Manschappen overjas

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
_Arthur

Re: Manschappen overjas

Bericht door _Arthur »

Erik schreef: Kortom, goed product voor de geschiedenisuitbeelding, heerlijke jas tegen de kou, een net product. Maar zéker geen origineel! Ook niet na tien jaar dragen.
Duidelijk, thanks.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Manschappen overjas

Bericht door Erik »

svdwal schreef:Ik ken de verkoop CB maar al te goed Erik, en naar mijn bescheiden mening maakt hij niet alleen uniformen meer.
jaja :/
Sjoerd schreef:Blijkbaar ook recentelijk een rolletje oude canvas gevonden, want de broodzak die hij mij aanbood was errug mooi......
Niet recentelijk, dat is de rol die in 2008/2009 tevoorschijn is gekomen, waarschijnlijk uit dezelfde opslag waar ook de grove wol vandaan kwam. Die rol is mij indertijd ook voor veel te veel aangeboden. Vooropgesteld dat hij die inderdaad gebruikt om te repliceren, daar durf ik geen uitspraak over te doen. Ben nog niet (bewust) uitrusting van hem tegengekomen.
Sjoerd schreef:Als hij er nu eens voor uit zou komen zelf hele mooie reproducties te kunnen maken, of iemand te kennen die dit kan.
Dat is vanuit NLP ook al eens geopperd op het moment dat hij op Woudenberg aanwezig was. Hij gaat daar niet op in.
Sjoerd schreef:Oppassen met deze verkoper, met name bij stoffen aanbiedingen.
Heb een paar andere dingen van hem gekocht die absoluut goed zijn.
CBR is een handelaar maar hij heeft absoluut mooi origineel spul dat af en toe ook ter markt komt.

Terugkomend op deze aangeboden jas:
Zolang niemand de jas daadwerkelijk heeft kunnen bekijken (stiklengte, gebruikte draad, eventuele gebruikssporen, etc.) kan niemand voor zeker zeggen of de jas een replica is of niet. De stempel is mij onbekend en lijkt mij mager qua letterbeeld, maar ik heb ook niet alle stempels in het leger gezien natuurlijk. De jaar-aanmaak in twee cijfers plaatsen vóór het afname bedrijf (C.M.A.) is een mij niet bekend gebruik. De grootte-aanduiding echter is een gangbare aanduiding. De stof waarop de stempel staat lijkt mij goed maar ook hier: alleen van foto.
Feit dat de verkoper bekend staat geeft aanleiding tot voorzichtigheid.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
ike75
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 20 mei 2012, 23:13

Re: Manschappen overjas

Bericht door ike75 »

De jas is verkocht en de ad is verwijderd. Hopelijk voor de koper heeft hij een originele gekocht anders is doei met de centen.
Laatst gewijzigd door ike75 op 07 jan 2015, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Manschappen overjas

Bericht door Erik »

ike75 schreef:De jas is verkocht en de ad is verwijderd. Hopelijk voor de goede heeft hij een originele gekocht anders is doei met de centen.
Heb je nog gezien voor welke prijs?
Een echt goede reproductie kan qua prijs ook in de papieren lopen. Als dit inderdaad een reproductie was mag-ie gerust wat kosten! Gevaar is alleen (als het een reproductie betreft) dat de jas nu een eigen leven gaat leiden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
ike75
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 20 mei 2012, 23:13

Re: Manschappen overjas

Bericht door ike75 »

Ik heb niet gezien wat hij heeft opgebracht. De laatste keer dat ik de advertentie zag was het bod op 415
van loon
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mar 2013, 15:07

Re: Manschappen overjas

Bericht door van loon »

Op de site van IMCS staat er ook een met dezelfde bestempeling.
Met vriendelijke groet
van Loon
Verzamelaar Ned voor 1940 en Oorlogszakboekjes.
evanwijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2006, 10:06

Re: Manschappen overjas

Bericht door evanwijk »

Ik realiseer me dat ik heel laat reageer, maar ik kan het toch even niet laten.

Dat 40 cma stempel kan heel goed correct zijn. Het gaat dan om kleding (en misschien ook wel uitrusting hoewel ik dat nog nooit gezien heb) uit 1940. Je vindt deze stempeling ook in de nieuw model uniformen. Ik heb het dan niet over de proefmodellen die ook een soort nieuw model zijn, maar over het model dat uiteindelijk uit de proefnemingen is gekomen.

Met stempels is het wel helaas zo dat ze vaak makkelijk te vervalsen zijn. Waardoor verzamelaars er de ene keer heel veel waarde aan hechten (1938 gestempeld, kijk maar, dus echt) en de andere keer er juist het bewijs van vervalsing in zien (1938 gestempeld, een berucht valse stempel jaar, dus namaak).
Persoonlijk geloof ik er geen reet van dat mensen valse stempeltjes van echte kunnen onderscheiden, omdat:
1) Het moeilijk te begrijpen is waarom een nagemaakt stempel niet precies eender zou zijn aan een bestaand echt stempel. Met de technieken van reproductie op dat punt die al een tijdje bestaan, kun je zo'n stempeltje zodanig goed namaken dat hij echt niet verschilt van het orgineel.
2) Andersom is het met de technieken van voor 1940 niet eens zo zeker dat elk stempeltje dat geproducceerd werd ook identiek was aan alle andere stempeltjes.
3) Die stempels werden niet altijd even secuur ingestempeld. Dus afwijkingen, nog niet eens in het stempel zelf noodzakelijkerwijs maar wel in de afdruk, zijn niet onwaarschijnlijk.

Om een lang verhaal nog langer te maken. De uiterlijke verschijning van dat 40 CMA 2W stempel is volledig in lijn met alle andere stempeltjes die ik daarvan gezien heb, dat zijn er nu 5 (deze meegerekend). Waarbij ik wel moet aantekenen dat het in alle gevallen ging om maat 2W. Kan toeval zijn bij zo'n klein aantal en een maat die niet de grootste is maar ook zeker niet de kleinste zou best de meest voorkomende kunnen zijn. Maar alweer dat kan natuurlijk ook een reden zijn om bij vervalsing dan ook juist die maat te kiezen.

Ik zou in ieder geval niet een dergelijk stempel metéén naar het rijk der fabelen verwijzen, zoals veel zelfbenoemde "experts" doen, ik heb het ook een keer aan Arjen Bosman gevraagd en hij was wel van mening dat zo'n stempeltje de real deal kan zijn.

Voor wat betreft reproductie of niet is mijn ervaring dat je het meestal al aan de kwaliteit van het naaiwerk en van de stof kan zien. Reproductie is vaak van een bedroevende kwaliteit. ik vraag me ook af wat het probleem is als het heel mooi nagemaakt is met medeneming van alle juiste details en niet van echt te onderscheiden. Doet het er dan nog wel toe of het namaak is?
Laatst gewijzigd door evanwijk op 12 feb 2015, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
evanwijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2006, 10:06

Re: Manschappen overjas

Bericht door evanwijk »

Alex schreef:
Erik schreef:
michiel01 schreef:Ik onderschrijf het verhaal van Edgar, ook gezien de verkoper.
Deze verkoper heb ik al eens een heel goeie replica van jasje en broek van 1 Esk. Pawagens zien proberen te slijten op het cavaleriemuseum.
Die nu in het NMM staat? :mrgreen:
Dat denk ik niet, want die in het NMM staat is alleen een veldjas, die er inderdaad heel overtuigend uitziet. Als dat een replica is dan wil ik heeeeel graag weten wie die gemaakt heeft, want dan wil ik er ook één.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Manschappen overjas

Bericht door Erik »

evanwijk schreef:Dat denk ik niet, want die in het NMM staat is alleen een veldjas, die er inderdaad heel overtuigend uitziet. Als dat een replica is dan wil ik heeeeel graag weten wie die gemaakt heeft, want dan wil ik er ook één.
Hey Erik,

De aangeboden jas en broek 2e vechtwageneskadron (in de officiële stempels trouwens "pantserwageneskadron") die aangeboden zijn geweest aan het cavaleriemuseum heb ik gezien. Eng goed. Het is niet door het cavmus aangeschaft voornamelijk wegens de prijs (over de 5000 EU) Hadden ze 800 EU moeten kosten had ik nu de uitbeelding "wachtmeester proefmodel uniformen vechtwageneskadron" in mijn veldzakboekje kunnen bijschrijven!
Jas en broek zijn wel, vzv ik weet, aangeboden ter verificatie bij het (toen nog) legermuseum. Van deze club weet ik dat het laatste wat ze bekijken het stempel is. Het eerste echter is de dichtheid van de stof (ketting per centimeter) die namelijk bekend is van Rijksgewoven grijze stof. Ook het stiksel wordt dan bezien omdat voorschriftmässig bepaald was wat de lengte van het stiksel moet zijn.
Kennelijk (...) zijn jas en broek gewezen van de hand of met cabaratier Jos Ghyzen te spreken: "We hebben ze nooooit meer teruggezien."
Jas en broek waren aangeboden door de heer Buijsrogge, Charles. Van hem zijn stoute dingen bekend en bestaan ook veel mythes. Reden om voorzichtig te zijn maar niet direct afwijzend. Charles heeft namelijk ook, getuige zijn publicaties, héél veel originele zaken.
En ja, als het replica is, wie heeft dat dan gemaakt. Dan wil ik er ook van hebben! Tegen verzamelaarsprijs! Want dat is het dan wel waard!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
evanwijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2006, 10:06

Re: Manschappen overjas

Bericht door evanwijk »

Dan hangt dat eskadron vechtwagens jasje niet in het NMM want dat er één van het 1e eskadron. Ik had dat uniform wel eens willen zien. Maar goed ik begrijp dat er iet tot aanschaf is overgegaan voornamelijk vanwege de prijs en misschien ook vanwege de verificatie. De naam Charles Buijsrogge kom ik wel steeds tegen, maar de man zelf heb ik nog nooit gezien.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Manschappen overjas

Bericht door michiel01 »

evanwijk schreef:Dan hangt dat eskadron vechtwagens jasje niet in het NMM want dat er één van het 1e eskadron. Ik had dat uniform wel eens willen zien. Maar goed ik begrijp dat er iet tot aanschaf is overgegaan voornamelijk vanwege de prijs en misschien ook vanwege de verificatie. De naam Charles Buijsrogge kom ik wel steeds tegen, maar de man zelf heb ik nog nooit gezien.
kom een keer naar de Beurs in Breda, is hij elke maand te vinden. Vanaf de deur gezien rechts in de verste hoek, voor het podium.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Manschappen overjas

Bericht door uniformverzamelaar »

Trek er ergens een klein draadje uit en steek het in brand.

Een origineel oud garen brand een repro met nieuw garen brand niet maar smeult weg. (wordt in België tamelijk veel gedaan.

Het probleem is als men repro met origineel garen gaat maken heb je wel een probleem. Maar is er nog zoveel van dat origineel garen voorhanden ?

Met stempels zou je alleen de inkt moeten natrekken en dit is natuurlijk ook weer een duur en ingewikkelde procedure voor een verzamelaar.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Manschappen overjas

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:Het probleem is als men repro met origineel garen gaat maken heb je wel een probleem. Maar is er nog zoveel van dat origineel garen voorhanden ?
Voor Brits en Duits WO2 wel; eBay staat er vol mee of tenminste: wordt regelmatig aangeboden voor niet teveel! Mooi voor het repareren van kleine defecten of het opzetten van knopen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie