Legerhelmen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
vdvGert
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2018, 16:53

Re: Legerhelmen

Bericht door vdvGert »

Goedeavond
Leuk om te zien dat er nog meer mensen deze type helm in bezit hebben,ongeveer 25 jaar geleden had ik bij een dump in leiden een stuk of tien van deze helmen op de kop weten te tikken, ze lagen in een grote houten kist samen met de jaren tachtig helmen omdat ik deze helm de mooiste vindt en er vroeger (jaar of 12 was ik)al twee in mijn bezit had was het niet moeilijk om ze er tussen uit te halen en dat voor tien Gulden,toen ik het leger in ging in 1980 zag ik al snel het verschil met de helmen ook de kleuren zijn anders en vorm.
Ik wilde ze eigenlijk al weg doen maar nu ik dit gelezen hebt toch nog maar niet :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Hallo Gert,

Welkom op het forum. Ik neem aan dat je de M53 helm bedoelt. Heb je het dan over de standaard groene troepenhelm of over de blauwe VN helm?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
vdvGert
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2018, 16:53

Re: Legerhelmen

Bericht door vdvGert »

Dank je wel! Ik bedoel de standaard groene helm M53 het groen van die helm is meer donker dan de helm uit 1980 die zijn wat doffer en lichter groen.
Ik zelf ben uitgezonden geweest in 1981/82 naar libanon en zat bij de Quick reaction force post 7-22 maar wij moesten de buitenhelmen laten liggen zo ook de scherfvest en regenkleding voor de volgende lichting,mijn eigen helm heb ik nog compleet
Ik heb ook een M53 daar staat helemaal geen stempel in geslagen maar wel een witte stempel met Kl1953 VB binnen helm staat met kleine letters D7 en eronder W klein bijna niet leesbaar in het midden van de binnenhelm.
vdvGert
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2018, 16:53

Re: Legerhelmen

Bericht door vdvGert »

Nog net wat snel even een paar helmen nagekeken eentje met ingeslagen letters en cijfers VB55 1953 en deze zit voor in de rand van de helm,de andere heeft de bekende haarschurtjes maar met de kontrolestempels 637 ik ga die anderen ook even nakijken maar sommigen hebben nog de jute eromheen heb ik wat te doen
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Mike_Utrecht »

Leuk!
Mocht de Troepenhelm M53 met de witte stempel met Kl1953 je collectie gaan verlaten, dan houd ik me aanbevolen!
vdvGert
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2018, 16:53

Re: Legerhelmen

Bericht door vdvGert »

Is goed Mike ik zal het je laten weten,ik had altijd gedacht dat ik een van de weinigen was die deze helm mooi vindt ik heb nog geen tijd gehad helaas om die anderen eens goed te bekijken maar ik hou jullie op de hoogte
vdvGert
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2018, 16:53

Re: Legerhelmen

Bericht door vdvGert »

Hallo ben ik weer,ik heb een zwarte met de originele zwarte binnenhelm en in de buitenhelm de witte controle stempel 637 jcw,staat geen datum of stempel in de buitenhelm maar de binnenhelm de stempel VB 1953 en lerenriem
dan heb ik er een met vier stempeltjes in de achterkant ingeslagen (kroontjes) maar geen datum wel is de vorm hetzelfde als M53 maar de kleur groen wat doffer
nog een paar te gaan.
Eentje met de letters IS 4 72 doffere kleur groen met stempel aan de binnekant in een vierkant de letter U model gelijk aan de M53
Dan nog een Engelse WW2 model als nieuw met de stempel VB56 1SLN en kinriem hetzelde als de M53 en latere modellen dat zie ik nu pas :wink:
Gebruikersavatar
Bertje1964
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:02
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Bertje1964 »

Kijk eens, overgenomen van Patrickh, dat is fijn als forumleden elkaar zo met hun verzameling kunnen helpen, bedankt
DSC07286.JPG
meer foto's op mijn blog:
https://helmliefhebber.skyrock.com/3316 ... olice.html
Bijlagen
DSC07308.JPG
Gebruikersavatar
Bertje1964
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:02
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Bertje1964 »

vdvGert schreef:Is goed Mike ik zal het je laten weten,ik had altijd gedacht dat ik een van de weinigen was die deze helm mooi vindt ik heb nog geen tijd gehad helaas om die anderen eens goed te bekijken maar ik hou jullie op de hoogte
Dag Gert, ook ik vind de M53 mooi, je hebt enkele mooie helmen in je lijstje staan
vdvGert
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2018, 16:53

Re: Legerhelmen

Bericht door vdvGert »

Hoi Bert een zeer mooie helm heb je nu dat is zeker,maar als iemand wat weet over die Engelse model dan hoor ik het graag van jullie
Gebruikersavatar
Bertje1964
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:02
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Bertje1964 »

Dag Gert
jouw engelse helm is waarschijnlijk deze:
https://helmliefhebber.skyrock.com/3302 ... -MKII.html
Je vindt ook informatie op
http://dutchhelmets.nl/collection/krijg ... #gsc.tab=0
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door patrickh »

Bertje1964 schreef:Kijk eens, overgenomen van Patrickh, dat is fijn als forumleden elkaar zo met hun verzameling kunnen helpen, bedankt
DSC07286.JPG

meer foto's op mijn blog:
https://helmliefhebber.skyrock.com/3316 ... olice.html
Hij is mooi, he! Goed terechtgekomen, zie ik!
vdvGert
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2018, 16:53

Re: Legerhelmen

Bericht door vdvGert »

Bert bedankt voor de info ik had zoiets al in mijn gedachten dat zij voor de BB waren
Gebruikersavatar
WO2NLLzoeker
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 dec 2017, 14:23
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door WO2NLLzoeker »

Ik heb ook een verblifa mk2 uit 1956, hoeveel zijn ze eigenlijk waard (niet dat ik hem wil verkopen)
:+ :+
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door patrickh »

Rond de 15 euro.
Plaats reactie