Hoe herken ik US WO2 insignes???

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Hoe herken ik US WO2 insignes???

Bericht door johan willaert »

De volgende uitleg stond een beetje verloren tussen allerlei andere antwoorden en omdat ik vond dat het wel interessant was, heb ik ze hier gegroepeerd....

US insignes werden vanaf de jaren 20 tot in 1966 geborduurd op een grote lap (meestal khaki) stof en daarna individueel uitgeknipt..... Dit noemt men Cut-Edge.....
Ergens in de jaren 50 introduceerde men in het US Army de nieuwe Service Jackets in donkergroene stof ter vervanging van de Wool OD's die men al sedert de jaren 30 droeg. Hiervoor maakte men Cut Edge insignes afgeboord met een donkergroene boord, gelijkaardig van kleur als de Service Coat.
Vanaf 1966 werden de insignes individueel geborduurd en had elk insigne een dikke omgestikte rand. Dit noemt men Merrow Edge. Deze insignes hebben meestal ook een 'staartje' van ineengevlochten draad op één of andere hoek..
Vanaf toen is men ook subdued (green and black) insignes gaan maken...

De enige uitzondering hierop is de Pocket Patch van het 506PIR....Dat is het enige WO2 kenteken dat Merrow Edge is.....

Een voorbeeld van een kenteken dat jullie allemaal kennen:

Afbeelding
Links een WO2 kenteken, cut edge, geborduurd op een khaki vel stof en daarna uitgeknipt, losse airborne tab.Volgens de Mark Bando nummering een Type 2
Midden een na-oorlogs (ten tijde van de 101AB Divisie in Fort Campbell, ±1950-±1964) kenteken, cut edge, geborduurd op een zwart vel stof en daarna uitgeknipt met vaste airborne tab, lijkt op wat Mark bando de Scribble Eye patch noemt.
Rechts een Merrow Edge patch geproduceerd vanaf 1968, let op de staartjes en de dikke rand.......

De meeste US patches uit WO2 hebben zo'n witachtige achterkant....
Van elk kenteken is er echter ook een type met groenachtige achterzijde.... greenback genoemd.... Deze zijn wat moeilijker te vinden, maar zijn meestal wel gegarandeerd WO2 productie....
De pure US verzamelaar gaat voor deze modellen.....

Beide kentekens van de US 29th Division werden door GI's van deze divisie gedragen tijdens WO2 en zijn natuurlijk Cut Edge.....

Afbeelding
Afbeelding
Het is wat moeilijker te zien maar de linkse is een 'greenback', waarschijnlijk zie je dat ook beter aan de rand....

Johan
Laatst gewijzigd door johan willaert op 21 aug 2004, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Verplaatst uit kennisdoos en er een Sticky van gemaakt.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

IK heb ook zo'n 101 scribble eyes airborne patch maar ik heb eens gehoord dat het ook laat-oorlogs kon zijn?? :?
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

gilles schreef:IK heb ook zo'n 101 scribble eyes airborne patch maar ik heb eens gehoord dat het ook laat-oorlogs kon zijn?? :?
Idd, het kan, maar het is deze variant die het meest na WO2 gemaakt werd, dus tenzij je absoluut weet van waar het kenteken komt.......
Het is ook deze variant die vroeger met hopen(!!) te koop was in Army Surplus in Oostende.......

Op Bando's site lees je er alles over:

http://www.101airborneww2.com/eaglepatchcorner2.html


JOhan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Ik heb degene linksboven
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ik zoek trouwens nog een WW2 29th inf patch dus de info komt me goed uit!
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Bedankt voor deze leerzame les :)
Wees vooral niet bang om nog meer van dit soort tips te posten ;)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Toch geven andere boeken weer andere beschrijvingen.
VOlgens:GI Collector's Guide, door Henri-PAul Enjames van Histoire et Collections,
Tussen 1930 en 1966 werden de meeste patches machinaal geproduceerd in gekleurd garen op een "tan" katoenen achtergrond ("flat-edge" patches).
Na 1966 werden ze fabrieksmatig voorzien van een rand om rafelen te voorkomen ("merrow-Edge" zoals de rechtse 101st Patch).
Tijdens Wo2 werden de meeste patches bij particuliere bedrijven gefabriceerd. Echter ook werden er patches door het leger zelf geproduceerd. Deze zijn voorzien van olive-drab draad, zogenaamd "OD-back". Dit is gegarandeerde Wo2 productie. Aan het einde van Wo2 en direct na WO2 zijn ook vele patches in Europa gefabriceerd, waardoor een grote variatie aan gebruikte stoffen is ontstaan. Veel Wo2 patches zijn pas na Wo2 gebruikt (oorlogsvoorraden) in oa. Korea.
Volgens de beschrijving van Johan heb ik een 2nd Inf Division patch origineel uit Wo2. Helaas is de patch een Korea exemplaar, gedragen door een Nederlandse Korea strijder.
Afbeelding
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Wilco Vermeer schreef:Toch geven andere boeken weer andere beschrijvingen.
VOlgens:GI Collector's Guide, door Henri-PAul Enjames van Histoire et Collections,
Tussen 1930 en 1966 werden de meeste patches machinaal geproduceerd in gekleurd garen op een "tan" katoenen achtergrond ("flat-edge" patches).
Na 1966 werden ze fabrieksmatig voorzien van een rand om rafelen te voorkomen ("merrow-Edge" zoals de rechtse 101st Patch).
Tijdens Wo2 werden de meeste patches bij particuliere bedrijven gefabriceerd. Echter ook werden er patches door het leger zelf geproduceerd. Deze zijn voorzien van olive-drab draad, zogenaamd "OD-back". Dit is gegarandeerde Wo2 productie. Aan het einde van Wo2 en direct na WO2 zijn ook vele patches in Europa gefabriceerd, waardoor een grote variatie aan gebruikte stoffen is ontstaan. Veel Wo2 patches zijn pas na Wo2 gebruikt (oorlogsvoorraden) in oa. Korea.
Volgens de beschrijving van Johan heb ik een 2nd Inf Division patch origineel uit Wo2. Helaas is de patch een Korea exemplaar, gedragen door een Nederlandse Korea strijder.
Afbeelding
Da's toch wel hetzelfde zeker....

Flat-Edge is Cut Edge (Enjames is een Fransman, die de algemene Engelse term Cut-Edge zo vertaalt...)
OD-Back is Greenback (idem)

En natuurlijk zijn veel WO2 patches pas later uitgereikt....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

De Patch die je hierboven ziet heeft echter ook een afwijkende indianenkop die ik alleen bij Korea patches heb gezien. Volgens jou dus toch Wo2 productie?
De engelse term is door Enjames niet vertaald, maar zo overgenomen uit het Amerikaans. Vandaar.
Wat ik bedoel is dat door Enjames in zijn boek geen onderscheid wordt gemaakt ivm de nieuwe stof van de Service Jackets.
Hij geeft namelijk aan dat er meerdere kleuren mogelijk izjn door de productie na Wo2 in Europa. Ik heb dan zelf ook patches met wel 3 verschillende kleuren "achtergrondstof".
Zo heb ik een 100th Inf Div patch dat is aangebracht op een blauwige stof, een 17th Airborne inderdaad op de groenere waardoor je de groene omranding krijgt, maar ook weer een 66th Inf div patch op een nog dieper groene kleur.
Allen productie voor 1966 en ooit mij verkocht als zijnde Wo2 gedateerd. Mijn mening is dat deze alle drie naoorlogse productie West-Europa zijn.
Ik heb in de tijd dat ik patches verzamel al heel veel afwijkingen gezien die op de 1 of andere manier niet zo makkelijk in de genoemde beschrijving passen. Vandaar mijn reactie. Het goed dateren van patches is een heel moeilijke zaak. Vooral door de vele fabriekspartijen die jarenlang, tot ver na de oorlog, in depot hebben gelegen en nooit zijn gebruikt.
Formeel is hetinderdaad zo dat de OD-back patches alleen tijdens Wo2 door het Amerikaanse leger zijn geproduceerd. Overigens is ook door de Amerikanen al snel na Wo2 overgestapt op synthetisch garen (voor zover mij in ieder geval is duidelijk gemaakt vanuit de V.S.) zodat ook de UV test een bepaalde (let op ook weer geen 100%) zekerheid kan geven.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Wilco Vermeer schreef:Wat ik bedoel is dat door Enjames in zijn boek geen onderscheid wordt gemaakt ivm de nieuwe stof van de Service Jackets.
Hij geeft namelijk aan dat er meerdere kleuren mogelijk izjn door de productie na Wo2 in Europa. Ik heb dan zelf ook patches met wel 3 verschillende kleuren "achtergrondstof".
Wilco,

Inderdaad, maar ik heb het niet over de achtergrondstof als ik schrijf over de nieuwe groene kleur...
Het gaat over de groene rand rondom het insigne van sommige eenheden.... (bv 29Inf, Armd Div,....)

Op deze fotozie je zo'n kenteken....
De rand rondom het kenteken is echt wel groen zoals de Dress Coat waarop het genaaid is... WO2 productie hadden een meer khaki geborduurde rand....

Afbeelding


Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Het begint me nu eigenlijk onduidelijker te worden.
Khaki geborduurde rand om Wo2 patches?
Ik heb er toch heel wat, maar die rand zit er bij alleen indien de patch zelf ook groen garen als kleur heeft. Anders bestaat de rand uit de kleur waarmee de patch zelf is geborduurd (rood, blauw, enz.)
Na het afknippen hebbne de meeste patches wel een rand, maar die is duidelijk van de achtergrondstof die gebruikt is.
Helaas heb ik geen grotere scans paraat, maar op de volgende kan je wat zien:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De "randen" die je om de patches ziet (lichter gekleurd, inderdaad in een khaki achtige kleur) zijn hier van de achtergrondstof die is gebruikt en niet een geborduurde rand.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Wilco,

scroll eens naar boven en kijk eens naar de 29th patches....

Die hebben nog een groen-achtige rand geborduurd rond het grijs en het blauw die tot het kenteken behoort en niet tot de achtergrond stof......
Kentekens van Armd Div hebben dit ook..... sommige modellen van de ETO patch ook? enz.....

Bij de jaren 50 en 60 producties van deze cut-edge patches is deze boord donkergroen zoals het tenue.....

Je hebt gelijk, dit is wel moeilijk om te beschrijven zonder dat je het kenteken vasthoudt....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Niet alle Armoured patches hebben de groene rand, diverse (ook wo2) hebben een zwarte rand.
De patches die je hierboven van mij ziet hebben respectievelijk een blauwe, een witte en een rode rand. Dat is een beetje wat ik bedoel. Uiteraard, daar waar de rand groen was bij de patch (kleurkeuze) zal deze zeker bij het nieuwe uniform zijn aangepast.
Dat is een beetje wat ik aan wil geven. Die groene rand is geen uitganspunt omdat niet alle patches een groene "omzoming " hebben, maar die omzoming is afhankelijk van de kleuren van de patch zelf.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Plaats reactie