Amerikaans M-1943 Jas

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Amerikaans M-1943 Jas

Bericht door robin.h »

Op 31 oktober in Ciney wil ik een Amerikaans M-1943 jasje gaan aanschaffen voor mijn uniform. Nu is mijn vraag,waar moet ik vooral op letten? Op het etiket,maar dat zegt nog niet alles?Of wel? En wat is de gemiddelde prijs hiervoor?(In een redelijk goede staat)Ik dacht iets tussen de 50 en 100 euro maar wil het toch ff zeker weten :wink:

Alvast bedankt!
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

D'r zit een groot label in de kraag, dit was als ik het goed heb een gebruiksaanwijzing.
Dan is er meestal nog een label, hierop stond de maat, maker, en de datum van het productie contract.

Afbeelding

Duidelijk te zien kraaglabel.

De jacks die lijken op een M43, maar met knoopjes voor de liner is een M50 model (als ik mij niet vergis, werd in ieder geval in de Korea oorlog gebruikt). Deze worden nog wel eens 'door elkaar gehaald' door de verkopers. Althans, heb ik mij laten vertellen...

prijs ligt inderdaad tussen de 50 en de 100 euro. dit jack hierboven was 65$
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Kijk in de rechter zak, links als je er voor staat. Daar zit een QM label met de datum, meestal zijn deze nog redelijk te lezen.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1750
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Let ook goed op de knopen. M1943 jassen zijn in Noorwegen tot in de jaren '80 gemaakt en gebruikt, en die verschillen alleen van de Amerikaanse in de knopen. US knopen zijn bruin, Noorse knopen zijn groen. Let verder ook op de labels inderdaad (of de resten daarvan). :P

Grtn

David
Plaats reactie