Wat droeg men op Ike Jacket ?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Tim
Lid
Contacteer:

Wat droeg men op Ike Jacket ?

Bericht door Tim »

Ik ben van plan te starten met een eerste mannequin/opstelling, namelijk van een korporaal van de 6th US Armoured Division. Deze divisie, onder leiding van Patton binnen het 3de Leger, landde op Utah Beach in juli, speelde een belangrijke rol in de uitbraak uit Normandië, maakte het Ardennenoffensief mee en bevrijdde Buchenwald.

Ik begin met een relatief makkelijk uniform, omdat het mij niet verstandig leek mij direct in de dure Wehrmachtspullen (een helm alleen al ... :p) etc te storten.

Het Ike Jacket en het schuitje heb ik al, de rest zoek ik nog bijeen, maar ik heb er geen boeken voor. Werd er op het Ike Jacket normaal gezien de wollen Field trousers (broeken) gedragen ? Onder het Ike Jacket ook nog een wollen sweater ? Ik doe wel niet de combat-kledij (Ike Jacket werd daar ook gedragen als warmhouder onder het field jacket), maar het uniform gedragen tijdens "rust"periodes.

Misschien kan iemand me helpen met duidelijke foto's ? Alle info is welkom.
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Bij de invoering van de Ike jacket kwam er ook een nieuw model broek beschikbaar (trousers, field, wool, serge, OD33, 18oz., pattern date april 1944) die bruiner van kleur was dan de oude M1937 broek (mustards), maar ik neem aan dat ze door ook wel elkaar gedragen werden. Onder het jack hoort een gewoon standaard M1937 hemd zonder epauletten met een M1942 khaki das. :wink:

MVG

David
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

... en jij kan het weten :)
Bedankt voor je hulp David

Deze equipment vond ik zonet trouwens op een Amerikaanse site:

Coat, Wool Serge, 4-Pocket (Preferred), OR Jacket, Field, M1944
Trousers, Wool Serge, EM, M1937
Shirt, LS, Wool, OD#3
Tie, khaki, cotton or mohair
Cap, Garrison ("Overseas Cap"), wool, OD, with infantry piping

Zoals je ziet zal de M1937 broek nog steeds erg veel gedragen zijn tijdens en na Normandië.
earlymb
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door earlymb »

De M1937 broek werd gedurende de hele oorlog gedragen, vooral door veteranen (groentjes kregen de nieuwe uitrusting). Het was de bedoeling dat de Ike jacket de M41 en M43 jassen zou vervangen als "combat dress", wat gelukkig nooit gebeurt is. De piping van de cap is afhankelijk van de branch waar de korporaal deel van uitmaakt. :)

David
earlymb
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door earlymb »

De M1937 broek werd gedurende de hele oorlog gedragen, vooral door veteranen (groentjes kregen de nieuwe uitrusting). Het was de bedoeling dat de Ike jacket de M41 en M43 jassen zou vervangen als "combat dress", wat gelukkig nooit gebeurt is. De piping van de cap is afhankelijk van de branch waar de korporaal deel van uitmaakt. :)

David
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

earlymb schreef:De piping van de cap is afhankelijk van de branch waar de korporaal deel van uitmaakt. :)
Mijn garrison cap heeft geen piping ; is gewoon gestikt en zonder extra kleurtje. Het is een donker model, de winteruitvoering
earlymb
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Dat is de late uitvoering. :)

David
Daan S.
Lid

Bericht door Daan S. »

Je hebt een US ike uniform en een Service dress toch? De service dress is een lange uitvoering van het jasje, werden hier de zelfde broek, hemd en das onder gedragen als bij het Ike uniform? En waar werd deze voor gebruikt? Graag hier een complete set van de Service dress beschrijven, en wat werd er als hoofddeksel zowel op het ike uniform als op de service dress gedragen? Side cap met embleem ofzoiets?
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Stravers schreef:en wat werd er als hoofddeksel zowel op het ike uniform als op de service dress gedragen? Side cap met embleem ofzoiets?
Normaal gezien de Garrison Cap (Overseas Cap). Ik heb wel al foto's gezien van generaals die er hun helm op droegen, maar de "gewone soldaat" droeg er zijn schuitje op.
Daan S.
Lid

Bericht door Daan S. »

Heb je hier foto's van, en zat er meestal een embleem op?
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Ik zal er dit weekend één scannen.
Embleem werd vooral gedragen door mannen van de Airborne dacht ik ?
De mijne heeft alleszins geen embleem.

Dit is het ongeveer, dit is wel een Service Dress en geen Ike Jacket denk ik:

Afbeelding
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Hier één op een Ike Jacket:

Afbeelding
earlymb
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Tim schreef:Ik zal er dit weekend één scannen.
Embleem werd vooral gedragen door mannen van de Airborne dacht ik ?
De mijne heeft alleszins geen embleem.

Dit is het ongeveer, dit is wel een Service Dress en geen Ike Jacket denk ik:

Afbeelding
Dit is een zgn. "Class A Jacket", ook wel bekend als de "Four Pocket Coat". Deze jas maakte tot 1941 deel uit van het velduniform, totdat het vervangen werd door het M1941 gevechtsjasje. Daarna werd de jas alleen gebruikt als "walking out dress". De benaming van deze jas is de M1939, of de M1942 (iets gewijzigde variant). Dit was ook de jas die vanaf 1944 vervangen werd door de Ike jacket. De M39/42 werd gedragen met de standaard M1937 broek en hemd.

Enlisted men hadden vaak een insigne op hun side cap, en wel aan de linkerkant (als gedragen). Dit was een klein metalen schildje met het wapen van het regiment waarin de betreffende soldaat diende. Officieren hadden hun ranginsigne op deze plaats. :wink:

MVG

David
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

Er waren verschillende uitgaansuniformen

Class A uniform
four pocket jas zoals hierboven op de foto te zien
stropdas (khaki)
wollen hemd (zoals het hemd van de gevechtskledij)
wollen broek (zelfde model als gevechtsbroek maar er is ook een later model gekomen)
hoofdeksel was meestal de Garrison/overseas cap maar ook een kepie werd gedragen

Class C uniform
Ike jacket
wollen hemd
wollen broek
stropdas (khaki)
garrison cap of kepie
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Inderdaad, mooi overzichtje.
Het Class C uniform wil ik dus op korte termijn volledig hebben.

Is het eigenlijk wel slim om alles apart te proberen aankopen ?
Ik volg nu een uniform op ebay.com (ike jacket, shirt, broek, cap en das), staat momenteel nog maar 25 dollar ... ben benieuwd voor hoeveel dit verkocht wordt deze nacht.
Plaats reactie