US WO2 militaria

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

En de Walen dan????

Bericht door johan willaert »

Maak er 'Les Francophones' van.... anders voelen onze Zuiderse Belgen zich weer uitgesloten.......

Nog een super boek van Jonathan Gawne is:

US Army Photo Album 1941-1945 (Shooting the War in Color) eveneens verkrijgbaar in zowel Engels als Frans bij H&C........

Rgds,

Johan
29th Let's Go!!!!!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

seabee schreef:
Stravers schreef:Bedankt voor de info! Heeft u misschien de link van de boekhandel? :lol:
De Krijger heeft geen website. Maar ze staan wel op beurzen oa in huizen, antwerpen en ciney. :wink:
Toch wel!!!!! Er staat wel niet veel op, maar je kunt ze misschien hierdoor contacteren....

http://www.proximedia.com/web/de-krijger.html

Johan
29th Let's Go!!!!!
nixon
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jul 2006, 07:56
Locatie: het westland

Bericht door nixon »

kan je die G1 collectors guide en M1 Helmet ook in normandie krijgen ?
Stand up ! Hook up ! Screaming Eagles, go
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Collector's Guide wel, M1 Helmet heb ik niet op gelet. Misschien bij Detrez?
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Bericht door Eric »

M-1 helmet kan je toch alleen bestellen bij de makers of op ebay?
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Nope, overal op internet, zag hem ook liggen te La Gleize.

779
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Klopt, ik kocht mijn exemplaar via ebay maar ik zie het op meerdere plaatsen aangeboden.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Bericht door Eric »

Ok, ik heb de mijne van Bob :P
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Even een vraagje. Is "Spearheading Overlord" hetzelfde boek als "Spearheading D-Day"? Hier de link van bol.com: Spearheading Overlord.

Er zitten hier toch goede foto's en beschrijvingen van equipment en uniformen in?

Nog een ander vraagje. Op Bol.com staat het boek "U. S. Army Uniforms 1941-45 in Color Photographs" te koop voor een prijs van 46,99 Euro. Is dit een correcte prijs?

//edit:
Welke is beter? En op welk gebied? Voor de militaria-verzamelaar dan!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Het zijn volgens mij wel dezelfde boeken, zelfde ISBN. Spearheading D-Day is alleen dikker...

Het accent van het boek ligt op de Us Speciale eenheden tijden D-Day.
Er staan wel wat foto's in van uniformen en wat special equipment, maar daar gaat de meeste aandacht niet naartoe..

Ik heb het boek van Tim Hawkins zelf niet...
Het lijkt me, als je een boek voor uniformen wilt, het boek van Tim Hawkins beter is..

Als je 'alles' over US uniforms en equipment wil weten koop dan de GI-guide...
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ja de GI Guide heb ik al een jaar.. :) Wil gewoon wat nieuws.
Zelf ook nog even zitten kijken, ik ga toch maar voor het boek van Hawkins. Heb toch een cadeaubon van 40 euro voor bol.com dus uiteindelijk betaal ik maar 7 euro voor dit boek. Wel een nette prijs.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Dodo schreef:Thanks loek! Dit is nuttige informatie! Heel erg bedankt voor het plaatsen hiervan! Misschien ook een idee om het later even in het algemene US Militaria topic te plaatsen? Dat is al een sticky, dus dat topic blijft altijd bovenaan staan.. ;)
Bedankt, dit beschouw ik toch wel al een compliment :) Ik vond het nodig dat mensen die op zoek zijn naar een M43 jas meteen de goede kopen en dus geen specificatie 370-E, o.a. gemakkelijk te herkennen aan de groene voering. Bij deze dus in het topic geplaatst:

Loek D. schreef:Jacket, Field, M-1943

Er werd veel geklaagd over het oude "Parsons"/M41 uniform. Daarom startte het Amerikaanse leger met het ontwikkelen van een universeel uniform. De M-1943 "outfit" zou zorgen voor 20 nieuwe items. Deze items werden gestest door het QMC in de zomer van '43 en verstrekt aan eenheden van de 3de Inf. Divisie op de Anzio Beachead. Men was tevreden over het nieuwe velduniform. Generaal Littlejohn, gesteund door Generaal Eisenhower, wilde de nieuwe wollen M-1944 veldjas als de basiskleding voor de winter in combinatie met de wollen overjas. De OQMG (Office of the Quatermaster General) probeerde de M-1943 veldjas voor te schrijven. Door slechte planning in Europa en andere bevoorradingsfouten werd het nieuwe uniform niet massaal geleverd voor januari 1945. Echter werden (bijna) alle mannen van de Airborne eenheden uitgerust met de nieuwe items voor operatie "Market Garden" en "Varsity". Ook zijn ze vaak te zien op foto's van de bevreiding van (Nederlands en Belgisch) Limburg in september 1944.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een M-1943 Field jacket, Specificatie PQD 370-C


Varianten van het “M1943 Field jacket”

(PQD = Philadelphia Quartermaster Depot)

1. Specificatie PQD 1 370 (29 mei, 1943)- De kraag kan in een naar boven wijzende positie worden geknoopt met behulp van een stuk stof onder de kraag. Het stuk kan in 2 posities worden geknoopt, afliggend van de kleding die onder de jas gedragen wordt.
-13 maten zijn verkrijgbaar in 3 lengtes: short, regular en long.
-Het label van de maker zit in de naad van de rechter borstzak, geprint op “kaasstof”.
-Maatlabel is in de kraag genaaid.
-Een lus van ongeveer 1,30 cm is in de kraag genaaid om hem op te kunnen hangen.
-De onderkant van de mouwen wordt gesloten als het wollen shirt.

2. Specificatie PQD 370-A (30 juni, 1943)-Het stuk stof onder de kraag is lager geplaatst.
-De onderkant van de mouwen is gezoomd met slechts één rij stiksel.
-13 maten zijn verkrijgbaar in 2 lengtes: regular en long
-Twee banden zijn in beide uiteinden van de heupzakken genaaid om het gewicht van de spullen erin te ondersteunen. Eén van deze banden gaat helemaal tot aan de kraag.

3. Specificatie PQD 370-B (9 juli, 1943)-Het stuk stof onder de kraag heeft nu de vorm van een trapezium die aan de linkerkant van de kraag is genaaid en in plaats wordt gehouden door twee knopen.
-De onderkant van de mouwen is vereenvoudigd.
-De tweede knoop voor de kraag is verwijdert.
-De maat is nu in de kraag geprint in zwarte letters.
-Het label van de maker zit nu in de rechter heupzak.

4. Specificatie PQD 397 (15 september, 1943)
-Gelijk aan de tweede specificatie, maar de jas is gevoerd met flanel om de bestaande stocks op te maken van de lining voor het oude “Parsons M41 jacket”.
-Gemaakt in kleine hoeveelheden tot de lente van 1944.

5. Specificatie PQD 370-C (11 november, 1943)
-Dikkere knopen.
-De tweede knoop voor het stuk stof onder de kraag is verwijdert.
-De lus voor het ophangen van de jas is nu langer.
-18 maten zijn verkrijgbaar in 3 lengten: short, regular and long.

6. Specificatie PQD 370-D (23 februari, 1944)
-“How to use” label onder de kraag is toegevoegd, geprint op witte stof.

7. Specificatie 370-E (13 february, 1945)
-De borstzakken zijn groter gemaakt.
-“How to use” label heeft nu een kleine afbeelding. Soms in het zwart op de voering maar ook op een wit stuk stof.
-Maatlabel is in de kraag genaaid met zwarte, rode of blauwe letters.
-18 maten zijn verkrijgbaar in 3 lengten: regular and long.

Bronnen: Militaria Magazine, GI collector's guide
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Het is inderdaad een erg handige uitleg voor allen die meer willen weten over de M43! :cheer: Spec. 370 E is de variant die het meest te koop wordt aangeboden als zijnde wo2.... deze zijn echter alleen gebruikt binnen het PTO wat de tweede wereldoorlog betreft..

Ook wat de broeken betreft zijn er verschillende patterns verstrekt, ik zou zeggen: leef je uit! ;)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Peter schreef: Ook wat de broeken betreft zijn er verschillende patterns verstrekt, ik zou zeggen: leef je uit! ;)
Ik heb maar één M43 broek, namelijk het latere model met de "13 star buttons". Ik heb wel al 5 M43 field jackets gehad in verschillende modellen, dus daar heb ik wel wat wezelijks over te zeggen. Wel maak ik binnenkort een verslag over het "M1941 field jacket", want daar heb ik er 4 van in verschillende types (khaki poplin lining, brown poplin lining, British made....).
Yannick S.
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 sep 2006, 20:27

Bericht door Yannick S. »

Loek D. en Yannick S. schreef:Jacket, Field, OD (2nd pat)

Een nieuw model licht veldjasje, ook wel "parson's" genoemd, dat was gebaseerd op civiele sportkleding. Het jasje was gemaakt van "cotton poplin" en gevoerd met bruin wol. Dit type jasje werd gedragen vanaf de landingen in Noord Afrika tot het einde van de Tweede Wereld Oorlog. Het "1941" jasje was de opvolger van het eerdere "1940" type dat geen epauletten had maar wel flappen op de zakken. Dit eerdere model was ook vaak van een wat zwaarder katoen gemaakt dan het "cotton poplin" van de "1941". Binnen het leger werden de 2 jassen gezien als zelfde gewone "Field jacket".

Afbeelding
Hier liggen vier originele "M1941" Field jackets.

Afbeelding
Hier verschillende kleuren linings, de meest rechtse is een "British made" en heeft ruwer, dikker wol.

Afbeelding
De meeste ritsen werden gemaakt door "Taylor" en "Conmar". Hier is ook een "Lightning" rits te zien op de "British made" Field Jacket.

Zwakke plekken:


Afbeelding
Hier zijn twee exemplaren te zien waarvan een de kraag opengescheurd is en de ander de kraag gerepareerd is met een nieuw stuk "cotton poplin". Dit zie je op veel originele M41's.

Afbeelding
Kapotte mouwen van een originele M41. De mouwen onder de kapotte mouwen zijn een stuk naar binnen gezoomd omdat ze hoogstwaarschijnlijk ook begonnen te rafelen. Het rafelen van de mouwen is ook erg vaak te zien bij deze jasjes.

Afbeelding
Labels van M41 jasjes. Deze werden vaak door het wassen onleesbaar en zéér fragiel totdat ze uiteindelijk loslaten van het stiksel. Zo zie je nog maar relatief weinig jasjes met alle labels duidelijk leesbaar.
Plaats reactie