Nederlandse veldjas gemodificeerd

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
koe op zolder
Lid

Nederlandse veldjas gemodificeerd

Bericht door koe op zolder »

Hallo,
Wat ik me afvroeg; zijn er exemplaren bekend van de Nederlandse veldjas (manschappen) die gemodificeerd zijn naar onderofficiers/officiersuniformen?
En schuitjes en andere uniform- en uitrustingsstukken?
Zoja, dan zou ik hier graag voorbeelden van zien. :)
Alvast bedankt!
Groeten,
Koe
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
zjopske
Lid
Contacteer:

Re: Nederlandse veldjas gemodificeerd

Bericht door zjopske »

Er zijn zat exemplaren bekend van Nederlandse jassen die zijn omgebouwd, hier ergens op het forum staat er ook een (of twee) en ze komen nog wel eens op ebay.de voorbij. Zelfs zijn er buitenmodellen omgebouwd naar het Duitse uniform.
De manschappen jassen worden teruggebouwd aangezien ze als Hollands meer waard zijn, maar dit verpest het juist.
Zelfde met de veldmutsen, ik meen dat Michiel01 er een twee of drietal in zijn collectietopic heeft staan, daarnaast staan er ook een paar op het WAF.

Broodzakken werden omgebouwd, zak voor de fles er af en Duitse knopen en leer er op.
Andere uitrustingsstukken werden gewoon gebruikt (holsters, lewis tassen e.d.).
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
koe op zolder
Lid

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik bedoel bijvoorbeeld een manschappen veldjas infanterie, waar vier zakken op gezet zijn en twee sterren in de kraag voor een luitenant infanterie. Of een manschappenschuitje waar een bies op gezet is.
Gemodificeerd van manschappen naar officier of onderofficier in het Nederlandse leger dus.

Het doorgebruiken van Nederlandse materialen door de Duitsers is mij zeer bekend.
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

koe op zolder schreef:Ik bedoel bijvoorbeeld een manschappen veldjas infanterie, waar vier zakken op gezet zijn en twee sterren in de kraag voor een luitenant infanterie. Of een manschappenschuitje waar een bies op gezet is.
Gemodificeerd van manschappen naar officier of onderofficier in het Nederlandse leger dus.
Ja, die zijn bekend, het was namelijk gebruikelijk!
Onderofficieren in opleiding kregen, nadat ze korporaal werden, de keuze om op hun veldjas groffe stof zakken te laten naaien: borst en/of schootzakken. Het gros deed dat natuurlijk! Ze leverden vlak voor hun bevordering een jas in en die kwam, met strepen en borst- en schotzakken, terug!
Van veel oud-onderofficieren die ik de laatste dertig jaar sprak weet ik dat dit gebruikelijk was maar de jasjes werden alleen tijdens velddiensten gedragen. Op de kazerne droegen ze een buitenmodel, waarvan de gewoonte wilde dat dat ongeveer verplicht was (hoewel dat nergens stond voorgeschreven)
Van officieren is mij dit verschijnsel niet bekend.

In de living history draag ik een vergelijkbare jas, zie foto (man rechts op de foto)

Afbeelding

Hier tijdens een inspectie langs de graafwerkzaamheden langs de Grebbelinie:

Afbeelding
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
koe op zolder
Lid

Kijk dat is handige informatie. Bedankt!
Nog wat vragen:
Zijn dit soort jassen origineel moeilijk te vinden? Wat zijn de prijzen hiervan ongeveer? Vergelijkbaar met normale manschappenjassen?
Was de rang van vaandrig in 1940 ook al officier?
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

koe op zolder schreef:Kijk dat is handige informatie. Bedankt!
You're welcome.
koe op zolder schreef:Zijn dit soort jassen origineel moeilijk te vinden?
Zondermeer. Zoals ik het begreep was het voornamelijk het beroepspersoneel die dat liet doen, dienstplichtige onderofficieren beperkten zich vaak tot het laten zetten van de streep (getuige vele foto's) Daarbij: het betrof per man slechts 1 jasje, in de regel. Veel jasjes zijn door de Duitser ingenomen, in tegenstelling tot BM, dat 's man eigendom was. Ik kan me voorstellen dat een bezetter deze jasjes erg aantrekkelijk vond; er hoefde niet veel aan verbouwd te worden. Omdat ze na de oorlog geen nut meer hadden (je kon ze ook niet opdragen als werkjas op het veld) zijn de meeste gewoon weggegooid.
koe op zolder schreef:Wat zijn de prijzen hiervan ongeveer? Vergelijkbaar met normale manschappenjassen?
Mocht je er eentje vinden denk ik dat je de portemonnai ruimer moet trekken dan een jas manschappen groffe stof. Ik kan je geen prijsindicatie geven, het zal per geval verschillen.
koe op zolder schreef:Was de rang van vaandrig in 1940 ook al officier?
Ja, vaandrig heeft in Nederland al ruim honderd jaar dezelfde status. Het is de rang voordat je luitenant wordt, je wordt gerekend tot de officieren te behoren. Als alles goed gaat in je werk wordt je dat ook (waarna je daadwerkelijke aanstelling per KB ook volgt), gaat het mis wordt je gewoon soldaat (tenminste, dat is de naoorlogse praktijk)
koe op zolder
Lid

Mocht je er eentje vinden denk ik dat je de portemonnai ruimer moet trekken dan een jas manschappen groffe stof. Ik kan je geen prijsindicatie geven, het zal per geval verschillen.
Dus deze zijn eigenlijk zeldzamer, en gewilder dan normale manschappenjasjes? :)
En als een omgebouwd jasje de rang van vaandrig heeft, zou dat dan het eerste officiersjasje zijn dat je gezien hebt?
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

koe op zolder schreef:Dus deze zijn eigenlijk zeldzamer, en gewilder dan normale manschappenjasjes?
De eerste opmerking klopt, de tweede hangt van het verzameldoel van de verzamelaars af.
koe op zolder schreef:En als een omgebouwd jasje de rang van vaandrig heeft, zou dat dan het eerste officiersjasje zijn dat je gezien hebt?
Waarom denk je dat het een vaandrig betreft?
Officieren in het NLD leger van voor de oorlog traden op in eigen uniform. Voor zover ik weet beschikten die niet over een veldgrijs pak groffe stof (opgelet: voor zover ik weet!)
Een adjudant echter zou zo'n groffe stof wel kunnen hebben. Met name 's winters is groffe stof fijner.
koe op zolder
Lid

Ik dacht aan een vaandrig, vanwege het ronde embleem, maar ik zie nu dat het ook om een adjudant kan (en dus eigenlijk moet) gaan.
http://majoorvanhoek.webs.com/nederlandserangen.htm
Bedankt voor alle informatie!
Plaats reactie