Rare vondst in kaarten tas.

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sambo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 sep 2013, 14:36
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 3 keer

Rare vondst in kaarten tas.

Bericht door Sambo »

Hoi mensen, ik heb ooit een kaarten tas gekregen. De banden zijn gerestoreert het is nu rubber :(. Maar weet iemand welk land deze is? Ik denk zelf Rusland of Duitsland. Maar nou over de vondst. In het kleine vierkanten vakje vond ik een gum. Weet iemand wat dit merk is, of het nog bestaat ofzo iets. Of deze gum wel uit wo2 komt. Hijis in gebruikte status en ziet er best oud uit. Hoopdat iemand wat weet!! Alvast bedankt! Groetjes Sam
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
De tas
De tas
Gum van dichtbij
Gum van dichtbij
Gum stukje uit vak
Gum stukje uit vak
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Rare vondst in kaarten tas.

Bericht door Iwan »

Zoek eens op KOH I NOOR, producent van deze gum (gewoon even Googlen).. Weet wel een gummetje van 15-20 jaar terug kan er ook oud uit zien en een van een week oud waar flink mee gegumd en weet ik wat meer is ook (niet alles wat oud is/lijkt is per definitie WO2 natuurlijk)..
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: Rare vondst in kaarten tas.

Bericht door puck »

Het gumetje komt uit Tsjechoslowakijë
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Rare vondst in kaarten tas.

Bericht door Erik »

Sambo schreef:.... weet iemand welk land deze is? Ik denk zelf Rusland of Duitsland.
Waarom denk je dat?

Koh-i-noor is een vrij bekende fabriek van potloden en hulpstukken. Met name de kleurpotloden van dit mek zijn vrij bekend en ook overal in Nederland te koop. Het bedrijf zelf is een paar honderd jaar oud. Na de oorlog tot 1992 is het een staatsbedrijf geweest, het is nu weer zelfstandig.
Bron: http://www.koh-i-noor.cz
Het is soms makkelijker dan je denkt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Rare vondst in kaarten tas.

Bericht door Kugelblitz »

puck schreef:Het gumetje komt uit Tsjechoslowakijë
Haha, het staat er notabene gewoon op inderdaad! _/-\o_
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Rare vondst in kaarten tas.

Bericht door asjemenou »

Sambo schreef:Hoi mensen, ik heb ooit een kaarten tas gekregen. De banden zijn gerestoreert het is nu rubber :(. Maar weet iemand welk land deze is? Ik denk zelf Rusland of Duitsland. Maar nou over de vondst. In het kleine vierkanten vakje vond ik een gum. Weet iemand wat dit merk is, of het nog bestaat ofzo iets. Of deze gum wel uit wo2 komt. Hijis in gebruikte status en ziet er best oud uit. Hoopdat iemand wat weet!! Alvast bedankt! Groetjes Sam
De afkomst van de gum is je inmiddels wel duidelijk. De kaartentas is Oost-Duits. Als het goed is staat er aan de binnenkant van de klep een stempel. Deze stempel is een makerscode en staat voor het jaar van fabricage. Vermeld 'm hier maar en er zijn dan vast meerdere mensen die je precies kunnen vertellen uit welk jaar de kaartentas komt. :)
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie