Legerhelmen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door patrickh »

Idd, veel bijgeleerd! En wat een koopje. Gisteren bij de rommelmarkt toch ff elke NL helm omgekeerd ;)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Dat is iets wat ik al jaren doe. Kom ik op een rommelmarkt zo'n M53 helm tegen dan bekijk 'm ook altijd even. Ik heb er zodoende al heel wat gezien maar een VB1953 of VB1954 buitenhelm vindt je nog maar zelden. Een VB1953 laminaat binnenhelm daarentegen die kom je nog wel tegen. Daar is ook niets mis mee.
Ik denk dat door de helmenaffaire het overgrote deel van de 1953 en 1954 productie al jaren geleden is ingenomen en vernietigd.

In deel 2 van "Ransel op je rug" van Martien Talens wordt er blijkbaar over deze afgekeurde helmen geschreven. Helaas heb ik dit deel niet. Zou iemand die deel 2 van "Ransel op je rug" heeft deze bladzijde voor mij willen scannen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Lau »

Zie hieronder. Excuus voor de compressie, ik wilde het bestand niet extern uploaden vanwege het risico op verlies.
Bijlagen
talens ii 507-515 c.pdf
(752.21 KiB) 14935 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Lau op 09 mei 2017, 02:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Lau »

Ik heb het door Talens aangehaalde krantenbericht uit het Vrije volk eens opgediept, zodat het beter te lezen is. Zie hieronder. Via Delpher is nog heel veel meer te vinden. Interessant schandaal!
Bijlagen
Vrije volk 28021959 7.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Reuze bedankt voor het plaatsen van de scans. Het is erg interessante informatie. Die boeken van Martien Talens zijn hun prijs in goud waard.
Interessant om te vernemen is dat in "Ransel op je rug" de helm wordt aangeduid als M54 zijnde. Ik altijd maar denken dat het de M53 helm was.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Mike_Utrecht »

In de boeken van Martien Talens, met betrekking tot de Nederlandse vooroorlogse helmen, zijn er meerdere kanttekeningen te plaatsen. Bijvoorbeeld de genoemde stalen vliegerhelm welke feitelijk een stalen motorrijdershelm is. Noem het voortschrijdend inzicht of mogelijk ligt de oorzaak in het feit dat Talens in de basis vanuit Voorschriften te werk ging. Het boek van Kevin de Joode is daarin beter te noemen, want hiervoor zijn voornamelijk archieven van de Artillerie Inrichtingen (Nationaal Archief) gebruikt en Legerorders. Voor mij blijft de correcte benaming Troepenhelm M53.
Hopelijk komt er ooit nog eens een boek ook over de Nederlandse Troepenhelm...
Laatst gewijzigd door Mike_Utrecht op 10 mei 2017, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Foutloos zullen de boeken van Martien Talens dan ook weer niet zijn. Toch kun je er wel veel in vinden. Zo lees ik op blz. 513 van deel 2 het volgende;
Schermafbeelding 2017-05-10 om 10.17.58.png
In de tekst wordt geschreven over een B-helm, een zg. type II helm. Een voor gevechtstaken afgekeurde M53 helm. Volgens de tekst zouden deze type II helmen nog geschikt worden geacht voor eenheden met een beschermende taak (Mob. Colonnes, B.B. e.d.).
Is het bekend of deze type II helmen ook ooit zijn uitgereikt aan soortgelijke eenheden? Zijn er voorbeelden bekend van zo'n model type II helm?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Ruud828
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2017, 13:59

Re: Legerhelmen

Bericht door Ruud828 »

Onlangs heb ik een legerhelm op de kop getikt. DEgene waarvan ik hem heb, meende dat het een Amerikaanse helm is uit de Wo 2 . Wie kan mij vertellen wat voor helm dit is? Bedankt alvast!
legerhelm 2.jpg
legerhelm 1.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Erik »

De binnenhelm (waarvan de zweetband ontbreekt) is naar mijn idee geheel Nederlands. Dit leid ik af uit de duidelijke groene kleur van het plastic, de grijzig metalen klammen waarmee de binnenbanden zijn bevestigd en het binnenhelmriempje met clipgespje.
De buitenhelm en dan met name de helmbandjes, is/zijn exact geheel gelijk aan de troepenhelm zoals ik die ken en naar mijn idee ook Nederlands. In gebruik geweest tot midden jaren negentig.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Legerhelmen

Bericht door earlymb »

Standaard Nederlandse M53 helm, latere uitvoering met plastic binnenhelm.
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Mike_Utrecht »

wat staat er op de rand van de buitenhelm?
Ruud828
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2017, 13:59

Re: Legerhelmen

Bericht door Ruud828 »

Hallo Erik, earlymb en Mike , bedankt voor jullie reactie! ik ben een echte leek op dit gebied!
Dus uiteindelijk gen Wo2 amerikaanse helm maar een Nederlands exemplaar! Heeft een van jullie een idee wat voor leeftijd de helm heeft? OP de rand staat S 1 of S L ..moeilijkte zien.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Hallo Ruud,

Welkom op het forum.

De code klinkt alsof het er eentje is die bij Linnemann-Schnetzer is gefabriceerd voor de Nederlandse krijgsmacht. Mogelijk begint de code met LS1.
Een willekeurige code van Linnemann-Schnetzer is bijvoorbeeld LS18-63B. In de helmbol van de PVC binnenhelm staat als het goed is ook een fabrieksmerk.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Ruud828
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2017, 13:59

Re: Legerhelmen

Bericht door Ruud828 »

Hallo Asjemenou, Bedankt voor je reactie! Op de binnehelm staat : SW 78. mvg. Ruud
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Ruud,

De binnenhelm is gefabriceerd bij de Duitse Schuberth Werke in Braunsweich in 1978.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie