Legerhelmen
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 50 keer
Re: Legerhelmen
Was het niet zo dat alleen de KLu-bewaking die grijzige helmen droeg?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
"Oh dear. How sad. Never mind."
- Bertje1964
- Lid
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 2 keer
Ik denk alleen grijze binnenhelmen in combinatie met groene buitenhelmen.
Een grijze buitenhelm ben ik nog niet tegen gekomen.
Ik heb de U in het vierkant al een paar keer zien langskomen in "Legerhelmen" is er een verband met de Luchtmacht? De buitenhelm met U die ik heb heeft een grijze binnenhelm.
mvg
Bert
Ik denk het niet, de helm van mijn vader (midden jaren '80) heeft dezelfde U in de helmbol, hij heeft naar mijn weten nooit iets met de luchtmacht van doen gehad.
- patrickh
- Lid
- Gegeven: 77 keer
- Ontvangen: 48 keer
De U is denk ik een Duits keurmerk, zit alleen in de Duits gefabriceerde helmen van Linneman-Schnetzer (LS) wat ik tot nu toe gezien heb.
- Bertje1964
- Lid
goede feedback, totdat er iemand komt die echt weet wat de U betekend moeten we het doen met onze observaties
Leuk
- Bertje1964
- Lid
Ik verwacht dat we het verhaal van de U nog wel boven water krijgen.
in de tussen tijd heb ik ook een VB 1954 gekregen met cracks
volgens mij heeft deze nog de eerste verf en is hij nooit ingeleverd geweest voor controlle
meer foto's op:
https://helmliefhebber.skyrock.com/3349 ... racks.html
mvg
Bert
volgens mij heeft deze nog de eerste verf en is hij nooit ingeleverd geweest voor controlle
meer foto's op:
https://helmliefhebber.skyrock.com/3349 ... racks.html
mvg
Bert
- Bertje1964
- Lid
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 38 keer
- Ontvangen: 80 keer
[*]
Een M53 helm met haarscheuren behoeft niet te zijn voorzien van stempels. Het kan mogelijk zijn dat jouw helm achteraf uit een ingeleverde PSU plunjezak tevoorschijn is gekomen. Bij de 637 ICW werd de afgekeurde helm uit roulatie genomen en belandde vervolgens in de oud ijzer bak.
Mooi exemplaar. Zo te zien is de helm nog in de originele vijftiger jaren staat. Voor wat betreft de verflaag, vanaf 1963 werd de kleur van de helm iets gewijzigd. De helmen werden groener van kleur.Bertje1964 schreef:[/list] time=1653039189 user_id=7750]
mvg
Bert
Een M53 helm met haarscheuren behoeft niet te zijn voorzien van stempels. Het kan mogelijk zijn dat jouw helm achteraf uit een ingeleverde PSU plunjezak tevoorschijn is gekomen. Bij de 637 ICW werd de afgekeurde helm uit roulatie genomen en belandde vervolgens in de oud ijzer bak.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Ik heb even gekeken, de helm van mijn vader is een LS uit 53 of 58 met een stempel U in de helmbol