Stempels in helmen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Stempels in helmen

Bericht door Daan S. »

Ik heb 2 vragen over het herkennen van helmen;
1. Hoe kan je een US helm herkennen d.m.v. de stempels, dus welke stempels moeten er zeker in staan om te bepalen of het om een originele gaat?
2. Hoe kan je een Duitse helm herkennen d.m.v. de stempels, dus welke stempels moeten er zeker in staan om te bepalen of het om een originele gaat?
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

bij de duitse helm moet er altijd in het metal een stempel staan van de fabriek bv ET en daarnaast de groottse van hetv metaal en het registratienummer ervan in de nek, in het binnen werk meestal een klein stempletje met de groote van het leer, dat zijn zo de meestvoorkomende stempels :wink:
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

sander vw schreef:in de nek
Soms ook in de zijkant van de helm
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

wel ja bv.ET en de maat staan altijs aan de zijkant behalve bij m42, bij Q en de mat kn het al zijn dat ze in de nek staan bij m40
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

IN US helmen staat meestal een zgn. heatnumber gestampt, maar deze staat volgens mij ook in na-oorlogse helmen. Soms staat er ook een "S" boven dat nummer, en dat duidt op de fabrikant Schlueter, die volgens mijn info alleen gedurende WO2 buitenhelmen maakte. Je kan dus beter kijken naar de andere kenmerken om te zien of een US helm uit WO2 is. In een originele US binnenhelm staat altijd een merkje van de fabrikant in de kroon, en samen met andere kenmerken kun je ze vrij goed dateren. Kijk voor al die kenmerken maar even op m'n site. :P

Grtn

David
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Dus als in een Duitse helm deze kenmerken staan:
In de rand het nr (3215) en het nr (FT 64).
De kinband is genummerd (AGB 125 HK 1 ).
Aan de binnen zijde van het binnenwerk is de fabrikant te weten Muller Wern, doormiddel van een stoffen labeltje ingenaaid.
Dan kan je de originaliteit bepalen?

En wat is de eerste indruk van deze helm, origineel of fake? Met de hierboven genoemde kenmerken.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v347/ ... r/Helm.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Daan S. op 11 aug 2004, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Stravers schreef:Dus als in een Duitse helm deze kenmerken staan:
In de rand het nr (3215) en het nr (FT 64).
De kinband is genummerd (AGB 125 HK 1 ).
Aan de binnen zijde van het binnenwerk is de fabrikant te weten Muller Wern, doormiddel van een stoffen labeltje ingenaaid.
Dan kan je de originaliteit bepalen?
Nee.
Want veel fake helmen hebben ook zulke 'stempels".

Adrian.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Adrian schreef:
Stravers schreef:Dus als in een Duitse helm deze kenmerken staan:
In de rand het nr (3215) en het nr (FT 64).
De kinband is genummerd (AGB 125 HK 1 ).
Aan de binnen zijde van het binnenwerk is de fabrikant te weten Muller Wern, doormiddel van een stoffen labeltje ingenaaid.
Dan kan je de originaliteit bepalen?
Nee.
Want veel fake helmen hebben ook zulke 'stempels".

Adrian.
Inderdaad, iedereen kan zoiets ponsen/stempelen.
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

Bericht door Fritz »

aan nummer in de binnenkant van een helm kunt ge de dag van vandaag zeer moeilijk zeggen of uw helm origineel is. want dat is namelijk het gemakkelijkst om na te doen.

Uw helm

IS die opgeschuurd misschien? ziet er op het eerst zicht goed uit
Want to see more

Best regards
Nick
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ineens een vraagje van mijn kant: welke garantie bied een echte decal? Als je een (twee) originele decal(s) op een pot plakt en met die helm even wat gaat rondlopen in de bossen, hoe is dan nog het verschil te zien? De manier van plakken?
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

Bericht door Fritz »

antwerpx een origineel decal die recent opgeplkt is is vrij goed zichtbaar. Waarom? Omdat bij origineel helm + decal de decal als het ware in de verf versmelt met de jaren, iets moeilijk uit te leggen maar als je er nu 1 op een helm plakt kunt ge zien dat het geen deel uit maakt van de verf. bij een origineel die 60 jaar oud is wel

Groeten
Nick
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

Fritz schreef:antwerpx een origineel decal die recent opgeplkt is is vrij goed zichtbaar. Waarom? Omdat bij origineel helm + decal de decal als het ware in de verf versmelt met de jaren, iets moeilijk uit te leggen maar als je er nu 1 op een helm plakt kunt ge zien dat het geen deel uit maakt van de verf. bij een origineel die 60 jaar oud is wel

Groeten
Nick
ik wou daarnet ook antwoorden maar ik wist me niet te verwoorden, dit wou ik +-ook schrijven
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

sander vw schreef:
Fritz schreef:antwerpx een origineel decal die recent opgeplkt is is vrij goed zichtbaar. Waarom? Omdat bij origineel helm + decal de decal als het ware in de verf versmelt met de jaren, iets moeilijk uit te leggen maar als je er nu 1 op een helm plakt kunt ge zien dat het geen deel uit maakt van de verf. bij een origineel die 60 jaar oud is wel

Groeten
Nick
ik wou daarnet ook antwoorden maar ik wist me niet te verwoorden, dit wou ik +-ook schrijven
Tuurlijk... :lol:
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

ja :x
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

Bericht door Fritz »

lol :lol: Broer <=>Broer relatie
Plaats reactie