US WO2 militaria

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Wolly
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jan 2007, 13:05
Locatie: Stekene, België

Re: US WO2 militaria

Bericht door Wolly »

earlymb schreef: Als het voor WO2 is moet je er een hebben met 48 sterren. Die zijn makkelijk te herkennen omdat deze in rechte banen van onder naar boven en van links naar rechts staan, bij moderne vlaggen lopen de banen diagonaal en staan de sterren niet recht onder elkaar. Military issue-vlaggen zijn vaak zo gemarkeerd, maar de meeste zullen gewoon burger zijn. Er zijn vele verschillende formaten en de simpelste zijn gewoon gedrukt, terwijl de zwaardere uitvoeringen aan elkaar genaaide banen en individueel genaaide sterren hebben (of een mengvorm hiervan). Naar prijzen heb ik al een tijd niet gekeken dus daar kan ik geen zinnig antwoord op geven...
Is er dan een manier hoe je kan zien of deze gedrukt is tijdens WO2? Of hedendaags gedrukt?
Heb je ook enig idee wat voor markeringen op de military issue-vlaggen stonden?
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: US WO2 militaria

Bericht door Mr Mojo Risin »

Moderne vlaggen zijn meestal uit kunststof vervaardigd en zou je er normaal gezien makkelijk moeten kunnen uithalen. Denk niet dat iemand dergelijke vlag op overtuigende wijze als origineel kan aanbieden. Met burgervlaggen heb je natuurlijk nooit zekerheid van de exacte datering. De vlag van de US met 48 sterren werd gevoerd van 1912 tot 1959.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: US WO2 militaria

Bericht door earlymb »

Wolly schreef: Is er dan een manier hoe je kan zien of deze gedrukt is tijdens WO2? Of hedendaags gedrukt?
Heb je ook enig idee wat voor markeringen op de military issue-vlaggen stonden?
ik denk (maar weet niet zeker) dat er dan depot- of makerstempels opstaan, al dan niet het jaar van productie. Uiteraard zullen er genoeg burgervlaggen gebruikt zijn, maar zoals Mojo al aangaf is de vlag tot 1959 in gebruik geweest. Ik heb hem nog niet als reproductie gezien, behalve de airborne armvlaggen en een klein nylon model die bedoeld is om aan een haringk... ik bedoel voertuig te hangen. Correcte vlaggen uit de periode 1912-1959 zijn makkelijk te vinden, maar ik neem aan dat het mogelijk is om militaire stempels te vervalsen. Originele periodieke vlaggen zijn overigens van katoen en misschien wol, en goedkope uitvoeringen waren gewoon gedrukt.
Wolly
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jan 2007, 13:05
Locatie: Stekene, België

Re: US WO2 militaria

Bericht door Wolly »

Oke, al heel hartelijk bedankt voor de info!
Had het ook al gelezen dat ze werden gemaakt tot 59.
Meer info is altijd welkom.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: US WO2 militaria

Bericht door Jim »

Vlaggen worden ook repro vervaardigd! En ook nog mooi in katoen en geborduurde sterren.
http://www.epicmilitaria.com/product.ph ... 020e3d8a41
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: US WO2 militaria

Bericht door earlymb »

Jim schreef:Vlaggen worden ook repro vervaardigd! En ook nog mooi in katoen en geborduurde sterren.
http://www.epicmilitaria.com/product.ph ... 020e3d8a41
Inderdaad, en nog voor een redelijke prijs ook. I stand corrected. :wink:
Wolly
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jan 2007, 13:05
Locatie: Stekene, België

Re: US WO2 militaria

Bericht door Wolly »

Bedankt voor de link Jim,
goed om te weten dat ze deze ook namaken...
Plaats reactie