Legerhelmen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Leuk detail Erik. Een oorlog gedateerd US M43 pionierschopje kun je inderdaad nog wel eens tegenkomen in een "groene" plunjezak. Is de verstrekking van dit model aan jou in 1986 niet wat laat? Ik ken voorbeelden van dienstplichtigen (o.a. Unifillers) die in 1980 al zo'n driedelig metalen pionierschopje met bijbehorende kunststof foedraal hadden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
bram-M53
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2015, 19:38

Re: Legerhelmen

Bericht door bram-M53 »

Ik heb een stuk of 7 m53 helmen allemaal verschillende binnen en buiten helmen qua datum verschillend van 1955 tot 1989 .

Mvg bram
M53-M1 Helm
Gebruikersavatar
bram-M53
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2015, 19:38

Re: Legerhelmen

Bericht door bram-M53 »

Dit is deel van mijn M53 helm collectie , waar ik trots op ben .

Mvg bram
Bijlagen
VerbliFa - VB 55 11 S3
VerbliFa - VB 55 11 S3
Ulrich witwe - LOT U's 1/89
Ulrich witwe - LOT U's 1/89
Vereinigte deutsche nickelwerke - VDN 3/87
Vereinigte deutsche nickelwerke - VDN 3/87
Linnemann schnetzer  - LS 58 B18
Linnemann schnetzer - LS 58 B18
Linnemann schnetzer - LS 82/8
Linnemann schnetzer - LS 82/8
M53-M1 Helm
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door patrickh »

Welke zijn nu overgespoten?
Gebruikersavatar
bram-M53
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2015, 19:38

Re: Legerhelmen

Bericht door bram-M53 »

Hallo Patrickh
De eerste foto die helm en nog 1 maar die staat er niet tussen .
Alleen denk ik dat ik de verkeerde kleur groen heb gebruikt .
Ik heb RAL 6014 gebruikt en niet NATO groen dus ik moet ze nog een keer over doen .

Mvg bram
M53-M1 Helm
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door patrickh »

OK, gelukkig niet allemaal! Koop van dat type gewoon een ander zou ik zeggen, zo prijzig zullen ze toch niet zijn? Of zeg ik nu iets heel doms, en is nu net dat type heel zeldzaam?
Gebruikersavatar
bram-M53
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2015, 19:38

Re: Legerhelmen

Bericht door bram-M53 »

Ik denk dat de meeste verblifa helmen op de schroot liggen aangezien ze er heel veel problemen mee gehad hadden met produceren er van , staal soorten die niet goed waren .
Daarom dat ze ook helmen uit Duitsland en oosterrijk gehaald hebben .
Maar idd wil ik ze houden zoals ze zijn alleen wil ik niet dat ze weg roesten dat vind ik zonde daarom probeer ik ze goed te onderhouden .
M53-M1 Helm
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Je bewering is niet helemaal waar. Zover ik weet is er ooit een partij Verblifa M53 buitenhelmen uit de roulatie genomen vanwege haarscheuren. Wat niet heeft betekent dat alle Verblifa M53 buitenhelmen hierdoor werden afgekeurd. Dat Verblifa na 1969 (als ik het goed heb) geen M53 helmen meer produceerde heeft volgens mij een andere reden. Door overname werd de vestiging in Krommenie gesloten. Zie; https://nl.wikipedia.org/wiki/Verblifa en https://nl.wikipedia.org/wiki/Thomassen ... r-Verblifa .
Zo weet ik van een voormalig personeelslid van het 637 ICW dat er zelfs tot in de jaren tachtig nog Verblifa helmen uit de ingeleverde plunjezakken tevoorschijn kwamen. Deze helmen werden bij goedkeuring voorzien van een paar mooie zwarte "Controle 637 ICW" stempels. Mogelijk hebben er dus Verblifa M53 helmen tot aan de invoering van de Kevlar M95 helm bij Defensie gediend.
Doordat de M53 helm inmiddels bij Defensie is uitgefaseerd zullen de overtollig geworden partijen (ongeacht de fabrikant ervan) inmiddels wel richting Tata Steel zijn gegaan. Bij de invoering van het huidige camouflage uniform kwam het groene uniform te vervallen. Deze groene PSU, waarbij ook een M53 helm behoorde, behoefde niet meer te worden ingeleverd. Zodoende kun je de groene PSU en dus ook de M53 helm nog wel eens op rommelmarkten tegenkomen. Wie weet kom je zo nog weleens een Verblifa M53 helm tegen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
bram-M53
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2015, 19:38

Re: Legerhelmen

Bericht door bram-M53 »

Alles wat ik bijna weet is wat ik gelezen heb her en der , maar ik ben blij dat u voor mij zo uitlegt. Zo snap ik het veel beter Dankuwel.
Maar wat ik wel jammer vindt wat ik van u gelezen heb is dat ze tog heel veel helmen hebben weggebracht naar tata steel puur zonde .
M53-M1 Helm
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:Is de verstrekking van dit model aan jou in 1986 niet wat laat? Ik ken voorbeelden van dienstplichtigen (o.a. Unifillers) die in 1980 al zo'n driedelig metalen pionierschopje met bijbehorende kunststof foedraal hadden.
Zéér laat. Als YPR-chauffeur zaten we aan de laatste mem wat PSU betrof. Een deel van ons kreeg zelfs nog webbing gevechtstassen en dito ransels terwijl het hele leger al van plastic exemplaren was voorzien.
De driedelige pioniersschop was al lang en breed in zwang. Alleen chauffeurs en koks e.d. liepen met de houten steel. Eén van onze groepsgenoten in de opleiding had zelfs nog een composiet binnenhelm (de rest groen plastic)
Ook de tweede buitenjas was een gedragen exemplaar, die van mij uit de jaren zeventig met een zwart label met gele geborduurde letters (witte labels met zwarte letters waren toen gangbaar)
Gelukkig hadden we wel het masker C3 (bij oudere kaderleden kon je masker K nog wel eens tegenkomen...)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
bram-M53
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2015, 19:38

Re: Legerhelmen

Bericht door bram-M53 »

4 m53 helmen .
Bijlagen
20151108_110714.jpg
M53-M1 Helm
Gebruikersavatar
bram-M53
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2015, 19:38

Re: Legerhelmen

Bericht door bram-M53 »

Nog even een vraagje .....
Is de M53 nu de laatste helm die Nederland zelf geproduceert heeft ??

Mvg bram
M53-M1 Helm
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Erik »

De huidige helmen worden ook door Nederland zelf geproduceerd en zijn gebaseerd op een U.S. productie die al in de jaren zeventig is gestart.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
bram-M53
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2015, 19:38

Re: Legerhelmen

Bericht door bram-M53 »

Hallo erik

Bedoelt u de pasgt helm ??

Mvg bram
M53-M1 Helm
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Erik »

bram-M53 schreef:Hallo erik

Bedoelt u de pasgt helm ??
Hoi Bram, die term ken ik niet, misschien dat ze inderdaad zo heten. Ik bedoel de NLD kevlar helm.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie