Sergeant infanterie uniform

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Sergeant infanterie uniform

Bericht door Erik »

De taillehaken aan de zijkant zaten er niet altijd op. Infanteristen lieten die wel vaak aanbrengen maar een onderofficier geneeskundige dienst of administratie o.i.d. had daar niet zoveel aan. Vandaar dat je ze vaak treft zonder de taillehaken. Een andere oplossing die wel werd gekozen was taillehaken inwendig aan een singel. Er zit dan alleen een klein doorvoergaatje in de naad, de taillehaak zit dan aan een singel aan de binnenzijde van de jas (vergelijk jassen Marechaussee)
Ook de rugdraagknopen tref je niet altijd, je ziet ook wel dat het twee gewone knopen zijn.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
RienOverschie
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2018, 19:30

Re: Sergeant infanterie uniform

Bericht door RienOverschie »

Erik schreef:Een andere oplossing die wel werd gekozen was taillehaken inwendig aan een singel. Er zit dan alleen een klein doorvoergaatje in de naad, de taillehaak zit dan aan een singel aan de binnenzijde van de jas (vergelijk jassen Marechaussee)
Ik snap niet wat je bedoelt. Wat moet ik voor me zien als jij het hebt over singel? Heb jij daar misschien een foto van?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Sergeant infanterie uniform

Bericht door Erik »

Nee, daar heb ik geen foto van. Ik zal het omschrijven.
Aan de binnenzijde van de jas, onderaan de mouwingang (waar de mouw dus vastzit aan de jas) hangt een lintje wat 'singel' heet. Aan het lintje bengelt een taillehaak.
Als het singel met taillehaak hangt, zal op de hoogte van de haak een gaatje in de zoom van de jas zitten. Daar steek je het haakje van de taillehaak doorheen zodat het van de buitenzijde lijkt alsof er een ingenaaide taillehaak zit.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
van loon
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mar 2013, 15:07

Re: Sergeant infanterie uniform

Bericht door van loon »

Zou het ook kunnen zijn dat de Sgt twee buitenmodellen had?
Een daagse en een Zondagse?
En dat deze jas een Zondagse is?
Ik heb niet veel kijk op BM uniformen omdat ik ''model'' verzamel.
Bij de ''model'' jassen zaten altijd koppelhaken in verwerkt, mogelijk hadden ze bij de BM de vrije keus.
Met vriendelijke groet
van Loon
Verzamelaar Ned voor 1940 en Oorlogszakboekjes.
RienOverschie
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2018, 19:30

Re: Sergeant infanterie uniform

Bericht door RienOverschie »

Aan mijn jas zit ook geen singel. In het uniform is niets terug te vinden waaruit blijkt dat er ooit koppelhaken hebben gezeten.
van loon
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mar 2013, 15:07

Re: Sergeant infanterie uniform

Bericht door van loon »

Maar al bij al, wat maakt het uit.
Het is een goede jas dus wel of geen koppel/taillehaken....
Met vriendelijke groet
van Loon
Verzamelaar Ned voor 1940 en Oorlogszakboekjes.
van loon
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mar 2013, 15:07

Re: Sergeant infanterie uniform

Bericht door van loon »

Ik heb net een uniform van een Kapt. Infanterie binnen gekregen en guess what...ook geen koppelhaken.
Ook niks van een singel o.i.d. te zien.
Met vriendelijke groet
van Loon
Verzamelaar Ned voor 1940 en Oorlogszakboekjes.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Sergeant infanterie uniform

Bericht door Erik »

van loon schreef:Zou het ook kunnen zijn dat de Sgt twee buitenmodellen had?
Een daagse en een Zondagse?
En dat deze jas een Zondagse is?
Mij is van vrijwel alle vml. onderofficieren die ik gekend heb bekend dat ze meerdere buitenmodel uniformen hadden. Vaak ook katoenen zomertunieken! Er is een geschreven geval bekend van een luitenant die zo content was met zijn gevechtsopstelling in de Grebbelinie dat hij al zijn zes buitenmodel uniformen daar naar toe meenam!
Het leger had algemene richtlijnen t.a.v. de productie van buitenmodel uniformen, maar zaken als taillehaken e.d. bepaalde de opdrachtgever zelf. Daar werd bijna niet op ingegrepen. De bekendste ingreep in een al te vrije interpretatie van de richtlijn betreft de veldmuts officieren. Op een gegeven moment gingen (met name jonge) officieren het Amerikaanse model dragen (Thunderbirds-mutsje) Dát was niet toegestaan en werd verboden. Je komt ze overigens nog steeds tegen in verzamelaarskringen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie