kleur Britse webbing

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

kleur Britse webbing

Bericht door Yorick »

de vakantie is weer over en ik kan me geld weer besteden aan wat Brits verzamelwerk..

maar nu even een vraag over de Britse webbing:
de officiele kleur ervan is 'geel', maar vaak zie je ook dat het 'groen' geblancood was. maar nu is mijn vraag: wat gebeurde vaker?
ik sprak vanmiddag op Papendal op de VERA display (http://www.vera.org.uk) met een re-enactment kerel en die vertelde dat zo ongeveer alle troepen hun webbing groen maakten omdat geel teveel oplichtte..

klopt dit?

want ik vind het zo vreemd dat je toch zoveel geel webbing spul vind...
"Arnhem bridge. And hold it!"
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Khaki (Dat geel van jou) is de normale standaart kleur. De meeste paratroopers maakten hun webbing Groen (Geblancood) de MP maakten het soms wel wit (Geblancood). De RAF maakten het blauw (Geblancood) Bij de Infanterie was het normaal dat het khaki was, natuurlijk zijn er troepen geweest die het blancoode....
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik hou zelf altijd mijn webbing de kaki kleur omdat ik dit zelf mooier vind op de pop.
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

het hing er grotendeels vanaf waar gevochten werd.. in Europa werd vaak groen geblancoed, maar in de tropen en noord-afrika werd het niet gedaan
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Nico Roelofs schreef:Ik hou zelf altijd mijn webbing de kaki kleur omdat ik dit zelf mooier vind op de pop.
Het is idd mooier, maar de webbing die men nog vanop het terrein terug vindt is toch altijd geblanco-ed.
Het was een voorzien onderhoud teneinde de webbing proper en in goed staat te houden....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

johan willaert schreef:
Nico Roelofs schreef:Ik hou zelf altijd mijn webbing de kaki kleur omdat ik dit zelf mooier vind op de pop.
Het is idd mooier, maar de webbing die men nog vanop het terrein terug vindt is toch altijd geblanco-ed.
Het was een voorzien onderhoud teneinde de webbing proper en in goed staat te houden....

Johan
dat laatste heb ik ook gehoord..

maar bijvoorbeeld de Prinses Irene Brigade, blancoden (ofzo :P) ze hun webbing ook of hielden ze het netjes in de originele kleur?
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

PIB blancode ook hun uitrusting.. meeste troepen in west europa
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Gelde dit ook voor de Amerikanen? Of hadden die andere methoden, standaart groene stof o.i.d.?
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

na 1943 werd de OD kleur ingevoerd toch? ik weet niets en nog nooit van geblancode amerikaanse uitrusting gehoord. nu is amerikaans niet mijn gebied maar dit weet ik toch wel haast zeker. kan iemand hier meer over vertellen?
Bob Marien
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2004, 20:20

Bericht door Bob Marien »

De moderne webbing voor de landmacht hoeft vandaag niet meer 'gevercoteerd' te worden. De webbing is in khaki geweven.
Vroeger was dit wel het geval. Zo sprak men destijds over 'vercoteren', 'blancoteren' en 'bleucoteren'.
Dit 'ritueel' moest meestal dagelijks gebeuren. Ik spreek uit ervaring. In de kadettenschool was het met zekerheid (als je weekend je heilig was :cry:) een dagelijks verplicht ritueel. Zeer vervelende karwei, vooral omdat eveneens de koperen delen van de gordel en de beenstukken (getten) dagelijks moesten gepoetst worden (zonder de bleucotage te raken).
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

het meeste khaki spul dat je dus op beurzen tegenkomt komt logischerwijs dus ook uit depots?

of verdween de blanco na een tijdje compleet?
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

ja

ja

:)
Plaats reactie