militaire onderscheiding van overleden familielid aanvragen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

militaire onderscheiding van overleden familielid aanvragen

Bericht door Joost001 »

Beste allen,

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een militaire onderscheiding van een overleden familielid opnieuw aan te vragen (als deze verloren is gegaan).
Ik weet dat civiele onderscheidingen na overlijden over het algemeen terug gaan naar de staat of dat de familie tegen betaling de decoratie in bruikleen kan krijgen. (Denk aan Orde van Oranje Nassau e.d.) Hoe zit dit met militaire onderscheidingen? Gelden hier dezelfde regels voor?
Voorbeeld:
Jantje beschikt over documentatie waarin beschreven staat dat zijn overgrootvader een dapperheidsonderscheiding heeft verkregen. Jantje heeft de documenten in een vitrine liggen maar zou daar graag nog de onderscheiding bij willen voegen om het verhaal compleet te maken.
Is het mogelijk voor Jantje (als nazaat) om bij het ministerie de onderscheiding opnieuw aan te vragen (tegen betaling uiteraard)?
Of is de enige mogelijkheid, voor Jantje, de onderscheiding via internet, veiling, o.i.d. aan te schaffen?
Hoor het graag!

Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: militaire onderscheiding van overleden familielid aanvra

Bericht door Haplo »

Volgens mij is dit wel mogelijk.
Ik meen dat Bert-Jan dit ook met succes heeft gedaan.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: militaire onderscheiding van overleden familielid aanvra

Bericht door Bert-Jan »

klopt heb ik ook gedaan.

mijn opa had het mobilisatiekruis nog niet gehad en die heb ik aangevraagd en voor mijn oud oom die in Indie was gesneuveld heb ik de orde en vrede opnieuw aangevraagd omdat die kwijt was geraakt.

deden ze ook niet moeilijk over. Maandag gebeld en woensdag zat die bij de post mooie brief er bij.

mocht je info willen pb me maar geef ik wel het emailadres van de man die mij geholpen heeft.
Plaats reactie