Bren pouch mk3

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Rikkert
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
Locatie: België

Bren pouch mk3

Bericht door Rikkert »

beste forumleden
Ik ben opzoek naar afbeeldingen waarop britse soldaten met de bren pouch mk3 opstaan.
Heeft hier iemand daar een afbeelding van? _/-\o_
Alvast bedankt.
Groeten Rikkert
Laatst gewijzigd door Rikkert op 30 mar 2015, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Bren puch mk3

Bericht door Jim »

Wat (te) veel mensen bren pouch noemen is officieel pattern 37 basic pouch:
Dit is een MKIII uit 1942
Afbeelding

Deze is vergeleken met de MKII 2,5 cm langer.
Op foto's is dat niet te zien. Tenzij ze letterlijk naast elkaar liggen. Dat zal je op periode foto's niet zo snel zien.
Verschil de MKI had de bevesting voor op de riem hoger zitten dus de puoches kwamen lager te hangen en dat werd als ongemakkelijk ervaren. Na juni 1940 kwam de MKII. Echter de MKIII was mulitifunctioneel.Dus een aparte stenpouch die geproduceerd werd werd stopgezet. Wat mogelijk voor verwarring zorgt is dat peletonleden in een Britse peleton in een van de pouches een Ben magazijn moesten proppen voor de Bren.

Er is een MKIII versie die een snelontsluiter heeft. Die ben ik op wo2 foto's nog niet tegen gekomen.

Er bestaat een pattern 37 Utility pouch (ook vaak Ben pouch genoemd) In deze werd vaak de extra Bren magazijnen gedragen door de no2 bren helper.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Bren puch mk3

Bericht door uniformverzamelaar »

Klein vraagje als dit mag in dit topic.

Deze zakken waren die altijd voor 2 laders van een Bren ?

Welk type van pouche staat er hier op de afbeelding ?
Heeft onderaan ook een riem waarmee de zak rond het lichaam ? kon vastmaken. (dat vermoed ik toch, ben totaal een leek op dit vlak)

Volgens mij gedateerd 1941. Er zaten 2 Bren laders in.

alvast bedankt
_DSC0482_01.JPG
_DSC0483_01.JPG
_DSC0484_01.JPG
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Bren puch mk3

Bericht door patrickh »

Kapelsche veer (met dank aan OVO forum)
Bijlagen
bren.jpg
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Bren puch mk3

Bericht door Haplo »

Nee.

De Web Equipment Pattern '37 Basic Pouches werden voor tal van zaken gebruikt.
Zoals de bijnaam al aangeeft vaak voor de bren magazijnen.
Maar ook handgranaten, bandoleers met .303 of .55 boys anti tank munitie alsmede persoonlijk spul werd er in gedragen.
De tas die jij hebt is 1 van 2.
De Web Equipment Pattern '37 Utility Pouches bestaat uit een set van 2 puoches.
Deze met riem en 1 met lus.
Bovenaan zat een 2 inch brede webbing riem.
Deze was bedoeld om over de schouder te komen.
Je had dan dus 1 pouch voor en 1 achter.
De riem kon je dan om je lijf doen om hem stevig vast te zetten.
Mvg/Best regards, Sipke
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Bren puch mk3

Bericht door ammo »

Zie hier ,(complete set ).

viewtopic.php?f=45&t=37840
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Bren puch mk3

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt mannen,

Die beerde riem zat er toen ook bij toen ik het geheel in ontvangst heb genomen samen met de laders en de bren zelf.

Hier dit zou dan de brede riem voor over de schouder moeten zijn, deze is gedateerd 1939.
_DSC0485_01.JPG
_DSC0486_01.JPG
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Bren puch mk3

Bericht door Haplo »

Dat is inderdaad de 2 inch yoke.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Rikkert
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
Locatie: België

Re: Bren pouch mk3

Bericht door Rikkert »

Bedankt voor de reacties maar ik bedoel eerder dit model met de aparte sluiting.
Groeten Rikkert
Bijlagen
bren.JPG
bren.JPG (13.53 KiB) 1757 keer bekeken
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Bren pouch mk3

Bericht door Haplo »

Daarvan zijn tot op heden nog geen foto's van bekend waar dit type gebruikt wordt.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bren pouch mk3

Bericht door Erik »

Haplo schreef:Daarvan zijn tot op heden nog geen foto's van bekend waar dit type gebruikt wordt.
Reden dat ze in veel groepen living history niet mogen worden gebruikt. Ik heb een aantal van deze tassen met quick release, in messing maar ook in grijs metaal.
De basic pouches waren bedoeld voor het meevoeren van twee magazijnen van de bren (patronen naar onder gestoken), elke soldaat (en ook de lance corporal) hadden dit. In de andere pouche gingen (per onderdeel kon dat enigszins verschillen) twee handgranaten en .303 munitie op clips.
De stengunner (in het Engelse leger de section commander, corporal) droeg zijn stenmagazijnen in de overigens te korte tas. Hier werd (al vanaf 1941) op ingespeeld door een langere tas te maken, die je echter vrijwel nergens ziet (gemodificeerde lanchester magazine pouche) De verlengde tas wordt gemeld (dacht ik uit mijn hoofd) in Brian Davis. In ieder geval op Karkee web.

De utility pouches (ook wel eens de term 'auxiliary pouches' gezien) waren bedoeld voor de brenploeg en werden als extra gedragen, buiten de eigen basic pouches. De man was dan met vier tassen beladen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Bren pouch mk3

Bericht door Jim »

Erik schreef:De stengunner (in het Engelse leger de section commander, corporal) droeg zijn stenmagazijnen in de overigens te korte tas. Hier werd (al vanaf 1941) op ingespeeld door een langere tas te maken, die je echter vrijwel nergens ziet (gemodificeerde lanchester magazine pouche) De verlengde tas wordt gemeld (dacht ik uit mijn hoofd) in Brian Davis. In ieder geval op Karkee web.
Ook beschreven met foto in het boek equipment of the WWII Tommy van David Gordon blz 15

Deze sten pouches werden in eerste instantie inderdaad gemaakt van ingekorte Lanchester pouches. Later werden ze ook speciaal geproduceerd. Intern hadden ze een vakverdeling. De maat van deze sten pouches is vrijwel identiek aan de MKIII dus op foto's niet te identificeren. Echter de sten magazijnen passen ook in de MKIII tassen de MKII zijn te kort.

Er is ook een basic pouch voor MT (motor transport) Drivers. Deze is bedoelt voor sten magazijnen maar heeft slechts een webbing lus op de achterkant.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Bren pouch mk3

Bericht door patrickh »

Haplo schreef:Daarvan zijn tot op heden nog geen foto's van bekend waar dit type gebruikt wordt.

Zo zie je maar dat ik er met mijn foto helemaal langs zat, moet me niet bemoeien met dingen waar ik geen verstand van heb :wink: Dacht dat het dezelfde waren...
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Bren pouch mk3

Bericht door uniformverzamelaar »

Patrick,

Je moet het je niet aantrekken, ken er ook niets van.

Heb toevallig deze zaken in mijn bezit gekregen. Ik ben zo nogal iemand die niet dadelijk iets weg zal doen dat in mijn verzameling terecht is gekomen. Ook al verzamel ik het niet. :P
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bren pouch mk3

Bericht door Erik »

Jim schreef:... Echter de sten magazijnen passen ook in de MKIII tassen de MKII zijn te kort.
Nope. Ook de Mk III is te kort. Weet ik uit ondervinding. De tas sluit niet als je er zes magazijnen in hebt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie