Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Dit bidprentje heb ik al een tijdje in m'n bezit en ik mag eerlijk zeggen dat ik het gered heb uit een lekkende loods van een brocante(??? yeah right)-verkoper. Ik kreeg het toch gratis.. Beetje info gezocht en...
... PAUL DEROBERTMASURE, gefussileerd door de Duitsers in Wodecq op 5 september 1944.
Een verzetsman uit de streek van Ellezelles (Henegouwen) die door de terugtrekkende Duitsers nog neergeschoten is.
DEROBERTMASUR, Paul
Geboren: 12.8.1922, Ellezelles
Aangehouden en neergeschoten: 5.9.1944
Reden: weerstandslid
In de septemberdagen van 1944 werden dagelijks tientallen leden van de ondergrondse bewegingen opgepakt en terstond neergeschoten door Duitse ordediensten.
Er zijn inderdaad helaas veel mensen door de terugtrekkende Duitsers vermoord ; zelf heb ik ook enkele bidprentjes van de bevrijding met bvb:
"laffelijk door de Duitschers vermoord"
"gefusileerd den 7 September 1944"
"in den Heer ontslapen te Kruibeek, den 6 September 1944, als gevolg van een schotwonde veroorzaakt door een Duitsch soldaat"
Dit soort prentjes kom je regelmatig tegen.