Zestig jarige herdenking weekend Slag om Arnhem.

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik had al zo'n vermoeden dat de beurs niet veel voorstelde. Dit omdat veel verzamlaars en handelaars op de Hei waren of bezig zijn met re-enectment.

Ik heb die M10 Hellcat op die dieplader zelf niet in de stoet voorbij zien komen, helaas.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:Ik had al zo'n vermoeden dat de beurs niet veel voorstelde. Dit omdat veel verzamlaars en handelaars op de Hei waren of bezig zijn met re-enectment.

Ik heb die M10 Hellcat op die dieplader zelf niet in de stoet voorbij zien komen, helaas.

En toch waren die zelfde handelaren en verzamelaars allemaal in het centrum te vinden na het gebeuren op de hei :wink: , bang dat ze toch iets zouden missen denk ik :wink: .

Ja zeker jammer daar die M10 toch wel het pronkstukje in de stoet was.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ja ik zou zelf waarschijnlijk ook zijn gegaan als die veteraan niet bij mij thuis was. Was ik zelf ook weze kijken of ik nog iets leuks kon vinden. Heb je daar trouwens nog wat kunnen vinden?
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:Ja ik zou zelf waarschijnlijk ook zijn gegaan als die veteraan niet bij mij thuis was. Was ik zelf ook weze kijken of ik nog iets leuks kon vinden. Heb je daar trouwens nog wat kunnen vinden?
Zeggen en schrijven een naslagwerk boekje over uniformen voor vijf hele euro's :wink: :lol: , nee was niet veel soeps die beurs maar de entourage er om heen was natuurlijk geweldig :) .

PS hoe verging het de veteraan?, en wat vond hij van al die belangstelling voor deze herdenking?, vertel, vertel, vertel? :wink: :) .
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Hier nog een interessante link omtrent Market Garden.

http://www.marketgarden.com
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Mooyman schreef:In het oog springend vond ik toch wel die M10 "Hellcat" tankjager die op een originele dieplader stond.
M18 8)
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

antwerpx schreef:
Mooyman schreef:In het oog springend vond ik toch wel die M10 "Hellcat" tankjager die op een originele dieplader stond.
M18 8)
Bedankt Peter :wink:
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Mooyman schreef:PS hoe verging het de veteraan?, en wat vond hij van al die belangstelling voor deze herdenking?, vertel, vertel, vertel? :wink: :) .
Ja de veteraan. Ik zal dan maar eens een klein verhaaltje schrijven.

Afgelopen woensdag kwam hij aan in Oosterbeek. Daar pikte ik hem om en bracht hem naar mijn huis. Hij was zeer vriendelijk en liep nog zeer snel en dat voor iemand van 85 jaar oud. Hij zat bij de Signals van de 4de parachutisten brigade. Hij sprong op de 18de. Vlak na zijn landing werd hij neergeschoten. Hij werd met een jeep naar de Tafelberg in Oosterbeek gebracht waar hij de gehele slag is gebleven. Na de slag is hij gevangen genomen en naar Apeldoorn gebracht. Van daaruit is hij naar, zoals hij het noemde, naar een Duits vakantie park gebracht.

Die woensdag avond zijn we naar de heropening van de John Frost brug geweest. Waar ook een kleine vliegshow was en wat para sprongen.
Na de opening is hij naar een vergadering / bijeenkomst voor veteranen geweest.

De Donderdag moesten eerst alle veteranen naar de Eusebiuskerk in Arnhem. Voor de kerk verzamelde zich tientalle voertuigen. Na de dienst in de kerk werden de veteranen opgesteld voor het defilé over de John Frost brug. De gene die slecht ter been waren gingen in voertuigen. Mijn veteraan kon goed lopen dus die liep over de brug. Aan het eind van de brug werden de veteranen met bussen naar het Gelredoom gebracht. Daar zouden 10000 kinderen voor hun zingen. Omdat de kinderen al voor 1 uur daar waren en pas in actie konden komen om ongeveer half 5, waren al veel kinderen weg. Het hele gebeure in het Gelredoom vond ik ook zeer slecht geregeld.
S’avonds kreeg ik bezoek van nog een veteraan die bij een kennis van mij verbleef. Zet 2 veteranen bij elkaar en je hoort prachtige verhalen. Het werd die avond ook vrij laat.

De vrijdag zijn we ook met zijn 4en op pad gegaan. De 2 veteranen, die kennis van mij en ik. We zijn naar veel plekken in en rond Oosterbeek geweest. Ook naar het museum “The Island”. Het was een veels te korte dag want we hadden nog veel meer willen doen.
Die avond was er de kranslegging in de Berenkuil. Wat ook zeer interessant was om mee te maken.

Zaterdags was er de dropping op de Ginkelse Hei. Van parkeer problemen hadden wij geen last. Voor de veteranen en hun gastgezinnen was er namelijk een speciale parkeerplaats en bussen die hun naar de hei brachten. Mijn veteraan sprak daar nog met een goede maat van hem die zojuist nog een para sprong gemaakt had. Zelf had hij ook nog wel willen gaan maar omdat het allemaal zoveel pappier werk en kosten met zich mee bracht heeft hij er maar vanaf gezien. Voor 3 jaar terug heeft hij nog wel een zelfstandige sprong gemaakt in de US. Die dag liep ik rond in 1 van mijn uniformen. Je krijgt dan veel leuke reacties. Mensen maken stiekem foto’s van je, of vragen het gewoon en andere maken de foto’s gewoon. Was wel heel leuk allemaal.
Later die middag wilden we naar de vliegshow in Oosterbeek. Onderweg daarheen werden we opgehouden. Verkeer was namelijk stil gelegd zodat de militaire voertuigen die mee deden aan de Race to the bridge konden passeren. Dus hebben we hiernaar gekeken. Bij de vliegshow zijn we niet zo heel lang geweest. Dit omdat er een pauze kwam en we geen zin hadden om te wachten.

Zondags was de kranslegging op de airborne begraafplaats. Was ook wel interessant om mee te maken. Heb ook nog de koningin gezien, joepie. Later die middag kwamen er een paar amateur filmers die mijn veteraan gingen interviewen. Ze gaan proberen een dvd in elkaar te zetten met allemaal verhalen van de slag.

Vandaag is de veteraan weer naar huis gegaan. Hij heeft mij aangeboden om een keer naar Engeland te komen zodat hij mij daar dingen kan laten zien. Een aanbod die ik graag aanneem. Ook is er al sprake van dat hij volgend jaar weer bij ons langs komt bij de 61ste herdenkingen.

Wat hij maar moeilijk te begrijpen vond deze dagen was dat iedereen zo dankbaar is dat hun hier zijn. Want hij vertelde mij, wij zijn hier gekomen we zijn weer weg gegaan zonder iets te bereiken en hebben veel dingen verwoest. Maar hij heeft het hier prima naar zijn zin gehad.

Heb het verhaaltje maar kort gehouden, want kan nog veel en veel meer vetrellen over die paar dagen.
Gebruikersavatar
Hell-Fire
Lid
Berichten: 706
Lid geworden op: 19 aug 2004, 11:35
Locatie: Almere, Nederland

Bericht door Hell-Fire »

Nico, dat moeten volgens mij interessante dagen zijn geweest.
Ik ben zelf gister ook naar oosterbeek geweest en heb ik ook een aantal veteranen gesproken, maar dat die herinneringen er nog als de dag van gister bij hun in hun hoofden zit.
Maar mooi verslagje ;)
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Netjes! vermoeiend zo te lezen?
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Hell-Fire schreef:Nico, dat moeten volgens mij interessante dagen zijn geweest.
Ik ben zelf gister ook naar oosterbeek geweest en heb ik ook een aantal veteranen gesproken, maar dat die herinneringen er nog als de dag van gister bij hun in hun hoofden zit.
Maar mooi verslagje ;)
Ja het waren echt een paar hele interessante dagen. Je hoort veel interessante verhalen. Heb verschillende verhalen van veteranen gehoord en ze zijn echt allemaal even boeiend om naar te luisteren. En zoals je al zei ze weten het allemaal nog precies.

Ja Jurryt het is ook best vermoeiend. Je bent de gehele dag druk met die veteraan. Wat natuurlijk zeer leuk is om te doen! Maar s'avonds als hij naar bed gaat ging ik nog even me meil enzo bekijken en voordat je dan weer in bed ligt ben je ook weer een tijd verder. Dus zijn allemaal wel lange dagen. Maar wel heel erg leuk om te doen.
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

beursje in Ede was inderdaad erg minder.. vooral omdat het op de borden verkeerd aangegevne stond en ik anderhalf uur lang heb rondgefietst!!!

heb zelf ook nog met aantal veteranen in het Rijnhotel erg lange en vooral leuke gesprekken gehad! (verslagje daarvan staat op STIWOT forum, jaja oej wat een verrader ben ik :P)
"Arnhem bridge. And hold it!"
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

De veteraan die ik heb gesproken is ook in dat zogenaamde vakantiepark in Duitsland geweest tm maart toen ze daar bevrijd werden. Ronnie zat in het 1st airlandings Regiment en bediende 75mm Houwitsers nabij Hartenstein.

Waanzinnig om zo'n held te spreken, ik mocht ongeveer een uur met hem praten. zo noem ik dat dan maar. Niet te geloven dat die kerel al op 21jarige leeftijd in N-afrika, sicilie, italie en bij Arnhem had gevochten. Ik was erg onder de indruk
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Weet je toevallig ook welk Duits vakantie park? Want er waren er meerdere. Die van mij heeft in Stalag gezeten of iets in die richting.
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Ik weet helaas niet welke. Volgens mij noemden de Duitsers meerdere krijgsgevangenkampen Stalag's.
Plaats reactie