kleur Britse webbing
-
- Lid
kleur Britse webbing
de vakantie is weer over en ik kan me geld weer besteden aan wat Brits verzamelwerk..
maar nu even een vraag over de Britse webbing:
de officiele kleur ervan is 'geel', maar vaak zie je ook dat het 'groen' geblancood was. maar nu is mijn vraag: wat gebeurde vaker?
ik sprak vanmiddag op Papendal op de VERA display (http://www.vera.org.uk) met een re-enactment kerel en die vertelde dat zo ongeveer alle troepen hun webbing groen maakten omdat geel teveel oplichtte..
klopt dit?
want ik vind het zo vreemd dat je toch zoveel geel webbing spul vind...
maar nu even een vraag over de Britse webbing:
de officiele kleur ervan is 'geel', maar vaak zie je ook dat het 'groen' geblancood was. maar nu is mijn vraag: wat gebeurde vaker?
ik sprak vanmiddag op Papendal op de VERA display (http://www.vera.org.uk) met een re-enactment kerel en die vertelde dat zo ongeveer alle troepen hun webbing groen maakten omdat geel teveel oplichtte..
klopt dit?
want ik vind het zo vreemd dat je toch zoveel geel webbing spul vind...
"Arnhem bridge. And hold it!"
-
- Lid
Khaki (Dat geel van jou) is de normale standaart kleur. De meeste paratroopers maakten hun webbing Groen (Geblancood) de MP maakten het soms wel wit (Geblancood). De RAF maakten het blauw (Geblancood) Bij de Infanterie was het normaal dat het khaki was, natuurlijk zijn er troepen geweest die het blancoode....
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
- Devilmorfose
- Lid
-
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 2 keer
- Contacteer:
Het is idd mooier, maar de webbing die men nog vanop het terrein terug vindt is toch altijd geblanco-ed.Nico Roelofs schreef:Ik hou zelf altijd mijn webbing de kaki kleur omdat ik dit zelf mooier vind op de pop.
Het was een voorzien onderhoud teneinde de webbing proper en in goed staat te houden....
Johan
29th Let's Go!!!!!
-
- Lid
dat laatste heb ik ook gehoord..johan willaert schreef:Het is idd mooier, maar de webbing die men nog vanop het terrein terug vindt is toch altijd geblanco-ed.Nico Roelofs schreef:Ik hou zelf altijd mijn webbing de kaki kleur omdat ik dit zelf mooier vind op de pop.
Het was een voorzien onderhoud teneinde de webbing proper en in goed staat te houden....
Johan
maar bijvoorbeeld de Prinses Irene Brigade, blancoden (ofzo

"Arnhem bridge. And hold it!"
- Guido
- Lid
-
- Lid
De moderne webbing voor de landmacht hoeft vandaag niet meer 'gevercoteerd' te worden. De webbing is in khaki geweven.
Vroeger was dit wel het geval. Zo sprak men destijds over 'vercoteren', 'blancoteren' en 'bleucoteren'.
Dit 'ritueel' moest meestal dagelijks gebeuren. Ik spreek uit ervaring. In de kadettenschool was het met zekerheid (als je weekend je heilig was
) een dagelijks verplicht ritueel. Zeer vervelende karwei, vooral omdat eveneens de koperen delen van de gordel en de beenstukken (getten) dagelijks moesten gepoetst worden (zonder de bleucotage te raken).
Vroeger was dit wel het geval. Zo sprak men destijds over 'vercoteren', 'blancoteren' en 'bleucoteren'.
Dit 'ritueel' moest meestal dagelijks gebeuren. Ik spreek uit ervaring. In de kadettenschool was het met zekerheid (als je weekend je heilig was

- Devilmorfose
- Lid