzamelaars bijna niet meer nodig blijken te hebben,en dit alles door het internet .....wel jammer maar het zei zo.
NB: Weet je wat het verschil is met vroeger en nu verzamelen .Door het internet kan nu een ieder (bijna) alles zelf opzoeken en daardoor vallen verzamelcontacten deels of soms geheel uit elkaar .Vroeger bv ging je bij elkaar op bezoek om kennis te vergaren en een praatje te maken, nu gaat men even ''Google en dan weet je weet het. De verzamelcontacten zijn daardoor erg verslechtert even snel over de beurs lopen wat men via het net besteld heeft ,en dan de mazzel en weer snel naar huis ...da's het moderne verzamelen van nu

- Kugelblitz
- Moderator
- Gegeven: 6 keer
- Ontvangen: 10 keer
Tja, zo is dat helaas met veel in deze tijd. Alles moet snel, goedkoop en productief. Studenten moeten zo snel mogelijk afstuderen anders krijgen ze een boete, er moet elke week weer een nieuwe app voor op je telefoon zijn, tv programma's wisselen elke zoveel weken etc. De moderne mens raakt snel verveeld en kan zijn interesse niet lang bij hetzelfde houden. Zo zal dat ook deels met verzamelen zijn: snel informatie zoeken, snel kopen en snel naar het volgende item om zoveel mogelijk spulletjes te hebben. Ook ik maak me er deels aan schuldig, maar het scheelt als je het zelf inziet...custom schreef:@Rien67
NB: Weet je wat het verschil is met vroeger en nu verzamelen .Door het internet kan nu een ieder (bijna) alles zelf opzoeken en daardoor vallen verzamelcontacten deels of soms geheel uit elkaar .Vroeger bv ging je bij elkaar op bezoek om kennis te vergaren en een praatje te maken, nu gaat men even ''Google en dan weet je weet het. De verzamelcontacten zijn daardoor erg verslechtert even snel over de beurs lopen wat men via het net besteld heeft ,en dan de mazzel en weer snel naar huis ...da's het moderne verzamelen van nuHet lijkt erop dat de verzamelaars de kennis en ervaringen van andere verzamelaars bijna niet meer nodig blijken te hebben,en dit alles door het internet .....wel jammer maar het zei zo.
Laten we het vooral gezellig houden! 

-
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 2 keer
- Contacteer:
Dat moet je niet veralgemenen.... Wij gaan nog steeds in groep naar beurzen, komen geregeld samen met een groepje verzamelaars... Gaan samen naar meetings en herdenkingen, organiseren samen expo's en bovenal komen met een 15-tal gelijkgestemden elk jaar rond Kerstmis samen om afgelopen en geplande aankoopplannen te bespreken... Jong en oud door elkaar, en zelfs van verschillende nationaliteiten...custom schreef:NB: Weet je wat het verschil is met vroeger en nu verzamelen .Door het internet kan nu een ieder (bijna) alles zelf opzoeken en daardoor vallen verzamelcontacten deels of soms geheel uit elkaar .Vroeger bv ging je bij elkaar op bezoek om kennis te vergaren en een praatje te maken, nu gaat men even ''Google en dan weet je weet het. De verzamelcontacten zijn daardoor erg verslechtert even snel over de beurs lopen wat men via het net besteld heeft ,en dan de mazzel en weer snel naar huis ...da's het moderne verzamelen van nuHet lijkt erop dat de verzamelaars de kennis en ervaringen van andere verzamelaars bijna niet meer nodig blijken te hebben,en dit alles door het internet .....wel jammer maar het zij zo.
29th Let's Go!!!!!