Zijde of nylon ? Parachute

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
digger!
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 15 jul 2013, 14:12

Zijde of nylon ? Parachute

Bericht door digger! »

Ik heb laatst een sjaal gekocht gemaakt uit een us parachute maar hoe zie ik of het zijde is of nylon ?
Nu denk ik wel dat het oorlogs is maar omdat dus na de oorlog de zelfde parachute werd gebruikt maar dan van nylon wil ik het even zeker weten.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Zijde of nylon ? Parachute

Bericht door Kugelblitz »

Draadje eruit trekken en aansteken met aansteker. Als het een bolletje wordt/smelt is het kunststof, als het verpoederd tot as is het zijde of in ieder geval van natuurlijke vezels.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Zijde of nylon ? Parachute

Bericht door asjemenou »

Je kunt met de sjaal ook eens flink over je broek of trui wrijven. Wanneer de sjaal van nylon is gemaakt dan zal deze statisch worden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Zijde of nylon ? Parachute

Bericht door Jim »

Vrijwel zeker nylon, zonder te kijken.
Wat de meeste mensen niet weten is dat het merendeel van de oorlogse Britse en Amerikaans parachutes niet van zijde zijn gemaakt, maar nylon. Amerikaanse bevooradings parachutes waren voor het grote deel gemaakt van Rayon, ook wel kunstzijde tegenwoordig viscose genoemd maar gemaakt van cellulose gewonnen uit houtpulp. De Britten gebruikten ook katoen en zelfs jute (voornamelijk verre oosten)voor bevooradings parachutes en ze gebruikten ook Amerikaanse.

Voor de oorlog begon waren de Amerikanen al bezig om te zien of ze hun parachutes konden vervangen door nylon. Men was bang dat als de Jappanners in het verre oosten de gebieden zou binnentrekken waar de zijde rups woont de aanvoer van zijde zou stil kunnen vallen. Idem geldt voor de Britten.
Toen bleek dat nylon een ideale vervanger was begon de productie voor parachutes zich te richten op nylon.
Vanaf pakweg 1942 zijn de geallieerde manschappen parachutes uitsluitend van nylon gemaakt en daarvoor was er een mix van nylon en zijde. Gecamoufleerde Amerikaanse parachutes uitsluitend van na 1942.

Als er geen ruitjes patroon in geweven in zit (= ripstop na-oorlogs) wil niet zeggen dat het oorlogs is. Vele jaren na de oorlog is gewoon glad stof gebruikt /gemaakt. Dus zonder een datum is het vrijwel onmogelijk te zeggen of het om stof uit de oorlog is of afkomstig van een parachute uit pakweg 1955.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie