Legerhelmen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door patrickh »

Mooie info, heren! Deze ga ik wel wegdoen, zoals gezegd puur uit niewsgierigheid en ter leering gisteren aangekocht, maar voordat ik m op MP zet wil ik jullie een kans geven, hoef er maar een tientje ex verzending voor! Is alleen de buitenhelm.
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Mike_Utrecht »

Hoi Patrick, wanneer je de helm met witte Romeinse cijfer 2 aan binnenzijde bedoelt, dan houd ik me aanbevolen!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door patrickh »

Bij deze!
Gebruikersavatar
bram-M53
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2015, 19:38

Re: Legerhelmen

Bericht door bram-M53 »

Hallo mede verzamelaars

Terug van een tijdje afwezigheid heb een paar helmen moeten weg doen vanwege ruimte gebrek heellaas ... maar ik heb er nog genoeg kunnen houden .... de M53 helm blijf ik tog het mooiste model vinden van alle type helmen die het leger gehad heeft ..

Met vriendelijke groet bram
M53-M1 Helm
Gebruikersavatar
Bertje1964
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:02
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Bertje1964 »

een van mijn recente aanwinsten:
beetje vreemde combinatie:
Een volgens mij Nederlandse LS58 met een Belgische binnenhelm uit 1953, het blauw van die binnenhelm is te donker om een luchtmacht helm te zijn en te licht voor een zeemacht helm, Zou deze combinatie mogelijk zijn geweest?
Bijlagen
DSC07172.JPG
DSC07192.JPG
Knipsel3.JPG
Knipsel3.JPG (19.69 KiB) 1383 keer bekeken
Knipsel4.JPG
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Legerhelmen

Bericht door johan willaert »

UNO
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

M53 UN helm

Bericht door asjemenou »

Stalen buitenhelm is een Linnemann-Schnetzer uit 1958. Deze werd in Duitsland vervaardigd voor de Nederlandse krijgsmacht. Gelet op dit gegeven vermoed ik dat dit een M53 helm is die in Woerden overgespoten is voor gebruik bij het UNIFIL.
De binnenhelm lijkt mij zo te zien een variant voor de Belgische marine. Volgens jouw schrijven gedateerd 1953.
Of de samenstelling van deze helmen authentiek is, is niet na te gaan zolang je de helm(en) niet uit de eerste hand hebt.
Zowel Nederland als België hebben militairen geleverd aan het UNIFIL maar deze militairen hebben niet gelijktijdig in Libanon gediend. Een onderlinge uitwisseling van helmen ligt dan ook niet erg voor de hand.
De enige Belgische verstrekking aan het Dutchbat UNIFIL waren regenjassen, maar deze werden door de Nederlandse Defensie aangekocht.
In de periode 2006-2008 hebben de Nederlandse en Belgische marine wel gelijktijdig deelgenomen aan de Martime Task Force UNIFIL maar in 2006 was de M53 (UN) helm niet meer in gebruik bij de Nederlandse krijgsmacht. Ook bij deze maritieme missie is een uitwisseling van helmen niet erg aannemelijk.
De samenstelling kan uiteraard altijd ergens anders hebben plaatsgevonden. Hetzij een andere vredesmissie of oefening maar nogmaals alleen de oorspronkelijke drager van de helm(en) kan je dit vertellen.
De Belgische binnenhelm kun je vervangen door een KL groene binnenhelm. Bij voorkeur eentje die jaren zeventig is gedateerd. Dan is je helm UNIFIL authentiek. Zo werd de M53 UN helm namelijk in Libanon gedragen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Bertje1964
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:02
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Bertje1964 »

Bedankt voor deze feedback.
Een binnenhelm uit de jaren zeventig heb ik nog wel en ook nog een belgische buitenhelm.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door patrickh »

Momenteel heb ik deze te koop, maar wil m hier toch showen:
Bijlagen
IMG_2867.JPG
IMG_2870.JPG
Gebruikersavatar
Bertje1964
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:02
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Bertje1964 »

Johan wat bedoel je met UNO?
ik bedoel wat is dat anders dan UN?
Gebruikersavatar
Bertje1964
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:02
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Bertje1964 »

Beetje info:
Van colega, die gediend heeft bij UNIFIL in Libanon weet ik dat zijn binnen helm toen inderdaad gewoon groen was en hij vertelde dat hij zich herinnerde dat de binnenkant van de binnenhelm bruin was, (oud materiaal).
Ook vertelde hij dat toen zij weer terug naar Nederland kwamen hun plunjebaal appart naar de kazerne gestuurd werden waar hij de zijne kon gaan afhalen, opdat moment moesten de speciale verstrekte UN items (zoals de helm) worden ingeleverd. De blauwe baret mochten ze houden.
Die items werden dan weer uitgeleverd aan de volgende die naar Libanon gingen.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Legerhelmen

Bericht door johan willaert »

Bertje1964 schreef:Johan wat bedoel je met UNO?
ik bedoel wat is dat anders dan UN?
Zelfde

Zie: http://www.differencebetween.info/diffe ... un-and-uno
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Erik »

UNO is de eerste naam, al snel verkort tot UN (United Nations Organization)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Bertje1964 schreef:Beetje info:
Van colega, die gediend heeft bij UNIFIL in Libanon weet ik dat zijn binnen helm toen inderdaad gewoon groen was en hij vertelde dat hij zich herinnerde dat de binnenkant van de binnenhelm bruin was, (oud materiaal).
Ook vertelde hij dat toen zij weer terug naar Nederland kwamen hun plunjebaal appart naar de kazerne gestuurd werden waar hij de zijne kon gaan afhalen, opdat moment moesten de speciale verstrekte UN items (zoals de helm) worden ingeleverd. De blauwe baret mochten ze houden.
Die items werden dan weer uitgeleverd aan de volgende die naar Libanon gingen.
Je collega heeft gelijk. Vlak voor het vertrek naar Libanon werd de VN blauwe stalen M53 buitenhelm verstrekt aan de militairen die deelnamen aan de VN missie.
In deze blauwe stalen buitenhelm droegen zij een standaard groene binnenhelm. Deze groene binnenhelm behoorde tot de PSU welke al bij opkomst aan hen was uitgereikt. In de periode 1979-85 was dat veelal een Schuberth (SW) PVC binnenhelm. Schuberth heeft ook nog de oudere (bruine) laminaat binnenhelm voor de Nederlandse defensie gefabriceerd dus het is goed mogelijk dat er rond 1980 nog laminaat binnenhelmen binnen de krijgsmacht circuleerden.
Na terugkomst in Nederland moest de blauwe buitenhelm worden ingeleverd net als de eerder genoemde Belgische regencape en het scherfvest. Deze uitrustingsstukken konden dan vervolgens worden uitgereikt aan de militairen van de volgende UNIFIL lichting.
De blauwe VN baretten, veldpetjes, shawls en armlets mochten ze houden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Bertje1964
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:02
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Bertje1964 »

dankje wel, interessante informatie,
Plaats reactie