Hoe herken ik US WO2 insignes???

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Wilco Vermeer schreef:Overigens is ook door de Amerikanen al snel na Wo2 overgestapt op synthetisch garen (voor zover mij in ieder geval is duidelijk gemaakt vanuit de V.S.) zodat ook de UV test een bepaalde (let op ook weer geen 100%) zekerheid kan geven.
Dit is wat Wilco zei.... ikzelf hou niet zo van de UV-light gedoe.....er is nog voldoende wartime garen in omloop om dat te omzeilen.....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Volkomen mee eens. Echter het produceren van een patch, geheel met origineel garen, houd ook in dat je kosten moet maken die het niet echt lonend maakt om de originelen na te maken.
Er zijn van vele US patches nog zoveel exemplaren in omloop (veel depot partijen uit Wo2 in omloop) dat het voor de algemene patches niet loont.
Maar voor de duurdere patches (101st en zelfs 82nd ) kan het zeker zo zijn en zullen deze zeker ook even zovele malen zijn nagemaakt.

Dit geeft gelijk aan dat je als patch verzamelaar niet moet schrikken als uiteindelijk blijkt dat patches die in je verzameling voorkomen geen Wo2 productie zijn, maar net er na. Helaas maakt dit en de vaak "lage"kosten van patches, dit verzamelitem niet de makkleijkste om te verzamelen.

Zelf ga ik er voor het gemak van uit dat ik patches verzamel waarvan het heel goed mogelijk is dat ze tijdens Wo2 zijn geproduceerd.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

oke bedankt!
Gebruikersavatar
onne
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 okt 2004, 18:13

Re: Hoe herken ik US WO2 insignes???

Bericht door onne »

johan willaert schreef:De meeste US patches uit WO2 hebben zo'n witachtige achterkant....
Van elk kenteken is er echter ook een type met groenachtige achterzijde.... greenback genoemd.... Deze zijn wat moeilijker te vinden, maar zijn meestal wel gegarandeerd WO2 productie....
De pure US verzamelaar gaat voor deze modellen.....

Beide kentekens van de US 29th Division werden door GI's van deze divisie gedragen tijdens WO2 en zijn natuurlijk Cut Edge.....

Het is wat moeilijker te zien maar de linkse is een 'greenback', waarschijnlijk zie je dat ook beter aan de rand....

Johan
Johan, volgens mij zijn greenback patches voor het grootste deel groen aan de achterkant en dat zie ik niet echt in jouw foto's. Mocht ik het mis hebben dan hoor ik het graag. Wat kun je zeggen over mijn patches?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

De Green Back oftwel OD patches zijn Wo2 items, maar hebben geen groene achterkant of zijn niet op een groene achtergrond bevestigd. Dit zijn patches in Wo2 gefabriceerd door de US Army zelf en voorzien van groen garen. Dit is aan de achterzijde te zien door de "groene gloed" die door het garen ontstaat.
De stof waarop de patches zijn "gestikt" kan diverse kleuren hebben waaronder wit en groen, maar ook zwart en zelf ander ekleuen zijn mogelijk afhankelijk van de fabrikant.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
onne
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 okt 2004, 18:13

Bericht door onne »

Wilco Vermeer schreef:De Green Back oftwel OD patches zijn Wo2 items, maar hebben geen groene achterkant of zijn niet op een groene achtergrond bevestigd. Dit zijn patches in Wo2 gefabriceerd door de US Army zelf en voorzien van groen garen. Dit is aan de achterzijde te zien door de "groene gloed" die door het garen ontstaat.
De stof waarop de patches zijn "gestikt" kan diverse kleuren hebben waaronder wit en groen, maar ook zwart en zelf ander ekleuen zijn mogelijk afhankelijk van de fabrikant.
Dat begrijp ik. Mijn patches zijn ook op twee verschillende kleuren (beide kaki) gestikt. Maar ik zie bij Johan zijn patches geen groen garen. Vandaar mijn vraag.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Onne die foto's van Seabee geven duidelijk aan wat met de groene draad aan de achterzijde wordt bedoeld en welke op zeker Wo2 zijn.

Johns items hebben een groene rand en dit is de versie die tot 1966 is gebruikt en dus ook in Wo2, evenals jouw patches. De stof die gebruikt wordt om de patch op te fabriceren wordt later altijd afgeknipt en is nog als restant juist buitenom de groene rand te zien. Deze stof kan wit, goren of zelfs andersgekleurd zijn. Je kan nagenoeg nooit 100% zeker zijn of de patch ook daadwerkelijk Wo2 gedragen of geproduceerd is, dit kan je alleen van OD back zeggen.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
onne
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 okt 2004, 18:13

Bericht door onne »

Ok, dank je wel!
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Voor de US patches fanaten, op WO2shop (http://www.wo2shop.nl ) zijn tegenwoordig zeer goede boeken te koop over US Patches. Dure boeken dat wel, maar absoluut een must voor de echte verzamelaar. Tot voor kort waren deze boeken nagenoeg alleen verkrijgbaar in de VS of via Amazon. Bij bol zijn ze al langer uitverkocht.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

hey,
ik heb hier nu 2 patches liggen waarvan ik niet weet of ze orgineel zijn

1 van de 1st division, en de andere van het 16th army corps

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


mvg
Simon
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Wees gerust, ze zijn origineel.
Maar en nu komt het. Beide patches zijn geproduceerd en gebruikt tot 1966, dus of ze Wo2 productie zijn is heel erg de vraag. Nu is dat met niet Greenback patches zowiezo altijd een gok, maar als het je alleen maar gaat om patches waarvan dezelfde typen ook in Wo2 zijn gebruikt, kan je gerust zijn.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

mja, ik heb op één garantie gekregen (1st division patch)
de andere is van een redelijk bekende dealer
maarja

als iemand er meer over weet :) ....
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
onne
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 okt 2004, 18:13

Bericht door onne »

Ik heb net een 5th Ranger Battalion Scroll binnen gekregen:

Afbeelding

Afbeelding

Toevallig nog iemand die een dergelijke scroll heeft. Ik zie ze namelijk in meerdere vormen en meerdere lettertypen (schreef op letters). Alle informatie is welkom.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Er zijn zo danig veel na-oorlogse scrolls in omloop dat ik ervan uitga dat de scrolls die te koop worden aangeboden na-oorlogs zijn.....

Misschien zijn ze OK, misschien niet.... Als je ze niet rechtstreeks van een Ranger Veteraan hebt is er geen enkele manier om te weten wanneer deze gemaakt is....

Het 5th Ranger Bn droeg tot laat 1944 de Diamond net als het 2nd Rngr Bn...

Hier het M1941 Jacket van James VAUGHN, een Mortar Base Plate Carrier in het Heavy Weapons Platoon van het 5th RngrBn...
Afbeelding

Johan
Laatst gewijzigd door johan willaert op 02 mar 2005, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
onne
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 okt 2004, 18:13

Bericht door onne »

Tsja, dit zijn van die zeer weinige momenten dat je liever in Amerika was geboren en je opa Ranger veteraan is... De scroll licht niet op onder UV licht, maar het blijft een lastig item, zoals je zei.
Plaats reactie