Legerhelmen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
niels7
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2017, 20:57

Re: Legerhelmen

Bericht door niels7 »

Zijn deze helmen zeldzaam of zijn er nog een hoop van?
Bedankt voor de informatie.
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Mike_Utrecht »

Hoi,

Verblifa 1953 (inkt) gestempelde helmen zijn wat mij betreft zeldzaam.
De VB1954 helmen kom ik geregeld tegen op o.a. Marktplaats .
De helmen met afgekeurde stempel is zeker zeldzaam / moeilijk te noemen, deze hadden immers vernietigd moeten zijn.
niels7
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2017, 20:57

Re: Legerhelmen

Bericht door niels7 »

Oke dank je.
Dan verkoop ik hem ook niet.
Had hem namelijk op marktplaats staan.
Maar dan hou ik hem zelf.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

niels7 schreef:Zijn deze helmen zeldzaam of zijn er nog een hoop van?
Bedankt voor de informatie.
Op papier zouden alle ondeugdelijke helmen zijn ingenomen en vernietigd. Echter, dit topic bewijst al dat dit in de praktijk niet voor de volle 100% is gebeurd. Hoeveel ondeugdelijke helmen aan de vernietiging zijn ontkomen valt niet te zeggen. Tot nu toe zijn er bij mij drie exemplaren bekend met haarscheurtjes en twee zg. type II helmen.
Na het bekend worden van de ondeugdelijk gefabriceerde helmen moesten alle helmen herkeurd worden. Dit gold voor de reeds uitgereikte helmen maar ook voor de helmen die nog in de magazijnen lagen.
Helmen die werden afgekeurd werden voorzien van witte afkeuringsstempels. De afgekeurde helmen voorzien van afkeuringsstempels werden teruggestuurd naar Verblifa in Krommenie. Verblifa zal de geretourneerde helmen vervolgens hebben vernietigd.
Ik durf niet met zekerheid te zeggen of dit herkeuren alleen in Woerden (637 ICW) gebeurde.
De helm van Mike is dus zo'n afgekeurde M53 helm voorzien van afkeuringsstempels. Zijn helm kan achtergehouden zijn in Woerden maar dit kan ook in Krommenie zijn geweest, wie zal het zeggen.
De helm van Niels lijkt mij te zijn achtergehouden in Woerden. Dit omdat de helm is ontdaan van de kinbandjes, geen afkeuringsstempels heeft en omdat er een deuk in zit. Na het afronden van de herkeuringsprocedure kwam er bij het sorteren van de ingeleverde plunjezakken in Woerden vast nog wel eens zo'n ondeugdelijke helm tevoorschijn. Zo'n ondeugdelijke helm werd dan echt niet opgestuurd naar Krommenie.
Deze belandde na het verwijderen van de kinbandjes op de oud ijzer hoop. Ik kan mij de stapels afgekeurde helmen nog goed voor de geest halen. Vanaf de openbare weg kon je deze stapels op het defensieterrein zien staan. En dan heb ik het nog niet over de talrijke helmen die in de aangrenzende sloot lagen. :lol:

Verblifa M53 helmen zijn nog wel te vinden. Je komt ze nog geregeld tegen op rommelmarkten e.d.
De VB1953 en VB1954 kom je naar mijn inzien toch minder tegen. Ze zijn in een minder grote oplage vervaardigd en van de 1954 serie is ook nog eens zo'n 40% (op papier) vernietigd.
Ik heb onlangs nog een VB1953 gevonden. Met dit exemplaar is overigens niets mis.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Mike_Utrecht »

Ik heb vandaag nog een afgekeurde helmschaal gevonden met duidelijke scheuren erin.
Blijkbaar met enig geluk toch nog vindbaar.
Bijlagen
IMG_7213.JPG
IMG_7212.JPG
IMG_7211.JPG
IMG_7210.JPG
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Mooi exemplaar. Dit is dan nummer 4. Is deze ook uit 1954?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Mike_Utrecht »

Serienummer helaas niet zichtbaar vanwege de roest, maar ik zou mijn geld zetten op VB1954.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Je zou kunnen concluderen dat de helmen welke haarscheurtjes (?!) vertonen alle uit de 1954 productie komen.
Als je het exemplaar van jou bekijkt dan snap je haast niet dat zo'n helmenaffaire pas in 1958 aan het licht kwam.
De witte afkeuringsstempels geven toch min of meer wel aan dat de helm op z'n minst in een militair depot moet hebben gelegen. Zou dat nooit iemand eerder zijn opgemerkt zou je dan denken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Bertje1964
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:02
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Bertje1964 »

Ik heb met plezier deze berichten over de M53 helm gelezen.
Zelf vind ik de M53 ook heel erg mooi en ik heb er ook enkele in mijn verzameling.
kijk maar eens op mijn blog:
http://helmliefhebber.skyrock.com/33059 ... art-1.html
Ik heb ook een helm gekocht die mij verkocht is als usa M1, hier twijfel ik zelf aan. Hij zit ook vol met scheurtjes zo als voorgaande helmen.
DSC01387.JPG
foto 3 M1 91A.jpg
Bijlagen
DSC01391.JPG
DSC01384.JPG
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Legerhelmen

Bericht door earlymb »

Inderdaad een WO2 M1 pot met fixed bales, maar wel overgeverfd. Kinriem is waarschijnlijk origineel maar ik kan hem niet goed zien.
Gebruikersavatar
Bertje1964
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:02
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Bertje1964 »

nog wat foto's
DSC01382.JPG
Bijlagen
DSC01385.JPG
DSC01383.JPG
Gebruikersavatar
Bertje1964
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:02
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Bertje1964 »

dit is de binnenhelm die erbij zat, voor mij is dit een nederlandse, spijtig genoeg zijn alle markeringen verwijderd, waarschijnlijk in een poging hem als originele usa helm te laten doorgaan
Bijlagen
DSC01380.JPG
DSC01377.JPG
DSC01376.JPG
DSC01375.JPG
DSC01374.JPG
DSC01371.JPG
DSC01368.JPG
Gebruikersavatar
Bertje1964
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:02
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Bertje1964 »

hele mooie binnenhelm maar gewoon spijtig dat ze alle markeringen en stempels verwijderd hebben.
een echte originele ww2 usa M1 helm kopen is niet simpel, je moet al redelijk iets van deze helmen af weten
en dan nog blijft het moeilijk. je gaat er geen meer vinden voor een paar euro.
Dit geld ook voor duitse helmen.
http://helmliefhebber.skyrock.com/
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Legerhelmen

Bericht door earlymb »

Zo te zien is het een latere fixed bale, met platte kinriemgesp
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Bertje1964 schreef:hele mooie binnenhelm maar gewoon spijtig dat ze alle markeringen en stempels verwijderd hebben.
een echte originele ww2 usa M1 helm kopen is niet simpel, je moet al redelijk iets van deze helmen af weten
en dan nog blijft het moeilijk. je gaat er geen meer vinden voor een paar euro.
Dit geld ook voor duitse helmen.
http://helmliefhebber.skyrock.com/
Een leuke verzameling M53 helmen heb je inmiddels al.
3305973636_2_20_MVOcyiWZ.jpg
Hoe kom je aan de foto van het bord van het 637 ICW? Dit bord stond destijds bij de ingang van het Intendance complex. Het bord is na de sluiting van het ICW verwijderd. Waar het terecht is gekomen weet niemand.

Zelf heb ik ook een aantal ongemarkeerde laminaat binnenhelmen. Omdat ze afkomstig zijn uit Nederlandse plunjezakken heb ik toch het vermoeden dat het Verblifa producties zijn.
Meestal kun je een Verblifa laminaat binnenhelm herkennen omdat het binnenwerk met schroefjes vast is gezet.
Bij de Duitse Schuberth laminaat binnenhelm vervaardigd voor de Nederlandse Defensie zit het binnenwerk vast met klinknagels.
Er zijn Amerikaanse WOII M1 binnenhelmen bij de Nederlandse krijgsmacht terecht gekomen. Deze WOII helmen kun je toch wel herkennen aan het merkje in de bol van de helm.
Het blijft soms lastig om een binnenhelm te herkennen. Dit komt omdat ze bij inname werden gecontroleerd en indien nodig onderdelen vervangen. Zo kan het zijn dat een laminaat binnenhelm voorzien is van een nieuwer model zweetband of een webbing kinband. Voor Defensie moest het immers functioneel zijn.
Je laminaat binnenhelm lijkt mij een Verblifa productie te zijn. Dit denk ik omdat het binnenwerk vast zit met schroefjes.

De buitenhelm is Amerikaans. Zoals Earlymb al vermeldt, een M1 fixed bale.
De scheuren in de achterzijde van de helm komen overigens niet alleen bij de Nederlandse producties voor.
Het ging bij de Amerikaanse producenten blijkbaar ook wel eens mis. Ik heb op de beurs van Ciney een aantal keren US M1 helmen gezien welke soortgelijke scheuren vertoonden. Het lijkt mij dat deze helmen niet zijn uitgereikt aan Amerikaanse soldaten.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie