M16 helm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
stevenf
Lid

M16 helm

Bericht door stevenf »

Hi mensen,

Ik verzamelde helmen. Nou ja, verzamelen is een groot woord, ik kocht er af en toe eentje zonder echt te weten wat ik deed. Na wat onenigheid met mijn vrouw verkoop ik er zo veel mogelijk. En nu ik ze verkoop kijk ik er eigenlijk veel aandachtiger naar. Zo heb ik (vrij onlangs zelfs) een M16A helm gekocht die zo te zien is doorgebruikt door de politie (zwartgeverfd, en hij lijkt sprekend op een helm die in het boek "De Nederlandse Stalen Helm 1916 - 1946" staat in het hoofdstuk over de M16 na 1927).

Nu ik 'm verkoop en vragen krijg erover, viel me pas op (na wat schoonmaken) dat er een halve CM stempel met "192" instaat. En dat er een stempel "207" in het metaal gestantst is (aan de korte zijde, dus de oorspronkelijke achterkant).

Kan iemand me meer vertellen over deze helm, en vooral waar die "207" stempel vandaan zou kunnen komen? Zover ik kan vinden (op internet en in het eerder genoemde boek) zijn M16 helmen niet op deze wijze gestempeld. Misschien heb ik dan een excuus om die helm toch te houden :)

Hieronder een aantal foto's.
DSC_0818.JPG
m16stempel.png
DSC_0815.JPG
DSC_0803.JPG
DSC_0798.JPG
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007

Re: M16 helm

Bericht door Alex »

Zoals ik het gauw ff ziet naoorlogs BB door gebruikt.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
stevenf
Lid

Bericht door stevenf »

Die kinriem is zeker na-oorlogs (zo staat hij ook op de foto in dat boek). Maar of hij doorgebruikt is door de BB betwijfel ik. Tenminste, de kinriem kom ik op geen van mijn BB helmen (toch een stuk of 6, zowel Engelse en Nederlandse MKII's als M34's) tegen.

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat hij zwart was, maar volgens mijn kinderen is hij helemaal geen zwart, maar donkergroen. Als ik er iets echt zwarts tegenaan houd, is hij inderdaad meer groen dan zwart, ook de binnenkant lijkt meer groen als ik het beter bekijk. Niet echt een kleur in elk geval die ik ken van de BB. Maar ook ken ik die niet van de M16 helmen. Maar nu heb ik ook geen referentie van het 'zwart' dat gebruikt werd voor de politiehelmen. Is dat echt "zwart-zwart"?
patrickh
Lid
Gegeven: 84 keer
Ontvangen: 58 keer

Bericht door patrickh »

Geen BB helm, hoor. Kan kleur niet goed beoordelen, lijkt wel Luftschutz-blauw. Maar zoals je al zegt, soortgelijke staat ook in het boek van De Joode als politiehelm (hoewel ik het eerder een Luftschutz helm vindt vanaf de foto, maar mss is hij wel gewoon zwart...)
stevenf
Lid

Bericht door stevenf »

Toch interessant om zo'n helm eens beter te bekijken :) Dat was altijd wat lastig aangezien mijn vrouw er niet bepaald een liefhebber van is, maar nu ik ze probeer te verkopen, doet ze veel minder lastig...

In elk geval is het me nu wel duidelijk dat hij echt donker-groen is, en niet zwart. En hij lijkt hand-geverfd, er zitten duidelijk een soort druipers in. Ik neem niet aan dat je die krijgt als je de helm gespoten zou zijn. Ik vind 'm steeds intrigerender worden. Kan het een M16 zijn die geproduceerd is in 1916/1917? Of is hij overgeverfd voor, tijdens of na WO II? Of is ie toch gewoon "politie-zwart"?
stevenf
Lid

Bericht door stevenf »

patrickh schreef:Geen BB helm, hoor. Kan kleur niet goed beoordelen, lijkt wel Luftschutz-blauw. Maar zoals je al zegt, soortgelijke staat ook in het boek van De Joode als politiehelm (hoewel ik het eerder een Luftschutz helm vindt vanaf de foto, maar mss is hij wel gewoon zwart...)
Zou het een Luftschutz helm kunnen zijn? Hm, moet ik daar even op zoeken, die ken ik niet. Maar in elk geval is hij niet blauw.

Nu is het wel lastig dat ik een of andere afwijking lijk te hebben in het het onderscheiden van kleuren in het spectrum groen/blauw/grijs. Ik zie het dan al gauw als groen terwijl alle anderen zeggen dat het blauw of grijs is. Maar in dit geval waren het mijn kinderen die zeiden dat het duidelijk groen was, dus geef ik hen maar gelijk, normaal spreken ze me tegen hierin :)
patrickh
Lid

Bericht door patrickh »

Groen? Dan is er wat met mijn ogen. Knip hem eens buiten in daglicht met Macrofunctie, zonder flits.
stevenf
Lid

Bericht door stevenf »

patrickh schreef:Groen? Dan is er wat met mijn ogen. Knip hem eens buiten in daglicht met Macrofunctie, zonder flits.
Ik zag er eerst ook geen groen in.... Morgen maak ik eens een foto in het daglicht, met een zwart object er naast. Volgens mij heb ik 'm zelfs nog nooit bekeken in het daglicht :?
stevenf
Lid

Bericht door stevenf »

patrickh schreef:Groen? Dan is er wat met mijn ogen. Knip hem eens buiten in daglicht met Macrofunctie, zonder flits.
Heb jij overigens enig idee waar die stempel in het metaal vandaan kan komen, die "207"? Ik kan helemaal geen enkele helm vinden met zo'n soort stempel.
stevenf
Lid

Bericht door stevenf »

Ik heb de helm net buiten, in het licht, gehouden en hij is echt duidelijk (heel) donker-groen. De omstandigheden buiten (beetje heiig) maakt het niet makkelijk om dit op een foto over te krijgen...

Ik heb een poging gewaagd, maar ik moet eerlijk zeggen dat het niet echt overkomt... Vanmiddag in de (hopelijke) zon nog eens proberen...
DSC_0826.JPG
DSC_0830.JPG
stevenf
Lid

Bericht door stevenf »

Ik denk dat door die rare afwijking van mij, ik er meer groen inzie dan dat ie is :)
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ik zie dat soort stempels vaak bij Duits doorgebruikte Nederlandse helmen, zie je vaak bij TENO en Luftschutz helmen is me opgevallen.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
stevenf
Lid

Bericht door stevenf »

Edgar schreef:Ik zie dat soort stempels vaak bij Duits doorgebruikte Nederlandse helmen, zie je vaak bij TENO en Luftschutz helmen is me opgevallen.
Ah, dank je wel! Dan ga ik daar eens naar kijken.

Ik ging er trouwens vanuit dat die witte "32" er midden jaren 30 aangebracht waren, maar dat zou dan niet kunnen. Die "32" gaan over de "207" stempel heen. Zijn die witte cijfers dan na-oorlogs?

Aan de achterkant van de leren pads zijn van die zachte zwarte flaps genaaid. Dat hoort toch niet bij het originele binnenwerk uit de jaren 20? Wanneer zouden die flaps erin gezet zijn?
patrickh
Lid

Bericht door patrickh »

Die stempels zijn voor WOII er opgezet, maar later als het nummer wat in de helm is gestanst. Ik zie nog steeds geen groen overigens, wel Luftschutz blauw (?).
stevenf
Lid

Bericht door stevenf »

patrickh schreef:Die stempels zijn voor WOII er opgezet, maar later als het nummer wat in de helm is gestanst. Ik zie nog steeds geen groen overigens, wel Luftschutz blauw (?).
Nee, hij is zeker niet blauw. Ik hou het maar op zwart, met een soort groene waas. Ik ga eens proberen te kijken of er groene verf onder zit.

Ik kan helemaal niks over die stempels vinden. Alleen een fake TN helm op dutchhelmets.nl, heeft zo te zien een soortgelijk stempel (http://dutchhelmets.nl/helmets/fake-helmets.html).
Plaats reactie